کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۰۱۶
تاریخ خبر:

داستان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در ایران

روزنامه هفت صبح | یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در ایران کیا سراتو است. این ماشین با مصرف سوخت و استهلاک پایین نظر رانندگان زیادی را جلب کرده است، به‌طوری‌که بعد از موفقیت‌های بسیار در خط مونتاژ شرکت‌های ایرانی قرار گرفته است. کیفیت این اتومبیل کره‌ای به شکلی است که مالکان آن از عملکرد و دوام آن بسیار راضی هستند. همچنین سیستم ترمز و جلوبندی این ماشین باعث درخشش نام آن در صنعت اتومبیل شده است.

کیا سراتو، ماشین کم‌مصرف
از ویژگی‌های مثبت کیا سراتو استهلاک کم، مصرف پایین سوخت و شتاب خوب آن است. این اتومبیل چهار سیلندری از قدرت ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر برخوردار است. مصرف سوخت سراتو ۶.۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است که به‌راحتی در لیست کم‌مصرف‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرد.

نماینده یک مونتاژ مناسب داخلی
تا سال ۲۰۰۳ عمده تمرکز کیا موتورز روی مدل جدید، فیس‌لیفت و یا حداکثر نسل جدید بود؛ اما از این تاریخ به بعد بود که تصمیم گرفت یک تغییر اساسی در ساختارش ایجاد کند. کیا Forte یا همان Cerato در بازارهای آسیایی، سدان کاملا جدیدی بود که سودای تبدیل شدن به مزدا ۳ را در سر می‌پروراند؛ یعنی خودرویی که هم خانواده‌ها را به سمت خودش بکشد و هم جوان‌ترها را. اگرچه شرکت روی این پروژه سرمایه‌گذاری سنگینی کرد ولی طی یکی دو سال بعد جواب زحمت‌هایش را دید.

سراتوی فوق یکی از پرفروش‌ترین‌های اطلس خودرو در ایران بود و خیلی زود نسخه مونتاژی‌اش سر از خطوط تولید سایپا درآورد. همان روز اول هم مشکل اساسی این خودرو کوبیدن بیش از حد لاستیک‌ها به دلیل فاق کوتاهشان بود. این خودرو هنوز هم از نظر کارایی قابل اطمینان است و مشتریان می‌توانند روی کشش بالای جعبه‌دنده آن حساب باز کنند. تجهیزاتی مانند ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، آینه تاشو برقی، استارتر و ترمزهای دیسکی عقب، ازجمله آپشن‌هایی است که آنها را در نسخه مونتاژی سایپا پیدا نمی‌کنید.

اکثر سراتوهای این سال (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) توسط اطلس خودرو وارد شده‌اند و به همین دلیل نیز عمده این سراتوها، آپشن‌های یکسانی دارند. البته از آنجایی‌که تعداد محدودی نیز به‌صورت غیرشرکتی در بازار ایران موجود است، بهتر است همه آپشن‌ها را چک کنید. یعنی علاوه‌بر آن ۵ آپشن مهمی که برای نسل قبلش (سراتو LD) گفتیم، باید از وجود ۷ آپشن مهم دیگر هم مطمئن شوید که عبارتند از:

دوربین عقب با مانیتور آینه‌ای، کروزکنترل، کیلس استارتر، پدال شیفتر، کنترل پایداری (ESP)، دو گرمکن (جلو) و شش ایربگ (جلو+جانبی جلو+پرده‌ای). جالب است بدانید که تعداد انگشت‌شماری از سراتوهای غیرشرکتی این سال، مجهز به گیربکس ۶ دنده اتومات هستند ولی همان موتور ۲٫۰ لیتری را در سینه دارند.

احتمال واردات کیا به ایران
شاید با آزادسازی واردات خودرو، کیا سراتو ۲۰۲۲ هم وارد شود. کیا سراتو را همه می‌شناسیم، زیرا هم نمونه‌های وارداتی نسل اول، دوم و سوم آن در کشور حضور داشته و هم نسخه مونتاژی نسل دوم این خودرو توسط سایپا وارد بازار ایران شده و به کام بسیاری از خانواده‌ها و مشتریان نشسته است. سراتو ۲۰۲۲ در دو تیپ lx و sx به میدان آمده و قیمتی معادل ۱۸تا ۱۹٫۵ هزار دلار دارد.

این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر به همراه گیربکس اتوماتیک تجهیز شده تا شتاب صفر تا صد معادل ۱۱ ثانیه ارائه دهد و جزو سدان‌های نسبتا چابک بازار تلقی شود. این خودرو در تیپ SX به‌عنوان مدل فول‌آپشن از امکاناتی مثل: قفل دیفرانسیل، رادار هشدار تصادف، کیسه‌های هوا، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سامانه تشخیص پنچری تایر، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی، مانیتور عقب، هندزفری بی‌سیم، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و… سود می‌برد.

کدخبر: ۴۶۳۰۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر