کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۸۳۳
تاریخ خبر:

داستان همه پرونده‌‌های ‌داغ نیمه ‌تمام و مجرمان آنها

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ماجرای پرونده‌هایی که هیچگاه به سرانجام نرسیدند یا هنوز با مرور زمان،‌ متهمانشان بین زندان و راهروهای دادگاه سرگردان هستند و معلوم نیست سرنوشت پرونده‌شان در نهایت به کدام سو ختم می‌شود؛ زندان،‌ طناب دار یا آزادی. داستان برخی افراد که می‌گویند قتلی که انجام داده‌اند عمد نبوده و باید به جرم قتل غیرعمد محاکمه شوند(مثل پرونده محمدعلی نجفی،‌ شهردار اسبق‌) یا متهمانی که زیر بار جرمی که انجام داده‌اند نمی‌روند و ماجرا بعد از بارها اعتراض توسط وکیل‌ها، سال‌ها طول می‌کشد تا نتیجه بگیرد و در برخی موارد کار به برگزاری جلسه قسامه و قسم خوردن ۵۰ نفر از وابستگان مقتول می‌رسد تا بیایند و بگویند که بله مطمئن هستیم فلان شخص قاتل و متهم است.

ماجرا ضلع دیگری هم دارد؛ اولیای دم عده‌ای رضایت می‌دهند و یک نفر باقی می‌ماند که راضی نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا قاتل، سال‌ها بلاتکلیف در زندان باقی بماند. یا خانواده مقتولی که قادر به پرداخت تفاضل دیه برای قصاص قاتل نیستند و از دیگر سو رضایت هم ندارند در نتیجه این پرونده باز می‌ماند تا بالاخره سرانجامی پیدا کند و مختومه شود. این بار سراغ برخی پرونده‌های باز جنجالی رفته‌ایم که هنوز از سرنوشت‌شان اطلاعی در دست نیست.

*** داستان پزشک خوش خط تبریزی و اتهام قتل همسر و مادربزرگش
۱۷ مهر ماه سال ۹۵، پنج عضو خانواده یک پزشک تبریزی با نام علیرضا صلحی از جمله همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگش دچار تنگی نفس شدند و همسر و مادربزرگ این پزشک، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند که هم‌زمان با مرگ دو تن از اعضای خانواده این پزشک و مسمومیت سایر اعضای خانواده، تحقیقات ویژه جنایی برای رمزگشایی از این پرونده جنجالی آغاز شد و پس از مدتی با بازداشت این پزشک، پرونده وارد فاز جدیدی شد و در نهایت کیفرخواست این پرونده فروردین سال ۹۶ صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد.

پزشک تبریزی، پیش از این ماجرا به خوش‌خطی در نسخه‌هایش و همچنین تجویز آواز استاد شجریان به بیمارانش در فضای مجازی شهرت یافته بود و با رسانه‌ای شدن خبر اقدام به قتل خانواده‌اش ماجرا ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. او در چهار جلسه دادگاه تحت هیچ عنوان زیر بار قبول قتل‌ها نرفت. بابازاده وکیل مدافع پزشک تبریزی که متهم به قتل همسر و مادربزرگش است در آن زمان گفت: این پرونده دو شاکی دارد یکی در مورد فوت همسر و دیگری فوت مادربزرگ موکل است.

در مورد فوت مادربزرگ، دایی موکل تقاضای دیه کرده و در مورد همسر موکل نیز، اولیای دم تقاضای قصاص کرده‌اند. برای پزشک تبریزی دو بار حکم قصاص ابلاغ شده و هر دو بار با اعتراض مواجه شده است. بابازاده وکیل این متهم درباره آخرین تغییرات در پرونده علیرضا صلحی به هفت صبح می‌گوید: این پرونده ابعاد پیچیده‌ای دارد ولی ما معتقدیم قتل کار موکل من نیست و در حال حاضر بعد از اعتراض ما به حکم قصاص، پرونده حدود هفت ماه است که در دیوان عالی کشور برای بررسی مجدد قرار دارد. حالا باید دید بعد از چهار سال به کجا خواهد رسید.

*** سرانجام امیر قرایی بادیگارد خواننده معروف عرب یا قاتل فراری
پرونده امیر قرایی‌ که با شرکت در مسابقه قوی‌ترین مردان ایران به شهرت رسید از آن دست ماجراهایی است که حالا کیفرخواست پرونده‌اش به اتهام قتل عمد به صورت غیابی صادر شده است. رسیدگی به این پرونده از چهارشنبه هفتم‌اردیبهشت‌سال‌۹۰ هم‌زمان با اعلام خبر درگیری خونینی در یکی از خیابان‌های غربی تهران در دستور کار مأموران پلیس پایتخت قرار گرفت. محل حادثه نزدیکی باشگاه بدنسازی حوالی یکی از خیابان‌های جنت آباد بود.

ماموران دریافتند لحظاتی قبل امیر قرایی و برادرش علیرضا با دو نفر از دوستان قدیمی‌شان بر سر طلب سه میلیون تومانی از آنها درگیری خونینی را رقم زده که در جریان آن دو برادر، دو نفر مقابل را با شمشیر زخمی و راهی بیمارستان کرده‌اند. حمید بر اثر شدت ضربه‌های امیر در بیمارستان مرگ مغزی شد و خانواده‌اش اعضای بدنش را بخشیدند اما به دنبال شکایت از قاتل پسرشان رفتند. امیر قرایی، برخلاف گفته پدرشان که می‌گفت پسرم خودش را تسلیم می‌کند، ‌با چند تکه لباس فرار کرد و ماموران به سراغ برادرش علیرضا رفتند که او هم قتل را به گردن امیر انداخت و شواهد نیز این موضوع را تایید می‌کرد. شواهد نشان داد قرایی به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده است.

با این که تلاش برای دستگیری این قاتل فراری از سوی مأموران پلیس اینترپل ادامه داشت، اما هیچ ردی از او پیدا نکردند تا اینکه مدتی قبل دریافتند، وی مدتی است به عنوان بادیگارد یکی از خواننده‌های معروف عربی(نانسی عجرم) استخدام شده و پس از آن در یکی کشور‌های حوزه خلیج فارس دیده شده‌است. در حالی که نزدیک به ۹ سال از حادثه درگیری مرگبار قوی‌ترین مرد ایران با یکی از دوستانش می‌گذرد و مأموران پلیس اینترپل همچنان موفق به دستگیری وی و انتقال او به ایران نشده‌اند، قاضی محمد‌تقی شعبانی، بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران کیفرخواست متهم را صادر کرد؛ بنابراین امیر قرایی به زودی به صورت غیابی به جرم قتل عمد در یکی از شعبه‌های دادگاه یک کیفری استان تهران
محاکمه می‌شود.‌

*** ماجرای قتل غیرعمد ناپدری حمید صفت خواننده رپ
حمید صفت خواننده مشهور رپ،‌ متولد ۱۸ مرداد سال ۷۲،‌ روز ۲۴ مرداد سال ۹۶ به جرم قتل ناپدری‌اش بازداشت شد. او درباره علت قتل در آن زمان اعلام کرد: هوشنگ فرد تُندخویی بود و مدام مادرم را کتک می‌زد من هم وقتی متوجه شدم به آنجا رفتم. با هم درگیر شدیم و ضربه‌ای به صورتش زدم. دو ساعت بعد از این ماجرا، ناپدری حمید صفت بعداز انتقال به بیمارستان جان باخت. در گزارش اولیه ضربه به بخش آهیانه سر علت قتل عنوان شده بود.

حمید صفت مدتی در زندان رجایی‌شهر بود و خرداد سال ۹۷ حمید با تأمین وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. اما آزادی خواننده رپ، باعث شد که خانواده اولیای دم دوباره به نظریه کمیسیون پزشکی اعتراض کنند و خواهان بررسی پرونده شوند.درنهایت به دستور بازپرس ساسان غلامی کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی روز ۱۳ اسفند سال ۹۸ در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد.

باتوجه به اعتراض اولیای دم به نظریه کمیسیون ۹ نفره پزشکی قانونی و درخواست اولیای دم درخصوص بررسی دوباره مدارک پزشکی مقتول، کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی پرونده را تحت بررسی قرار دادند تا میزان قصور متهم، ضربه‌ای که به سر مقتول زده و میزان بیماری وی و مصرف دارو در مرگ هوشنگ مشخص شود و نتیجه را اعلام کنند. حالا پرونده حمید صفت نیز در زمره پرونده‌هایی است که منتظر اعلام نتیجه نهایی است اگرچه او فعلا باقید وثیقه آزاد است.

*** پرونده قتل غزاله و بازگشتن آرمان از پای چوبه دار
پرونده قتل غزاله که از اسفند سال ۹۲ تحقیقات درباره‌اش آغاز شد تاکنون یک سوال اساسی در پی دارد؟ جسد غزاله کجاست؟! همین پیدا نشدن جسد باعث شد تا خانواده غزاله فرصت دیگری به آرمان بدهند بلکه ماجرا مشخص شود.آرمان ۱۸ ساله به اتهام قتل دختر مورد علاقه‌اش به نام غزاله بازداشت شد. در حالی که وی به قتل این دختر اعتراف کرد، گفت: من و غزاله در سفر ترکیه که به همراه خانواده‌هایمان رفته بودیم، آشنا شدیم.

تا این که غزاله تصمیم ‌گرفت از ایران برود. من خیلی ناراحت شدم و گفتم نباید این کار را بکند ما با هم بحث کردیم و من هم او را هل دادم. به زمین افتاد و بیهوش شد. با میله بارفیکس چند ضربه به سرش زدم، جسدش را داخل چمدان گذاشتم، به بیرون بردم و جسد را داخل سطل زباله انداختم.با وجود این، او در جلسه رسیدگی به پرونده خود را بی‌گناه دانست و گفت: غزاله وقتی از پله‌های خانه‌‌مان پایین رفت، همین که خواستم در ورودی آپارتمان را ببندم، ناگهان صدای جیغ‌اش را شنیدم، وقتی در را باز کردم، دیدم او از پله‌ها سقوط کرده است.

از ترس پدر و مادرم غزاله را داخل چمدان جاسازی کردم و او را از خانه بیرون بردم تا کسی متوجه نشود و بعد هم جسد غزاله را در سطل زباله رها کردم.این اظهارات در حالی بود که پلیس هیچ وقت موفق به پیدا کردن جسد دختر ۱۹ ساله که دو سال از آرمان بزرگ‌تر بود، نشد. هر چند آرمان از سوی دادگاه به قصاص محکوم شد و سرانجام در بهمن سال ۹۸ نیز برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت اما پدر و مادر غزاله به او فرصت دیگری دادند تا شاید بگوید جسد دخترشان را کجا مخفی کرده است.

اما در همین حال وکیل آرمان با توجه به این که جسد غزاله پیدا نشده و همچنین با طرح این موضوع که خانواده غزاله چند ماه بعدازماجرای قتل دخترشان از دانشگاه برای وی مرخصی تحصیلی گرفته بودند مدعی بی‌گناهی موکلش شد و درخواست اعاده دادرسی داد که این موضوع از سوی قضات دیوان پذیرفته شد و پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا بار دیگرآرمان محاکمه شود و در شهریورماه سرنوشت این پرونده دوباره در روند دادرسی قرار می‌گیرد.

*** سحر تبر شاخ فضای مجازی همچنان در زندان
فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر، چهره‌ معروف اینستاگرامی یا اصطلاحا شاخ اینستاگرام ۱۳ مهر ماه سال۱۳۹۸ با دستور شعبه بازپرسی دادسرای ارشاد دستگیر و بازداشت شد. شهرت سحر تبر به خاطر عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی است که از خود در اینستاگرام منتشر کرده است. او برای این کار به جراحی‌های زیبایی نامتعارف و گریم‌های ترسناک روی آورده بود. اگرچه وکیل او بارها اعلام کرد او این عکس‌ها را با فتوشاپ درست کرده است.

سعید دهقان وکیل مدافع فاطمه خویشوند درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: بعد از مطالعه پرونده فاطمه خویشوند، بنده و همکارم (پیام درفشان) به این نتیجه رسیدیم که تداوم بازداشت این نوجوان، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و نیز منطق قضایی به دور است. بارها اعلام شد او دارای پرونده روانی است و نباید در زندان بماند. اگرچه با آزادی او از زندان با قرار وثیقه موافقت نشد اما چندی پیش اعلام شد در زندان به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده است. اما همچنان خبری از پرونده او و نوبت رسیدگی‌اش در دسترس نیست.

*** کبری رحمانپور عروسی که ۱۳ سال در زندان ماند
کبری رحمانپور معروف به عروس سیاه بخت، متهم است یکشنبه ۵ آبان سال ۷۹ در آپارتمانی واقع در خیابان نیاوران به دنبال اختلاف با همسر ۵۵ ساله‌اش در غیاب او، مادرشوهر ۷۵ ساله‌اش را با ضربات کارد از پای در آورد. کبری که در آن زمان ۲۰ ساله بود در جریان تحقیقات گفت: من‌ دختری‌ ۱۸ ساله‌ بودم‌ و خانواده‌ فقیری‌ داشتم‌. شوهرم که ‌مردی میانسال‌ از یک‌ خانواده‌ مرفه‌ بود به‌خواستگاری‌ام ‌آمد و با آنکه‌ پدر بیمار و از کار افتاده‌ام ‌مخالفت ‌می‌کرد، من‌ تن به ‌این‌ ازدواج ‌دادم ‌تا باری‌ از دوش ‌خانواده‌ام‌ بردارم‌.

شوهرم‌ علیرضا قبلا ازدواج‌ کرده‌ بود و پسری‌ ۱۸ساله‌داشت‌، تصمیم‌گرفتم ‌با همه‌ مشکلات‌ بسازم ‌ولی‌ با مادر شوهرم دچار اختلاف شدم. این اختلافات تا جایی پیش رفت که یک روز با هم درگیر شدیم. در این درگیری نفهمیدم چطور شد که چاقو را از دستش گرفتم و چند ضربه به او زدم که باعث مرگش شد. کبری دستگیر شد و در چهار جلسه از خودش دفاع کرد و نهایتا به قصاص نفس متهم شد. عبدالصمد خرمشاهی وکیل کبری رحمانپور در آن زمان در این باره گفت:

با گذشت ۱۳ سال هنوز موکلم در زندان است و در حالی که همسرش حاضر به رضایت نیست. دیگر فرزندان مقتول رضایت خود را اعلام کرده‌اند. همسر کبری درخواست قصاص دارد و در این صورت باید سهم دیه دیگر اولیای دم را بپردازد اما تا‌کنون هیچ اقدامی نکرده است. در نهایت کبری رحمانپور، ۱۹ خرداد سال ۹۲ با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بعد از ۱۳ سال از زندان آزاد شد. او حالا بی‌سروصدا در گوشه‌ای زندگی می‌کند در حالی که همچنان پرونده‌اش مختومه نشده است.

*** حمله مسلحانه به خودروی زندانیان بندرعباس به کجا رسید؟
دهم خرداد سال ۹۹ یعنی همین دو ماه پیش، در حمله مسلحانه به اتوبوس حامل زندانیان در شهرستان میناب استان هرمزگان، چند تن از زندانیان موفق به فرار شدند. ماجرا از این قرار بود که سه دستگاه خودرو پژو به مینی بوس حامل زندانیان در شهرستان میناب حمله کردند و موفق به فراری دادن زندانیان شدند. چند تن از این زندانیان جزو «اشرار مسلح» بودند.

اما هدف حمله کنندگان فراری دادن کدام شرور مسلح بوده است؟گفته شده که زندانیان فراری، از اشرار مسلح منطقه بودند که هنگام برگشت آن‌ها از دادسرا به زندان، سه خودرو پژو ۴۰۵ مسلح به مینی‌بوس حمله کرده و سرنشینان مینی‌بوس را به رگبار بستند.در همان موقع مینی‌بوس به داخل دره پرتاب شد و متهمان را که یکی از آن‌ها قاتل پرونده قتل شهید حجت‌الله‌دشتبانی، فرمانده ایست و بازرسی چغازردی میناب بودند را فراری دادند.

این زندانی فراری قاچاقچی مواد مخدر بود و ۱۹ تیر سال ۹۸ در جریان درگیری مسلحانه با پلیس، حجت‌الله‌ دشتبانی را به شهادت رسانده بود. این قاتل فراری مهر همان سال در مخفیگاهش در شهر یزد بازداشت شد. اگرچه با وجود گذشت دو ماه از این ماجرا هیچ مسئولی از زندانیان فراری که چه تعداد و چه کسانی بودند خبری نداده است.

کدخبر: ۳۴۳۸۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر