کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۴۳
تاریخ خبر:

داماد نعمت‌زاده، متهم پرونده پتروشیمی متواری شد

روزنامه هفت صبح | یک: علی اشرف ریاحی یکی از متهمان پرونده ۶٫۶ میلیون یورویی پتروشیمی متواری شده است. این خبر را روز دوشنبه قاضی پرونده در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده اعلام کرد اما کمتر کسی توجه کرد که این علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت است. قاضی مسعودی مقام با ذکر این نکته که این پرونده ۱۵ متهم دارد و ۵ نفر آن‌ها متواری هستند، توضیح داده بود:‌ «متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است. اقدامات لازم برای ضبط وثیقه در حال انجام است.»

* دو: این داماد نعمت‌زاده البته همسر زینب نعمت‌زاده است که او را با شبنم نعمت‌زاده نباید اشتباه بگیریم. شبنم نعمت‌زاده دختر بزرگ‌تر وزیر پیشین صنعت است که در پرونده جداگانه‌ای به همراه شریکش احمد لشکری‌پور و شرکت دارویی رسا محاکمه شد. عنوان اتهامی شبنم نعمت‌زاده اخلال در نظام توزیع دارو و احتکار و مسائلی از این دست بود که با این ماجرای پرونده پتروشیمی کاملا متفاوت است.

ویلای جنجالی لواسان که تخریب آن خبرساز شد هم متعلق به شبنم نعمت‌زاده بود. نام زینب نعمت‌زاده البته در پرونده اقتصادی خواهرش هم مطرح شده بود و در کیفرخواست اینطور آمده بود که شبنم نعمت‌زاده از امضای او سوءاستفاده می‌کرده. به هرحال الان گفته شده که علی‌اشرف ریاحی خودش در داخل کشور است اما همسر و فرزندش خارج از کشور سکونت دارند. یک وجه اشتراک این دو پرونده پتروشیمی و دارویی هم این است که قاضی هر دو اسدالله مسعودی مقام است.

* سه: نکته جالب اینکه یکی دیگر از متهمان متواری این پرونده هم مرجان شیخ ‌الاسلام است. شیخ‌الاسلام از شرکای متهم ردیف اول پرونده پتروشیمی و سپانیر بود که در مرداد سال ۹۶ خبر متواری شدن او به سمت کانادا منتشر شد. شیخ‌الاسلام در مقطعی با نزدیک شدن به جریانات سیاسی و در دو مقطع کاندیدای مجلس از سوی دو جناح مختلف شده بود و بعد‌ها به این واسطه وارد فعالیت‌های اقتصادی هم شد. نکته عجیب اینکه شیخ‌الاسلام در زمان متواری شدن همسر مهدی خلجی از تحلیلگران سیاسی ضد جمهوری اسلامی بود و که البته کمی بعد خلجی مدعی شد از هم طلاق گرفته اند.

* چهار: نام علی اشرف ریاحی اولین بار در اسفندماه ۹۷ وارد رسانه‌ها شد. او به عنوان یکی از متهمان پرونده به همراه سایر متهمان مثل محسن احمدیان و محمدحسین شیرعلی و مرجان شیخ الاسلام و بقیه متهم به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو اخلال در نظام اقتصادی کشور هستند. بخش اصلی این تخلفات البته مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ است و در مقطعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد متهمان این پرونده ۵۰۰ میلیون یورو پول فروش فرآورده‌های پتروشیمی را به کشور نیاوردند.

متهم ریاحی در نهمین جلسه رسیدگی به این پرونده که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد درباره نسبت خویشاوندی‌اش با محمدرضا نعمت‌زاده گفته بود:‌ «این رابطه خویشاوندی در سال ۹۵ ایجاد شده است و از آن موقع هیچ قراردادی نبسته‌ام.» او در این جلسه هنگام ارائه دفاعیاتش گفته بود:‌ «در‌ سال ۸۹ بنده به عنوان مشاور فنی در امور طرح‌ها و تدارکات در شرکت بازرگانی پتروشیمی دعوت به همکاری شدم، حضور بنده در شرکت بازرگانی پتروشیمی پاره وقت بود و ساعتی سی هزار تومان دستمزد می‌گرفتم و اتاق و میزی نیز نداشتم.»‌

* پنج: علی اشرف ریاحی متولد ۱۳۵۷ در تهران است و در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی فارغ‌التحصیل شده. او اگرچه گفته ارتباطی بین فعالیت‌های در زمینه پتروشیمی و نسبت خویشاوندی او با محمدرضا نعمت‌زاده وجود ندارد اما با یک جست‌وجوی ساده بین آگهی‌های روزنامه رسمی می‌بینیم او در شرکت‌های متعددی با این خانواده شراکت داشته و دارد.

به طور مثال شرکتی به نام مدیریت و اجرا مهر نیک در سال ۹۶ تاسیس شده که مدیرعامل آن محمدرضا نعمت ‌زاده است و علی اشرف ریاحی عضو هیات مدیره. یا در شرکت مهندسی نفت کوپال اروند که آن هم در سال ۹۶ تاسیس شده می‌بینیم علی اشرف ریاحی نایب رئیس هیات مدیره است و مریم بختیار همسر محمدرضا نعمت زاده رئیس هیات مدیره است. شرکت‌هایی که علی ‌اشرف ریاحی در آن‌ها نقش داشته یا دارد را اگر فقط بخواهیم اسم ببریم از این قرار است:‌

آی‌اس تهران، مدیریت و اجرا مهر نیک، موسسه خیریه فاطمه‌الزهرا (س)، مدیریت کنترل پروژه و ساخت پردیس، مهندسی نفت کوپال اروند، توسعه صادرات مهر نیک، کیمیا صنعت دالاهو، مدیریت کنترل خوردگی تهران، پیشگامان ایده‌های نوین و البته همسرش زینب نعمت‌زاده هم از اعضای هیات مدیره شرکت توسعه تجارت نعمت است.

* شش: طبیعتا هفت صبح از پیچیدگی های دیگر و احتمالی این پرونده ها بی خبر است.

کدخبر: ۳۴۰۹۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    اینجور افراد و مشابه خاوری، چون پول رو ب ر نمیگردونن، باید توسط سربازان گمنام اما م زمان در همان مخفیگاه شون به دیار باقی بشتابند که لااقل به ریش ملت نخندند.