کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۷۰۵
تاریخ خبر:

داستان حراج پرده کعبه ‌توسط ‌تاجر ایرانی

روزنامه هفت صبح | یک: قبل از هرچیزی بگذارید یادی کنم از گزارشگر بازی حساس لستر و منچستریونایتد که یکشنبه پیش انجام شد. گزارشگر بازی عالی بود. دقیق،‌حساب شده،‌نکته سنج با تقسیم درست اطلاعات و موشکافی‌های دلپذیر و بدون حرافی‌های زیادی. نمی‌دانم در بخش ورزش تلویزیون کسی متوجه کار تمیز و بی‌عیب و نقص این گزارشگر بوده؟‌آیا سیستم ارزشیابی درستی برقرار است؟آیا اختلاف کیفی این گزارشگر که متاسفانه اسمش را هم نمی‌دانم با بقیه لحاظ می‌شوند؟ نمی‌دانیم.

* دو: اما بیایید یک خبر جالب را برایتان نقل کنیم. «سمیه نور» تاجر ایرانی‌الاصل ساکن امارات که اخیراً موفق به خریداری بخشی از پرده خانه کعبه شده است، اعلام کرد آن را برای کمک به مبارزه با بیماری کرونا در ایران حراج خواهد کرد.به گزارش ایمنا، پرده کعبه طبق رسم هر ساله در شب عرفه (۹ ذی‌الحجه) تعویض می‌شود.

ارتفاع پرده کعبه بیش از ۱۴متر است و حدود ۷۰۰کیلوگرم حریر در ساخت آن به کار می‌رود و در یک سوم قسمت بالایی آن، نواری از طلا و نقره منقوش به سوره توحید، عبارات «لا اله الا الله محمد رسول الله»، «سبحان الله و بحمده»،«سبحان الله العظیم» و «یاحنان یا منان یا الله» به خط ثلث با تزئینات اسلیمی است.

این پرده حدود یک سال در وزارت حج عربستان نگهداری می‌شود اما در این مدت، مقدمات برپایی مزایده آن انجام می‌گیرد. البته همه بخش‌های پرده خانه خدا به فروش نمی‌رسد و فقط بخشی از آن به مزایده گذاشته می‌شود. امسال یک ایرانی ساکن امارات موفق به خریداری این اثر شده است.

«سمیه نور» که فعال اقتصادی و تاجر ایرانی‌الاصل ساکن امارات است در این باره گفت: این پوششی که اکنون در اختیار من است، مربوط به سال ۲۰۱۹ است. در واقع، فرآیند مزایده و واگذاری پرده خانه خدا طولانی است و از زمانی که پرده باز می‌شود تا زمانی که در ذی‌الحجه سال بعد تحویل می‌شود، نزدیک به یک سال زمان می‌برد. یعنی همیشه یک پوشش در دفتر حرمین موجود است.

وی ادامه داد: برخی بخش‌های پرده کعبه اصلاً قابل فروش نیست اما بخشی که به مزایده گذاشته می‌شود، اکنون به صورت کامل خریداری و تحویل بنده شده است.نور مدعی شد: پرده خانه خدا فقط به سران کشورها و اشراف عرب فروخته می‌شود و به هیچ‌عنوان به شخص معمولی فروخته نمی‌شود و نخواهد شد. یعنی به صرف تأمین هزینه، امکان تهیه آن وجود ندارد. بنده هم هشت ماه تلاش کردم تا توانستم در این مزایده موفق شوم.

کدخبر: ۳۴۲۷۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر