کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۴۲۰
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح| یک: لئوپارد‌2؛ تانکی‌که اوکراین دربه‌در دنبال آن است چیست؟ وزیران دفاع و مقامات ۵۰ کشور حامی اوکراین در نشست خود در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان بر ارائه تسلیحات بیشتر، به اوکراین تاکید کردند، اما درباره تقاضای اصلی اوکراین برای دریافت تانک‌های لئوپارد۲ تصمیم نهایی نگرفتند. با این حال، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد در این نشست قرار شد آموزش نیروهای اوکراینی برای کار با این تانک‌ها آغاز شود. لئوپارد، که در لغت به‌معنای پلنگ است؛ از سال 1960 در آلمان غربی طراحی و تولید شد.

لئوپارد 1 نخستین‌بار در سال ۱۹۶۳ توسط شرکت کراوس-مافی برای وزارت دفاع آلمان غربی تولید شد و بیش از ۶ هزار دستگاه از آن برای نه کشور عضو ناتو شامل آلمان، هلند، بلژیک، یونان، ترکیه، ایتالیا، کانادا، نروژ و همچنین استرالیا تولید شد. سیاست دشوار صادرات سلاح آلمان غربی باعث شد تا برخی از کشورهای مشتری لئوپارد ۱ نتوانند این تانک را خریداری کنند. ایران که مشتری این تانک بود در پی رد درخواست خود تانک چیفتن انگلیسی را انتخاب کرد.

لئوپارد ۲ در اوایل دهه ۱۹۷۰ برای ارتش آلمان غربی توسعه یافت و از اواخر این دهه مورد استفاده قرار گرفت. اولین جنگ واقعی این تانک به همراه ارتش آلمان در نبرد کوزوو بوده و همچنین به همراه نیروهای ایساف کانادایی و دانمارکی در افغانستان نیز به عملیات پرداخته ‌است. ریشه ساخت تانک لئوپارد۲ به یک پروژه مشترک بین ایالات متحده و آلمان غربی در دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد. در آن زمان آمریکایی‌ها برای جایگزین تانک ام ۴۸ و در آینده ام۶۰ نیاز به یک تانک جدید داشتند و آلمان‌ها هم تانک می‌خواستند.

در سال ۱۹۶۳ بین دو دولت قراردادی برای توسعه تانکی جدید با نام ام‌بی‌تی ۷۰ بسته شد که دارای یک توپ با گلوله‌گذاری خودکار بود. این پروژه به دلیل اختلافاتی در سال ۱۹۶۹ بعد از ساخت ۵ پیش‌نمونه لغو شد و آمریکایي‌ها به‌دنبال ام۱ ابرامز و آلمان‌ها به‌دنبال لئوپارد2 ‌رفتند. این تانک، عنوان قوی‌ترین تانک جهان را با خود یدک می‌کشد و با بهره بردن از زره ساخته شده از سومین نسل کربن سرامیک با کامپوزیت فشرده و استیل سخت می‌تواند در مقابل حملات شیمیایی و اتمی به‌راحتی در میدان جنگ به‌کار خود ادامه دهد و در برابر راکت‌های RPG-7 و بازوکا و Hellfire مقاومت کند.

این تانک کاملاً ضد‌آب است و می‌تواند کاملا در زیر آب فرو رفته و به ماموریت خود ادامه دهد. طول این تانک 9/9 متر و وزن آن 62 تا 68 تن است. البته در ابتدا قرار بود وزن این تانک کمتر شود اما پس از اینکه در جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳ برتری تانک‌های دارای زره قوی‌تر مشخص شد، وزن آن افزایش یافت. لئوپارد دو یک موتور 12 سیلندر دیزلی با گنجایش 47 هزار و 600 سی‌سی دارد که توانایی تولید 1500 اسب‌بخار قدرت و 5000 نیوتن بر متر گشتاور را داراست.

باک سوخت لئوپارد گنجایش 1300 لیتر سوخت را دارد و با توجه به اینکه تانک کم‌مصرفی است، می‌تواند با یک باک، حدود 650 لیتر راه را بپیماید. حداکثر سرعت این تانک، 71 کیلومتر بر ساعت است. قیمت این تانک با تجهیزات کامل حداقل 13 میلیون یورو است. (برخی از اطلاعات برداشته شده از سایت کارگیک است)

دو: واسوخت به سبک مایلی: تک آهنگ جدید مایلی سایرس، چهره هنری آمریکایی، که به تازگی وارد سن سی سالگی شده به یک رکورد تاریخی در اسپاتیفای، مهم‌ترین اپلیکیشن موسیقی تبدیل شده است. این موسیقی، ظرف یک هفته بیش از 100 میلیون بار در این اپلیکیشن شنیده شده است. بیش از هر آهنگ دیگری در تاریخ. رکورد قبلی برای آهنگ باتر متعلق به گروه محبوب کره‌ای بی تی اس بوده که 37/99 میلیون بار شنیده شده است.

این آهنگ فلاورز یا «گل‌ها» نام دارد و روز 12 ژانویه منتشر شده است. این اولین آهنگ از آلبوم آینده او یعنی «تعطیلات تابستانی بی پایان» است که قرار است 10 مارس منتشر شود. عیار جدی این آهنگ البته وقتی معلوم خواهد شد که هفته آینده، فهرست 10 آهنگ برتر مجله بیلبورد مشخص شود.طرفداران مایلی سایرس معتقدند که این آهنگ مربوط به رابطه جنجالی او با همسر سابقش یعنی لیام همسورث، بازیگر 33 ساله استرالیایی دارد. آن‌ها می‌گویند که در چند جای این آهنگ، اشاراتی روشن به برخی از فرازهای این رابطه شده است.

این زوج در سال 2009 در حین فیلمبرداری The Last Song، اقتباسی سینمایی از رمان محبوب نیکلاس اسپارکس، با هم آشنا شدند و بعد از کلی فراز و نشیب در سال 2012 با یکدیگر نامزد کردند ولی ازدواج خود را مکرر به تعویق انداختند تا اینکه در بهار سال 2013 آن نامزدی را هم لغو کردند. آن‌ها پس از چند سال جدایی، دوباره به هم رسیدند و نامزدی خود را در اوایل سال 2016 اعلام آغاز کردند، سپس در دسامبر 2018 ازدواج کردند و در آگوست 2019 از هم جدا شدند و در فوریه 2020 رسماً طلاق گرفتند.

سایرس و همسورث در مورد ارتباط بین آهنگ، موزیک ویدئو و رابطه خود اظهار نظر نکرده‌اند اما برخی از عبارات آن مثل آنجا که می‌گوید من می‌توانم خودم را بهتر از تو دوست داشته باشم به نظر نوعی از شکایت و گله از یار سابق است که می‌تواند به نوعی تداعی گر سبک واسوخت در ادبیات ما نیز باشد.

سه: ‌ «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید، با انتشار این تصاویر ماهواره‌ای گفت «هجدهم نوامبر (۲۷ آبان)، پنج واگن ریلی از روسیه به کره‌شمالی سفر کردند. روز بعد، ۱۹ نوامبر کره شمالی آن واگن‌ها را بارگیری کرد… و قطار به روسیه بازگشت. ما انتظار داریم که (روسیه) همچنان سامانه‌های تسلیحاتی کره شمالی را دریافت کند.» وی همچنین خبر داد که گروه نظامی واگنر روسیه به‌عنوان «سازمان جنایتکار بین‌المللی» طبقه‌بندی شده است. (فارس)

چهار: ‌لیندا فروخویرتوا، تنیسور 17‌ساله توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی نخستین گرنداسلم سال 2023 در استرالیا صعود کند. او برای دومین‌بار در دوران حرفه‌ای خود در قرعه‌کشی اصلی مسابقات گرند‌اسلم بازی می‌کند. فروخویرتوا در دیدار دور سوم با نتایج 7 بر 5، 2 بر 6، 6 بر 3 هموطنش مارکتا وندروسوا را شکست داد. دیدار تنیسورها 2 ساعت و 10 دقیقه به طول انجامید. گرنداسلم استرالیا از 16 تا 28 ژانویه برگزار می‌شود. مجموع جوایز این مسابقات 51 میلیون دلار است. (تسنیم)

پنج:‌ دیوید بکهام به همراه پسرش کروز، در شوی پاییز و زمستان Dior Homme که در واقع بخشی از هفته مد پاریس است؛ شرکت کردند. عکس از گتی ایمیجز.

شش: امیلیا کلارک، بازیگر 36 ساله بریتانیایی در حاشیه جشنواره فیلم‌های مستقل ساندس در آمریکا.

هفت: خانم دیزلی ریدلی در کنار خانم بریتانی اوگاردی در مراسم نمایش فيلم «بعضی‌اوقات به مرگ فکر می‌کنم» به کارگردانی راپل لمبرت. این مراسم در حاشیه جشنواره ساندنس، بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا برگزار شده است. عکس از شاتر استاک.

کدخبر: ۵۰۰۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر