کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۳۹۵
تاریخ خبر:

دانش‌آموزان جهان چطور با کرونا ‌به مدرسه می‌روند؟

روزنامه هفت صبح | از امروز درست ۲۰روز به بازگشایی مدارس در ایران باقی مانده است. دو روز پیش وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه‌ای منتشر کرد که در آن شرایط و ضوابط آموزش در سال جدید را شرح داد؛ شیوه‌نامه‌ای که هم از نظر خانواده‌های دانش‌آموزان ابهام‌هایی داشت و هم برای مدیران و معلمان سوالات زیادی ایجاد کرد. از طرف دیگر خیلی از کشورها قبل از ما کلاس‌های درسشان را شروع کرده‌اند تا اگر شرایط کرونا در فصل سرد بدتر شد برای مقابله آماده‌تر باشند. با نگاهی به شیوه‌نامه آموزشی که آموزش و پرورش منتشر کرده، شرایط ایران را با بقیه کشورها مقایسه کرده‌ایم.

*** ایران: ضد عفونی هر روزه و فاصله‌گذاری
طبق شیوه‌نامه آموزشی که آموزش و پرورش ایران منتشر کرده نه تنها کلاس‌های درس ۱۵روز زودتر یعنی در نیمه شهریور بازگشایی خواهند شد بلکه مدارس در مناطق سفید و زرد موظف هستند هر روز محیط مدرسه را ضدعفونی کنند. در مناطق قرمز هم کلاس‌ها آنلاین خواهد بود. دستورالعمل دیگر برای شرایط زرد رعایت فاصله‌گذاری است که اگر به صورت عادی امکان‌پذیر نباشد بچه‌ها باید به دو گروه تقسیم شده و طبق زمان‌بندی مختلف به مدرسه بروند.

طول زمان کلاس‌ها هم کوتاه‌تر خواهد بود و رسیدگی به تکالیف دانش‌آموزان و ارزیابی آنها به جای سر کلاس باید به صورت غیر‌حضوری و آنلاین انجام شود بنابراین تمام دانش‌آموزان باید عضو سامانه «شاد» باشند و مسئولان مدرسه موظف هستند از عضویت تمام دانش‌آموزان در این سامانه اطمینان حاصل کنند.

*** ترکیه: ۴۰روز آزمایشی
مدارس ترکیه درست از امروز پایان تعطیلات تابستانی را اعلام کرده و کارشان را شروع کرده‌اند اما نه مثل پارسال و هر سال بلکه به شکل آنلاین. اینطور که وزارت آموزش ترکیه اعلام کرده کلاس‌های درس این کشور به مدت ۴۰ روز آنلاین برگزار خواهد شد و بعد از این مدت دوباره شرایط را ارزیابی خواهند کرد اگر اوضاع بهتر شده بود کلاس‌های حضوری کم کم شروع می‌شوند اما اگر روش آنلاین موفق بود و وضعیت شیوع کرونا هم تغییر محسوسی نکرده بود با همان فرمان جلو می‌روند.

*** عربستان: ۷ هفته آزمایشی
عربستان هم خیلی زود سال تحصیلی جدید را شروع خواهد کرد یعنی از ۷ شهریور. اینطور که وزیر آموزش این کشور گفته آنها هم مثل ترکیه فعلا روش آموزش آنلاین را برای ۷ هفته امتحان خواهند کرد و اگر شرایط تغییر کرد کلاس‌های درس را باز می‌کنند. حمد بن محمد آل الشیخ وزیر آموزش عربستان سعودی در این‌باره به شبکه تلویزیونی دولتی الاخباریه (شبکه خبر) گفته استثنائاتی برای برخی از گروه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. آموزش‌های تئوری در دانشگاه، دانشکده‌های فنی و مراکز فنی و حرفه‌ای به صورت آنلاین و در درس‌های عملی و کارگاهی به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

*** چین: دریافت کد سلامت
چین یکی از کشورهایی بود که خیلی زود کلاس‌های درس را در مناطق سفید و زرد بازگشایی کرد مخصوصا دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان که باید برای کنکور آماده می‌شدند اواخر اردیبهشت به مدرسه رفتند، بقیه هم بسته به محل تحصیلشان مثلا در پکن، شانگهای و گوانجو دو ماه بعد به مدرسه برگشتند.

