کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۷۴۱
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح | یک: روسیه 15‌درصد اوکراین را بلعید: پوتین در کنار روسای منصوب شده از سوی روسیه، در چهار منطقه خرسون، زاپوریژیا، دونتسک و لوگانسک. تصویری که اسپوتنیک از مراسمی گرفته که دیروز در کاخ کرملین برگزاری شده است. بر اساس نتایج همه‌پرسی نمایشی که روسیه برگزار کرده، در دو استان شرقی بیش از ۹۸‌درصد، در خرسون ۸۷ و در زاپوریژیا ۹۳‌درصد رای‌دهندگان به پیوستن به روسیه رای موافق داده‌اند.

قلمرو تحت کنترل روسیه بیش از ۹۰‌هزار کیلومتر‌مربع یا حدود ۱۵‌درصد از کل مساحت اوکراین و یا چیزی معادل کل کشور مجارستان یا پرتغال است.‌«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای اسناد الحاق مناطق جدید به روسیه، در اعلام حمایت از الحاق مناطق جدید به روسیه گفت: «مردم انتخاب خود را انجام داده‌اند. دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند». وی افزود مردم این مناطق برای همیشه شهروند روسیه می‌شوند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با تکرار این‌که «برای حفاظت از سرزمین خود از هر وسیله‌ای که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم»، از رژیم کی‌یف خواست فوراً آتش‌بس کند و به مذاکرات بازگردد.‌این در حالی است که بلاگرهای روسی تايید کردند که شهر اشغال شده لیمان در استان دونتسک به محاصره کامل نیروهای اوکراینی درآمده است. شماری از بلاگرهای روسی می‌گویند اگر نظامیان روسیه نتوانند طی ۲۴ ساعت تدابیر لازم و موثری اتخاذ کنند، لیمان به سرنوشت شهر بالاکلیا در شمال شرقی استان خارکیف دچار خواهد شد.

ناظران معتقدند آزادسازی شهر لیمان برای مسکو ضربه‌ای سنگین خواهد بود، زیرا در این صورت روسیه طی مدت کوتاهی دومین مسیر مهم ارتباطی در منطقه را از دست می‌دهد و انتقال تجهیزات، مهمات و نیرو برای نیروهای اشغالگر بسیار دشوار خواهد شد.‌در خبری دیگر گفته شده در منطقه زاپوریژیا که هنوز به‌طور کامل اشغال نشده؛ حمله روسیه به یک کاروان غیرنظامیان دست‌کم 23‌نفر کشته و 38‌نفر مجروح داشته است. ‌

خبری دیگر مربوط به بسیج نیروهای روسی است. به گفته مقام‌های غربی و رسانه‌های مستقل روسیه، بیش از ۲۶۰‌هزار روس از زمان اعلام بسیج نسبی ولادیمیر پوتین در پی شکست‌های جدی در میدان نبرد از اوکراین فرار کرده‌اند. اکنون طبق برخی برآوردها، تعداد کسانی که از زمان شروع این حمله در فوریه کشور را ترک کرده‌اند به ۴۰۰ هزار می‌رسد. در این شرایط دولت فنلاند اعلام کرد که از نیمه‌شب پنجشنبه ۲۹‌سپتامبر مرزهای خود را به روی اتباع روسیه با ویزای گردشگری یک کشور اروپایی حوزه شنگن می‌بندد و فقط افراد خاصی از شهروندان روسی می‌توانند وارد این کشور شوند.‌

در خبری دیگر پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد که روسیه بیش از ۸۰‌درصد نیروهای نظامی خود را از پایگاه‌های واقع در شمال اروپا خارج کرده و آن‌ها را به جبهه اوکراین انتقال داده است. بر‌اساس این گزارش، پیش‌تر حدود ۳۰‌هزار نظامی روسی در پایگاه‌های روسیه در کشورهای حوزه بالتیک مستقر بودند.

دو: گروهی از نمایندگان مرکز ارتباطات بین‌المللی و رسانه حرم امام‌حسین‌(ع) با پاپ فرانسیس دیدار کردند. در این دیدار که روز 29‌سپتامبر در واتیکان به انجام رسید، نمایندگان حرم حسینی‌(ع) پرچم حرم امام حسین‌(ع) را به‌عنوان نمادی از پیام صلح و انسانیت به پاپ عرضه کردند و در مقابل پاپ فرانسیس مراتب قدردانی و شادمانی خود را ابراز داشت. (شفقنا)

سه: ‌‌صنعا پایتخت یمن شاهد برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «انقلاب قهوه» به‌منظور احیای جایگاه تاریخی یمن به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و پرورش دانه قهوه است. در سال 2013، پیش از ناآرامی‌های یمن، تولید قهوه این کشور به 20 هزار تُن رسید و 34 هزار و 497 هکتار از خاک این کشور زیر کشت قهوه بود. این خبر در حالی است که برنامه غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که وضعیت امنیت غذایی در یمن در ماه اوت در وخیم‌ترین حالت طی 4 سال گذشته بوده و 58‌درصد خانوارهای یمنی در مناطق تحت‌کنترل دولت وابسته به عربستان و 51‌درصد خانوارهای ساکن مناطق تحت‌کنترل انصارالله به حداقل غذای لازم دسترسی ندارند. (میدل‌ایست نیوز)

چهار: گواهی فوت الیزابت دوم، ملکه پیشین بریتانیا که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که او روز پنجشنبه هشتم سپتامبر ساعت ۱۵:۱۰ به‌وقت محلی بر اثر «کهولت سن» از دنیا رفت. کاخ باکینگهام و خاندان سلطنتی بریتانیا پیش از این دلیل مرگ الیزابت دوم را اعلام نکرده بودند. گواهی فوت الیزابت دوم نشان می‌دهد که کاخ باکینگهام خبر مرگ او را حدود ساعت ۱۸:۳۰ همان روز به‌طور رسمی اعلام کرد. این در حالی است که لیز تراس اندکی قبل از آن از درگذشت ملکه بریتانیا مطلع شده بود. (یورونیوز)

پنج: حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه هشتم مهرماه (۳۰ سپتامبر)، انفجاری در یک مرکز آموزشی به نام آموزشگاه کاج در ناحیه دشت برچی کابل رخ داد. منابع آگاه حاضر در محل حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که قرار بود امتحان کنکور آزمایشی در این مرکز برگزار شود. پلیس طالبان کشته شدن ۱۹تن و زخمی شدن ۲۹تن دیگر را در این انفجار تایید کرد. اما بعدا گفته شده که میزان کشته‌شدگان به 30 نفر رسیده است. فهرست منتشر‌شده از بیمارستان‌های نزدیک محل حادثه که بیشترین قربانیان به آنجا منتقل شده‌اند، نشان می‌دهد که اکثر زخمی‌ها و جانباختگان این انفجار را دختران تشکیل می‌دهند. (ایندیپندنت / عکس از خبرگزاری فرانسه)

شش: فرماندار ایالت فلوریدا در آمریکا گفته است که شهر فورت‌مایرز بر اثر توفند ایان ویران شده است. او این توفند را رویدادی خواند که در هر پانصد سال، یک‌بار اتفاق می‌افتد. این یکی از خطرناک‌ترین توفندهایی است که آمریکا در سال‌های اخیر به‌خود دیده است. توفند ایان، ۲.۴‌میلیون خانه و کسب‌وکار را در فلوریدا بدون برق گذاشته است. تیم‌های جست‌وجو و نجات در حال تلاش برای دسترسی به افراد در معرض خطر هستند و تعداد تلفات هنوز مشخص نیست. خطوط هوایی، ۲‌هزار پرواز را در روز پنجشنبه لغو کردند و بیش از هزار پرواز روز جمعه هم لغو شده‌اند. (بی.بی.سی./ رویترز)

کدخبر: ۴۸۰۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر