کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۱۸۶
تاریخ خبر:

داستان عجیب آمازون و زن و شوهر سالخورده

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سال ۱۹۹۵ و پس از تلاش دو ساله جف و مکنزی بزوس و همچنین برنامه‌نویسی به نام کافان اولین نسخه از سایت آمازون روی اینترنت قرار داده شد.سرمایه اولیه این شرکت کوچک و سه نفره ۳۰۰هزار دلار بود که البته برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک و استارتاپی سرمایه مناسب و قابل توجهی به شمار می‌رفت اما بزوس همواره سه دغدغه و نگرانی بزرگ برای هزینه کردن این پول را با خود به همراه داشت.

اولین نگرانی بزوس منبع این سرمایه بود،او این مبلغ را از پدر و مادرش قرض گرفته بود و این پول تمام سرمایه و پس‌انداز آنها بود.این قضیه زمانی بغرنج‌تر می‌شود که جف و مکنزی پس از دو سال کار کردن دقیق روی طرح اولین کتابفروشی اینترنتی جهان،ریسک این سرمایه‌گذاری را ۷۰درصد محاسبه کردند.

نگرانی بعدی بزوس که همچنان با او باقی مانده و رهایش نکرده و از این موضع مورد انتقاد و اتهام‌های فراوانی نیز هست، نگرانی تمام ثروتمندان و بازیگران عرصه تجارت یعنی مالیات است.بزوس از همان ابتدا رضایت نداشت که مالیاتی بابت تجارت نوپای خود بپردازد و از این‌رو از آلباکورکی نیومکزیکو به سیاتل واشنگتن کوچ کرد و شرکت آمازون را در منطقه‌ای راه‌اندازی کرد که منطقه آزاد به حساب می‌آمد و کسب‌وکار در آن شامل پرداخت مالیات به دولت نمی‌شد.

آمازون در حد فاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۷ وفاق چندانی نداشت اما پس از سال ۹۷ و با عرضه سهام این شرکت در آمریکا و چند کشور دیگر، نام آمازون هم به نامی آشنا بدل شد.جالب است بدانید ارزش هر سهم از شرکت آمازون در بازار بورس سال ۹۷ کمی بیشتر از ۱۸دلار بود. مرور این نکته ضروری است که یکی از دلایل شهرت روزافزون آمازون و اقبال عمومی به این سایت و اشتها برای خرید سهام این شرکت در روزهای آغازین، حمایت از حضور کتاب در بستر اینترنت بود.

به بیان دیگر حمایت‌ها و تبلیغاتی که در روزهای نخست از جانب افراد سرشناس و مهم برای آمازون می‌شد به نوعی یک کنش اجتماعی بود که کتاب و بحث تولید فکر و اندیشه را در مقابل آنچه می‌دید که در فضای مجازی آن زمان می‌گذشت. از همین رو یک فرهنگ بین اولیای دانش‌آموزان آن سال‌ها جا افتاد و مرسوم شد که برای تشویق فرزندان خود به دوستی با کتاب و کتابخوانی، تعدادی سهام ۱۸ دلاری آمازون را برای فرزندان خود خریداری می‌کردند و به آنها هدیه می‌دادند. این رسم سبب شد همگام و همزمان با رشد شرکت آمازون، دانش‌آموزانی رشد کنند و بزرگ شوند که امروز در جوانی تعدادی سهام در دست دارند که ارزش هر سهم از آن حدود ۳۴۰۰ دلار است.

جف بزوس تا پیش از کناره‌گیری خود از هدایت و مدیریت آمازون، طبق عادت ۲۵ساله خود در سالروز عرضه سهام آمازون در بازار بورس آمریکا نامه‌ای خطاب به سهامداران این مجموعه می‌نوشت و منتشر می‌کرد. اولین نامه بزوس که آن را در سال ۹۷ نوشته بود مملو و آکنده از تشکر از سهامداران به دلیل همراهی و حمایتشان از این تجارت نوپا بود، همچنین او در این نامه به آ‌نها وعده داده بود که ظرف یک دهه پاسخ حمایتشان را خواهند دید و از سود مالی بسیاری برخوردار خواهند شد.

آخرین نامه بزوس که روز گذشته در رسانه‌‌ها منتشر شد بازتاب فراوانی داشت. بزوس در واکنش به منتقدان آمازون و شرایط کاری سخت در این شرکت با نازل‌ترین دستمزد گفت آمازون بهشت کارکنان روی زمین و امن‌تر شرکت برای کارمندانش است. بزوس با تاکید بر اینکه بیش از ۸۷درصد از سهام آمازون متعلق به مردم عادی در سراسر جهان است،گفت شرایط امروز و وفاق شرکت آمازون وابسته به برکت و شکرانه پولی است که سهامداران شریف آمازون با خود به این شرکت آوردند.

به همین دلیل است که امروز ارزش آن پول‌ها ۱۷۳هزار برابر شده و سرمایه‌ ارزشمندی را ساخته است که برای یکی هزینه تحصیل، برای یکی هزینه درمان و برای یکی کمک هزینه خرید خانه شده است. همزمان با نامه بزوس به سهامداران، نامه لری و مری، زن و شوهر سالخورده‌ای منتشر شد که در آن نوشته بودند سال ۹۷ برای هدیه به فرزند خود دو سهم از آمازون را خریده بودند و با خود قرار گذاشتند که از سود حاصل از این کار نیز دوباره سهام آمازون خریداری کنند و اجازه ندهند که پسرشان برای هیچ کاری سهام آمازون خود را بفروشد.

پسر این خانواده که تا چند روز پیش ۲۴ سهم از آمازون را داشت این سهام را به ارزش ۸۱ هزار دلار فروخت و روی پس‌انداز والدینش گذاشت و برای آنها خانه خرید و این‌گونه لری و مری پس از شش دهه زندگی برای اولین بار صاحب خانه شدند. لری و مری در پایان نامه ضمن تشکر از بزوس برای تحقق آرزوی دیرینه آنها نوشته‌اند که ای کاش ۱۰ سهم برای پسرشان هدیه خریده بودند!

مجموعه آمازون اکنون ۱۶۰۰میلیارد دلار ارزش دارد که ۱۸۰میلیارد دلار آن تحت تملک جف بزوس است. همه‌گیری کرونا برخلاف تاثیری که بر اکثر تجارت‌ها گذاشت به نفع آمازون تمام شد و ارزش و ابعاد این شرکت در این دوران رشد ویژه‌ای داشت. آمازون با استخدام ۵۰۰ هزار نیروی جدید کار، تعداد کارکنان رسمی خود را به ۱/۳ میلیون نفر افزایش داده است که سالانه ۹۱میلیارد دلار به این تعداد کارمند حقوق و پاداش پرداخت می‌کند.

امروز حدود ۲میلیون شرکت کوچک و بزرگ کالاهای تولیدی خود را در آمازون به فروش می‌رسانند و آمازون سبب شده است که مشاغل بسیاری در سراسر جهان زنده و سرپا بمانند.آمازون اکنون ۲۰۰ میلیون عضو فعال در سراسر جهان دارد و بزوس می‌گوید علت تمام دستاوردها این است که در آمازون یک فرد یا گروه به عنوان محور تمام امور وجود ندارد و همه سهامداران و صاحبان مشاغل با هم شریک هستند و منفعت می‌برند.

کدخبر: ۳۸۴۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر