کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۶۰۴
تاریخ خبر:

داستان دیگنیتی‌های‌ یک و سیصدی!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | بهمن دیگنیتی خودروی چندان عجیب و غریبی نیست. یک کراس‌اوور چینی است مثل صدها مدل کراس‌اوور دیگر که از سرزمین اژدهای شرق می‌آیند. اما شرایط نه‌چندان‌ ‌بسامان بازار خودروی ایران کاری کرده که این خودرو در بازار حکم قلک پول را پیدا کند؛ همان وضعیتی که هیوندای سانتافه پیش‌تر از این ایفا می‌کرد.

این به آن معناست که اگرچه بسیاری در حرف معتقدند که خرید یک اسپورتیج کارکرد بالا یا نیسان جوک صفر بهتر از دیگنیتی است؛ اما همین افراد موقع انتخاب خودرو دیگنیتی را انتخاب می‌کنند. چون ارزش آن در بازار تشنه‌ مدل‌های جدید ایران بیشتر حفظ می‌شود. اگرچه در آبان بالاخره بهمن موتور قیمت کارخانه این خودرو را ۴۵ میلیون تومان افزایش داد و به ۷۹۵ میلیون تومان رساند، اما عرضه قطره‌چکانی دیگنیتی از سوی این شرکت باعث شده تا قیمت آن در بازار به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد و احتمال اینکه بتوانید دیگنیتی ۷۹۵ میلیون تومانی را به دست بیاورید، چیزی نزدیک به صفر است.

اما در روزهای اخیر برخی از مدل‌های این خودرو از سوی دلالان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر قیمت‌گذاری شده‌اند. برخی معتقدند که این شگرد جدید دلالان و فروشندگان خودرو برای افزایش قیمت دیگنیتی و کسب سود بیشتر است. آن‌ها ادعا می‌کنند که تیپ جدیدی از دیگنیتی وارد بازار شده که گران‌قیمت‌تر است. اما به نظر می‌رسد که همه چیز نوعی تبانی برای مجبورکردن مشتری به پرداخت مبلغی بیشتر برای خرید دیگنیتی نیست!

بهمن موتور در آخرین کاتالوگی که برای دیگنیتی پرایم منتشر کرده، دو آپشن جدید به لیست آپشن‌های آن افزوده است: صندلی برقی شاگرد و گرمکن صندلی‌های جلو. این دو آپشن در نمونه‌های تحویلی جدید دیده می‌شوند و دیگنیتی‌هایی که پیش از این به مشتریان تحویل داده شدند، آن دو را ندارند. البته گفتنی است که برای دیگنیتی‌هایی که صندلی برقی شاگرد و گرمکن صندلی‌های جلو داشته باشند، مبلغ اضافه‌ای از سوی شرکت دریافت نشده و تنها دلالان برای دیگنیتی‌هایی که این آپشن را دارند، رقم اضافه دریافت می‌کنند.

پیش از این دیگنیتی پرایم به امکاناتی مانند سقف پانوراما، فرمان کمکی برقی، رینگ آلومینیومی، درِ صندوق برقی، استارت دکمه‌ای، فناوری LED چراغ‌ها، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، کروز کنترل و محدود‌کننده سرعت، تریم داخلی چرم، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دوربین ثبت وقایع و… مجهز بود.

نکته مهم آن است که دیگنیتی‌های دارای دو آپشن پرسروصدا تفاوت فنی با دیگنیتی‌های قبلی ندارند و از همان ترکیب پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب بخاری با ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور نیرو می‌گیرد که با گیربکس CVT با چرخ‌های جلو هماهنگ می‌شود. قرار است که دیگنیتی‌های تحویلی از این به بعد همه دارای دو آپشن باشند و پیش‌بینی می‌شود که قیمت نسخه‌های دارای آن از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۲۱۰ تا یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون کاهش پیدا کند که اختلاف قیمتی خفیف نسبت به نسخه‌های قبلی را نشان می‌دهند.

کدخبر: ۴۳۴۶۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر