کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۰۳۳
تاریخ خبر:

داستان گنگ‌های بزرگ مواد مخدر در ایران

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری |‌ داستان قدر قدرتان مواد مخدر، نه آتقی‌هایی که در سریال‌های تلویزیونی می‌دیدیم تا آیینه عبرت‌مان بشوند. آنها که کارتل و مافیای موادمخدر بودند، کسانی که کمترین رقم جابه‌جایی‌شان میلیارد است. سلاطین موادمخدر که در نهایت بعد از گذشت سال‌های طولانی به دام افتادند و برای برخی حکم اعدام صادر و اجرا شد. داستان تمساح خلیج فارس تا قورباغه مکران. در این گزارش پنج پرونده قاچاقچیان معروف موادمخدر را بررسی کرده‌ایم.

یک: آریا جاویدان خطرناک‌ترین قاچاقچی کرمان
قاچاقچی خطرناک کرمان، پس از ٢٠‌سال تبهکاری‌های وحشتناک درنهایت گرفتار قانون شد. این مرد شرور در مدت این ٢٠‌سال از تجاوز و قتل گرفته تا قاچاق موادمخدر و اخاذی را در پرونده مجرمانه خود ثبت کرده است. او که در آخرین تبهکاری خود، دست به گروگانگیری خطرناکی زده بود، تحت تعقیب جدی ماموران قرار گرفت و بازداشت شد. «آریا جاویدان» نزدیک به ٢٠‌ سال است که با خلاف و تبهکاری زندگی می‌کند و کلکسیونی از جرایم را در پرونده تبهکاری خود ثبت کرده است.

در مدت این ٢٠‌سال از هیچ خلافی نگذشته و لحظه لحظه زندگی‌اش را با جرم گذرانده است. آریا مهم‌ترین فعالیت مجرمانه‌اش قاچاق موادمخدر بوده و چندین‌بار نیز به همین اتهام بازداشت شده اما باز هم فرار کرده است. این مرد در ماموریت سخت و ویژه پلیس گرفتار قانون شد. او آخرین جرم خود را با یک گروگانگیری خطرناک در یک روستا به پایان رساند. این شرور و قاتل فراری بیش از ٢٠‌سال سابقه قاچاق موادمخدر و فعالیت‌های جنایی داشت که درچندین مورد بازداشت و زندانی شده بود اما باز هم موفق به فرار شد.

همچنین از دیگر تبهکاری‌های این مرد خطرناک باید به٣ مورد درگیری مسلحانه با ماموران، ١٩ گروگانگیری مسلحانه، ١٣ سرقت مسلحانه، ٣ مورد راهزنی مسلحانه، یک مورد تجاوز به عنف مسلحانه، یک مورد قتل مسلحانه، ٣ تیراندازی ایذایی به قصد ایجاد رعب و وحشت برای مردم، ٧ مورد تهدید و اخاذی، یک مورد فراری ‌دادن متهم، ٣ مورد نگهداری گروگان و ده‌ها مورد قاچاق و سرقت موادمخدر اشاره کرد که توسط ماموران اداره‌ کل اطلاعات استان کرمان در خرداد سال ۹۵ دستگیر و در آبان سال ۹۷ اعدام شد.

دو: قورباغه مکران؛ بزرگ‌ترین قاچاقچی دستگیر شده پس از انقلاب
نصیر بامری ملقب به قورباغه مکران یکی از افراد خطرناکی بود که ۱۱ شبکه بین‌المللی موادمخدر را اداره می‌کرد و به گفته سردار مسعود زاهدیان رئیس وقت پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از اموال او توقیف شده است. ابعاد فعالیت قورباغه مکران ۵۰ ساله به اندازه‌ای گسترده بوده که پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا پس از دستگیری وی اعلام کرد که تمساح خلیج تنها یکی از باندهایی بوده که با این فرد در ارتباط بوده است.