اما با رعایت ضوابط سختگیرانه. چین، دانش‌آموزان را ملزم کرد که قبل از ورود به مدرسه، دمای بدن خودشان را چک کرده و آن را ثبت کنند همچنین در اپلیکیشن موبایلی تحت‌عنوان «کد سلامت» یک فرم را پر ‌کنند که ریسک ابتلای آنها به کرونا را ارزیابی می‌کند. آنها در صورتی می‌توانند وارد مدرسه شوند که این اپلیکیشن، «کد سبز» یعنی وضعیت سلامتی خوب را برای آنها ثبت کرده باشد.

*** تایوان: پارتیشن جداکننده
تایوان با وجود نزدیکی و مراوده زیاد با چین یکی از کشورهایی بود که خیلی خوب توانست شیوع کرونا را کنترل کند برای همین هم وقفه چندان طولانی بین تحصیل دانش‌آموزان تایوانی نیفتاد. این کشور تعطیلات زمستانی دارد که به خاطر کرونا آن را ۱۰روز بیشتر کرد تا مدارس آماده شوند. بعد از آن مدارس این کشور تب‌سنجی مرتب دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و بعضی از آنها هم که نتوانسته‌اند فاصله‌گذاری را رعایت کنند از پارتیشن‌های پلاستیکی به‌عنوان یک دیوار محافظتی بین نیمکت‌های دانش‌آموزان استفاده کرده‌اند.

*** ژاپن: هر منطقه یک تصمیم
ژاپن هم از آن کشورهایی است که تعطیلات تابستانی ندارند بلکه مدارس این کشور از میانه‌های اسفند تعطیل می‌شوند و ۱۳ فروردین سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند؛ اتفاقی که امسال هم به دستور شینزوآبه نخست وزیر ژاپن تکرار شد با این تفاوت که او اجازه داد هر منطقه آموزشی خودش در مورد نحوه برگزاری کلاس‌ها تصمیم بگیرد.

وزارت بهداشت این کشور هم یک دستورالعمل برای بازگشایی مدارس منتشر کرد که شامل باز کردن پنجره‌ها برای تهویه مستمر هوای کلاس، حفظ فاصله اجتماعی، سنجش روزانه دمای بدن و پوشیدن ماسک بود. در سالن‌های غذاخوری هم میزها در فاصله یک متری از هم قرار داده شد و دانش‌آموزان فقط در مکان‌هایی که از قبل تعیین شده بود می‌توانستند بنشینند.

*** دانمارک: کلاس‌ها در مناطق آزاد
دانمارک اولین کشور اروپایی بود که فعالیت مدارس را شروع کرد. اول از همه هم مهد کودک‌ها و کلاس‌های ابتدایی بازگشایی شدند و بعد نوبت به مقاطع بالاتر رسید اما با پروتکل‌های خاص مثلا مدارس نیمکت‌ها را با فاصله حدوداً دو متری از هم قرار دادند و ورود دانش‌آموزان را هم نوبتی با فاصله کردند.

ورود والدین به مدارس دانمارک کاملا ممنوع و قرار شد که معلم‌ها هم دائما فاصله دومتری را از دانش‌آموزان رعایت کنند. مدارسی که فضای کافی برای این کار نداشتند مجبور شدند که کلاس‌هایشان را در فضای باز تشکیل بدهند حتی در پارک‌ها! جالب اینکه دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در دانمارک هنوز آموزش حضوری را شروع نکرده‌اند.

*** نروژ: ضدعفونی روزانه کلاس
نخست وزیر نروژ اواخر بهار اعلام کرد که چون این کشور موفق شده ویروس را کنترل کند فعالیت‌ها می‌توانند از سر گرفته شوند. به این ترتیب مهدکودک‌ها و مدارس در مقاطع پایین کارشان را شروع کردند به این شرط که در هر کلاس حداکثر ۱۵نفر نشسته باشند وگرنه کلاس در فضای باز تشکیل شود. همچنین دانش‌آموزان باید هر روز قبل از شروع درس و بعد از شروع آن میز و صندلی‌شان را کاملا ضدعفونی کنند. دانشگاه‌ها و مقاطع بالاتر مدارس همچنان تعطیل هستند.

*** آلمان: درها و پنجره‌ها باز
آلمان هم برای بازگشایی مدارسش شرط‌هایی تعیین کرد از جمله اینکه ظرفیت کلاس‌ها به نصف کاهش پیدا کند و در سالن‌ها دانش‌آموزان در بازه‌های زمانی مختلف فقط در یک جهت حرکت کنند. همه معلمان ملزم به پوشیدن ماسک شدند و اعلام شد که درها و پنجره‌ها باید در تمام طول مدت کلاس باز بمانند تا هوا تهویه شود. دانش‌آموزان سر کلاس اجازه پیدا کردند که ماسکشان را بردارند اما در سایر موقعیت‌ها باید حتما ماسک داشته باشند و به طور مستمر همه چیز ضدعفونی شود.

*** فرانسه: ۱۱ تا ۱۵ ساله‌ها ماسک بزنند
در فرانسه هم شرط برگزاری کلاس درس حضوری ظرفیت حداکثر ۱۵نفر و فاصله دو متری دانش‌آموزان هم تعیین شد.دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۵ ساله هم ملزم به زدن ماسک شدند و ۱۵سال به بالاها اصلا کلاس‌های حضوری‌شان تشکیل نشد.

*** سوئد: خودتان رعایت کنید
سوئد به نسبت بقیه اروپایی‌ها خیلی با کرونا راحت برخورد کرد. این رفتار را در مورد برگزاری کلاس‌های درس هم دیدیم تا جایی که از زمان همه‌گیری اصلا مدارس ابتدایی و راهنمایی تعطیل نشدند البته دبیرستان‌ها و دانشکده‌ها تعطیل شده و تجمع بیشتر از ۵۰ نفر ممنوع شد. ضوابط خاصی هم برای مدارس تعیین نشد بلکه از خانواده‌ها خواسته شد که خودشان نکات لازم را به کودکان توضیح داده و از آنها خواست که فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

*** سازمان ملل چه می‌گوید؟
سازمان بهداشت جهانی بارها درباره لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دستور‌العمل صادر کرده است اما این بار با بازگشایی پی در پی مدارس در کشورهای مختلف یونیسف و یونسکو هم از زاویه‌ای دیگر دستور‌العمل‌هایی منتشر کرده‌اند که بعضی از آنها را می‌خوانید:

* از امکانات مدارس مختلف برای برگزاری کلاس درس حضوری مطمئن شوید: صدور پروتکل‌های بهداشتی کافی است، ابتدا سعی کنید بفهمید کدام مدارس و مناطق امکان رعایت پروتکل‌ها را ندارند و برای آنها تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرید.

* خانواده‌ها را آماده کنید: ممکن است بسیاری از والدین آمادگی روانی لازم برای فرستادن بچه‌ها به مدرسه را نداشته باشند و این استرس را به کودکان منتقل کنند، با ارائه توضیحات لازم و ایجاد آمادگی قبلی در والدین آنها را برای فرستادن کودکانشان به مدرسه آماده کنید.

* مدرسه محیطی برای ارتباط بهتر دانش‌آموزان با همدیگر است پس کاری کنید که با وجود فاصله فیزیکی مناسب امکان تعامل مثبت بین دانش‌آموزان فراهم شود چراکه هیچ ارتباط دیگری جای ارتباط دوستانه بچه‌ها را با هم نمی‌گیرد.

* روی مباحث آموزشی اصلی تمرکز کنید و حواشی غیرضروری که از قبل شناسایی کرده‌اید حذف کنید تا شتابزدگی حین آموزش کاهش پیدا کند.

* حتما زمانی را برای رفع اشکال دانش‌آموزان اختصاص بدهید ودر نظر داشته باشید که سرعت یادگیری تمام دانش‌آموزان در تمام مباحث درسی به یک اندازه نیست پس ظرفیت یادگیری بچه‌ها را شناسایی کرده و طبق آن حرکت کنید.

کدخبر: ۳۴۵۳۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر