کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۷۶
تاریخ خبر:

داستان پرغصه حقوق مشاغل سخت

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته شکوائیه‌ای از طرف یک شهروند به دست ما رسیده که حاوی گلایه‌هایی در زمینه مسائل حوزه تامین اجتماعی بود. این شکوائیه و پاسخ‌هایی به مسائل مطرح‌شده در آن را بخوانید. البته در جریان باشید که درواقع نامه را خلاصه کردیم و محورهای شکایت ایشان را ذکر کردیم.

* یک: شکایت اول ایشان درخصوص این بود که داروخانه‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی اکثر داروها را به قیمت آزاد محاسبه می‌کنند و در مراکز مربوط به بیمه تکمیلی نیز، پس از کسورات فراوان، در نهایت مبالغ اندکی را به مستمری‌بگیران برمی‌گردانند.

* پاسخ: در مورد دارو به‌هرحال محدودیت‌هایی در زمینه دارویی در کشور وجود دارد و البته داروخانه‌ها نیز گلایه‌هایی مثل عدم پرداخت مطالبات از سوی تامین اجتماعی را دارند، اما با توجه به اینکه شما، مسئله خاصی را ذکر نکرده‌اید، شما و خوانندگان را ارجاع می‌دهیم به اینکه شکایات خود در این زمینه را با دو شماره‌تلفن وزارت بهداشت (۱۹۰) و تامین اجتماعی (۱۴۲) مطرح کنید.

* دو: شکایت دوم ایشان درخصوص عدم اقدام درخصوص اجرای همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی است که مشاغل سخت و زیان‌آور دارند.

* پاسخ: در این خصوص در پایان آذرماه از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد که «مصوبه هیأت امنا به تازگی صادر شده است و از ماه‌های آتی اجرا خواهد شد. با اجرای اصلاحات احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور، قانون برای آنها اجرا خواهد شد. این قانون برای این دسته از بازنشستگان با تأخیر اجرا خواهد شد و از بازنشستگان به دلیل تأخیر پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم.»

* شکایت سوم ایشان درخصوص کسر مبلغی از حقوق ایشان تحت عنوان پرداخت به روستاییان است که ادعا شده از زمان نخست‌وزیری شهید رجایی وضع شده و اعلام کردند که پیگیری‌هایی در زمینه بازگشت این مبالغ داشتند، چراکه راضی به کسر این مبلغ که درواقع کمک ایشان به روستاییان است نبودند.

* پاسخ: در این زمینه، هیچ‌گونه مستند قانونی یا حتی خبری نیافتیم. موضوع را پیگیری و در همین ستون، نتیجه پیگیری را منتشر خواهیم کرد.

*** سوال دوم :چطور می‌توانم طلاق بگیرم؟
به یک سوال دیگر هم پاسخ می‌دهیم. خانمی در سایت دادراه پرسیده‌اند: «سلام. بنده می‌خواهم طلاق بگیرم. لطفا می‌شود راهنمایی‌ام کنید؟ هزینه گرفتن وکیل را هم ندارم. همسرم هم مرا طلاق نمی‌دهد و می‌گوید که بایستی از حقوق و مهریه‌ات بگذری.» در این زمینه بار دیگر در این ستون تاکید می‌کنیم که حق طلاق در حقوق ایران با مرد است، مگر اینکه مرد در دفتر اسناد رسمی حاضر شود و وکالت در طلاق و اجازه اخذ وکیل دادگستری برای انجام پروسه طلاق را به زن بدهد.

بااین‌حال دست زن بسته هم نیست و روش حقوقی توصیه‌شده در این موارد این است که اگر واقعا دیگر قصدی برای زندگی مشترک ندارید، مهریه خود را به اجرا بگذارید (این کار را می‌توانید در اداره ثبت یا دادسرای خانواده انجام دهید) تا مذاکره‌ای در نهایت بین شما و همسرتان برای طلاق توافقی صورت گیرد.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۷۰۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560768768

    اینا(البته اکثر مردم) به اصطلاح نون رو ا ز سنگ در میارن ، در حالیکه اقایون دستشو ن تا ارنج تو بیت المال و جیب مردمه . خدا کجاست پس؟