این متهم که اوایل زمستان ۹۵ در سیستان و بلوچستان و طی عملیاتی غافلگیرانه زمانی‌ که برای عروسی دخترش به دلگان رفته بود دستگیر شد؛ این فرد که گفته می‌شود نزدیک به دو دهه در قاچاق موادمخدر سابقه داشته وقتی متوجه حضور ماموران شد، با چادری زنانه قصد فرار از دست پلیس را داشت ولی نهایتا در همان منطقه دلگان دستگیر شد. وی که در بازجویی‌های اولیه به جابه‌جایی ۸۰۰ تن موادمخدر اعتراف کرده بود جزو قدیمی‌ترین و پولدارترین قاچاقچیان موادمخدر ایران بود که در بررسی‌های اولیه انجام شده، ۱۰۰ منزل مسکونی از وی در شهرهای زاهدان، دیلگان، زابل، تهران، البرز، مشهد و غرب کشور کشف شد.

و در لحظه دستگیری‌اش هم، نزدیک به ۱۵میلیارد تومان پول نقد در منزل و حساب بانکی این قاچاقچی بزرگ وجود داشت. قورباغه ‌مکران علاوه‌ بر قاچاق موادمخدر به ایران، در خارج از کشور هم فعالیت گسترده‌ای داشت. او و باندش موادمخدر را از کشور افغانستان به پاکستان منتقل می‌کردند و پس از انتقال این مواد به بنادر این کشور، موادمخدر را به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کردند.

سه: حسین پنجک سلطان کوکائین
حسین پنجک، دارای ثروت میلیاردی و به سلطان کوکائین معروف است. او سال ۹۳ دستگیر شد و در زمان دستگیری ۳۲ سال سن داشت. اما «حسین پنجک» برخلاف برخی از قاچاقچیان بزرگ و در عین حال گمنام موادمخدر، پس از دستگیری حسابی سوژه رسانه‌ها بود؛ شاید یکی از دلایل این ماجرا، نوع ماده مخدری بود که تخصص وی بود؛ کوکائین. ماده‌ای که در ایران کمتر استفاده می‌شود و قیمت بالای آن باعث شده تا مشتریان خاصی داشته باشد و نهایتا لقب «سلطان کوکائین» به او اختصاص یافت.

البته فعالیت یکی از براداران وی هم باعث شد تا موضوع برای رسانه‌ها جذاب‌تر باشد؛ خصوصاً اینکه بیشترین فعالیت این قاچاقچی بزرگ در تهران بود. در اردیبهشت سال ۹۳، خبر دستگیری سلطان کوکائین توسط سردار علی مویدی رئیس پلیس وقت مبارزه با موادمخدر ناجا اعلام شد. پسر ۳۲ساله‌ای که پس از برگزاری جشنی که به بهانه رسیدن اموالش به ۴۰میلیارد تومان دستگیر شد و در آن جشن که درحوالی کرج برگزار شده بود نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه کرده بود.به گفته پلیس علاوه بر شناسایی چندین دستگاه خودرو لکسوس، جنسیس و…، یک قایق تفریحی لوکس هم بخشی از اموال این قاچاقچی بزرگ بود که در زمان دستگیری‌اش در یکی از بنادر شمالی کشور پهلو گرفته بود.

سلطان کوکائین که بیش از ۱۷ سابقه دستگیری قبلی در کارنامه‌اش داشت، اقدام به تشکیل مافیای کوکائین در پایتخت کرده بود. این درحالی بود که با دستگیری وی، این مافیا همچنان به کارش ادامه می‌داد تا اینکه بعد از حدود ۲۰ ماه، پلیس مبارزه با موادمخدر برادر وی را هم که جانشین وی شده بود دستگیر کرد. پس از این دستگیری بود که مویدی همزمان با اعلام خبر دستگیری برادر سلطان کوکائین گفت: «از دستگاه‌های قضایی درخواست می‌کنم تا به وضعیت خانواده حسین پنجک رسیدگی کنند.» اگرچه معلوم نیست سرنوشت او در نهایت چه شده است!

چهار: قاچاقچی معروف ایران و امارات
اما در سال‌های اخیر، یکی از قاچاقچیان بسیار بزرگ و در عین حال گمنام هم دستگیر شد؛ ایرانی الاصلی که سردار علی مویدی رئیس پلیس وقت مبارزه با موادمخدر ناجا در تیرماه ۹۴،‌ او را تحت عنوان «ر-ح»‌ معرفی کرد. سرشبکه ترانزیت منطقه که با عناوین جعلی و متعدد بیش از ۱۰۰ تن موادمخدر را طی چند سال گذشته به نقاط مختلف ترانزیت کرده بود. «ر-ح» که هیچگاه اطلاعات دقیقی از هویت وی اعلام نشد با توجه به سوابقش در پرونده‌های وزرات اطلاعات، با پیگیری گذرنامه‌های جعلی در کرج دستگیر شد.

براساس اعلام پلیس، در لحظه دستگیری وی و مرتبطینش ۲۱ تن انواع موادمخدر و اموال بسیاری از جمله چکی ۲۰۰ میلیارد تومانی کشف شد. علاوه بر این نیز مشخص شد که این فراد دارای اموال زیادی نه تنها در داخل، بلکه در کشورهای دیگر هم بوده و املاکی را در این کشورها خریداری کرده بود. پیچیدگی فعالیت این قاچاقچی گمنام به اندازه‌ای بوده که در لحظه دستگیری وی، ۵۰ خط فعال موبایل همراه وی بوده است. فردی که به گفته سردار مویدی، در تحقیقات بعدی مشخص شد که علاوه بر ترانزیت موادمخدر در قاچاق اسلحه در کشورهای مختلف منطقه نیز فعال بوده است.

پنج: تمساح خلیج‌ فارس، بزرگ‌ترین قاچاقچی ایران
از چند سال قبل با ایجاد دیوار و موانع و افزایش پاسگاه‌ها در مرزهای شرقی کار قاچاقچیان موادمخدر سخت شد. دیگر مرزهای شرقی ایران راه مطمئنی برای ورود محموله‌های چندتنی موادمخدر نبود. با وجود این، مأموران مبارزه با موادمخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد همچنان محموله‌های قابل توجه موادمخدر وارد کشور می‌شود. اما معلوم نبود این محموله‌ها از چه راهی و توسط چه باندهایی وارد کشور می‌شود.

این معما تا مدت‌ها ذهن مأموران را درگیر کرده بود تا اینکه سرانجام معلوم شد در پشت‌پرده بخش عظیمی از موادمخدری که وارد کشورمان می‌شود پسر جوانی قرار دارد که به تمساح خلیج‌فارس معروف است. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن بود که این جوان که اهل جنوب کشور است، عیسی نام دارد و متولد سال۱۳۶۲ است. او که فقط ۵کلاس درس خوانده و سرباز فراری بود از مدتی قبل وارد کار قاچاق موادمخدر شده و در ۳کشور ایران، پاکستان و افغانستان به شکل گسترده‌ای در زمینه قاچاق موادمخدر فعالیت می‌کرد و صدها نفر برای او کار می‌کردند.

عیسی که در زمان دستگیری ۵/۲میلیارد تومان پول نقد از مخفیگاهش کشف شد اعتراف کرد که در مدت ۲سال با تغییر مسیر ترانزیت موادمخدر از مرزهای زمینی به مرزهای آبی توانسته بیش از ۴۰۰تن موادمخدر وارد کشور کند. او همچنین برای انتقال پول از حساب بانکی افراد فوت‌شده یا افرادی سالمند استفاده می‌کرد که کشف و بررسی این حساب‌ها نشان می‌داد که او در ۲سال بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است،طی روند تحقیقات و تکمیل دادرسی از این باند سازمان یافته تعداد زیادی املاک زراعی، ۶۵ منزل مسکونی، چندین فروند شناور از قبیل: لنج و قایق، ۱۶ دستگاه انواع خودرو، ۶ قبضه اسلحه شکاری و بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال وجه نقد کشف و ضبط شد.سرانجام او با ۳۶ سال سن و ۵ کلاس سواد در بهمن سال ۹۸ اعدام شد.

کدخبر: ۴۱۶۰۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر