کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۲۰۳
تاریخ خبر:

داستان این عتیقه‌های دوست داشتنی!

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی|‌ دنیای عتیقه بازها، دنیای نوستالژی و خاطره است. برای همین سن و سال، این جا حرف اول را می‌زند. هر چه کالایی قدیمی‌تر و آنتیک‌تر باشد، خاطرش عزیزتر و خواهانش بیشتر است. در دنیای عتیقه بازها دو عدد تعیین‌کننده وجود دارد، سن بالا و قیمت بالا. انگار یک قانون نانوشته مخفی است. قانونی برای طرفداران کالاهای از مدافتاده که حتی ممکن است کار هم نکنند اما چون عتیقه هستند، می‌روند آن بالا و کنار قیمتی‌ترین وسایل جا خوش می‌کنند. اینجا دنیای عجیب عتیقه‌ها با قیمت‌های عجیب و البته سرنوشت‌های عجیب‌تر است. در این مطلب 10 عتیقه قیمتی و 10 عتیقه بامزه پیدا کرده‌ایم که کمک می‌کنند با دنیای عتیقه‌بازها و عددهایی که برای این اجناس خاک‌خورده رد و بدل می‌شود، آشنا شوید.

‌کیف اصلاح آلمانی
این کیف داستان جالبی دارد. خانم فروشنده وقتی 18 ساله بوده آن را از یک عتیقه فروش خریده ولی حالا با همه علاقه‌ای که به وسایل قدیمی‌اش دارد، پول لازم است و می‌خواهد این کیف اصلاح آلمانی را بفروشد. روی این کیف مارک زلینگن آلمان ثبت شده و خانم فروشنده می‌گوید خیلی خیلی قدیمی است چون متعلق به زمانی است که هنوز از آینه در وسایل بهداشتی و آرایشي استفاده نمی‌شد و یک تکه استیل را صیقل می‌دادند و به جای آینه از آن استفاده می‌کردند. قیمت این کیف بسیار قدیمی فقط حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است.



مدال افتخار روسیه
این مدال افتخار روسی است اما به دست یک دستفروش از یکی از استان‌های غربی ایران رسیده. صاحب این مدال آن را 16 سال پیش از یک دستفروش در کرمانشاه خریده. خود فروشنده اصلا نمی‌دانسته این مدال عتیقه و اصل است. اما خریدار با توجه به اطلاعاتی که داشته مدال افتخار روس را روی هوا زده و بعد که با مدال‌های روسی مقایسه کرده، متوجه شده اصل جنس است. چون کد و متنی که روی آن نوشته شده روی بیشتر مدال‌های افتخار روسی هم نوشته شده. این مدال از نقره و برنز ساخته شده و میناکاری و یاقوت سرخ هم دارد. قیمت این مدال افتخار روسی هم فقط 13 میلیون تومان است.

‌ضبط صدای آکبند
اگر دنبال یک دستگاه ضبط صدای آکبند می‌گردید این دستگاه ضبط و پخش صدا 80 سال است که روشن نشده و فقط یک گوشه خانه روی یک میز نگهداری می‌شده و گذر سال‌ها را می‌شمرده. این دستگاه آکبند است و هنوز کسی از آن استفاده نکرده. فروشنده می‌گوید یکی از کارشناسان معتبر تهران اصل و کیفیت این دستگاه را تایید کرده و از انواع کمیاب است که حتی در کشور خودش هم دیگر مثل آن پیدا نمی‌شود. البته فروشنده نمی‌داند این دستگاه ساخت کجاست چون فقط می‌گوید خارجی است. قیمت این دستگاه ضبط صدای قدیمی هم 100 میلیون بدون تخفیف است.



ریش تراش کوکی
«آن زمان که هنوز این دستگاه‌هاي مدرن نیامده بود مردم ریششان را با این دستگاه‌های فانتزی می‌تراشیدند. البته همه که نه. این دستگاه متعلق به طبقه اشراف است.» این را فروشنده این ریش تراش کوکی می‌گوید. این ریش تراش 80 سال از تولیدش می‌گذرد و کوکی است. یعنی کوک می‌شود و ریش می‌تراشد. البته ممکن است کوکش کار نکند. چون فروشنده معتقد است این دستگاه به دلیل نوع خاص و قدیمی بودنش است که این قدر ارزش دارد. اگر این ریش تراش را می‌خواهید قیمت آن 150 میلیون تومان است. البته فروشنده آن را با خودرو هم تعویض می‌کند.



یخچال لامپی
تا حالا یخچال با در چوبی دیده بودید که با لامپ کار کند؟ این یخچال کلکسیونی موتور ندارد و مثل رادیو و تلویزیون‌های قدیمی لامپی است. به گفته فروشنده این یخچال کاملا سالم است و بدون هیچ عیب و نقصی کار می‌کند. تازه قسمت فریزر هم دارد و یخ هم درست می‌کند. قیمتش هم شاید از یک یخچال نو مد روز کمتر باشد. فقط 20 میلیون تومان‌. همه جا هم می‌توان از آن استفاده کرد. مثل یک کمد است. کلید هم دارد. ظاهرش هم بدون خش و ضربه است‌، شیک و استوار.

‌کالسکه چوبی
یک کالسکه چوبی با چرخ‌های بزرگ گاری مانند که حتما با دیدنش یاد کارتون‌های قدیمی و فیلم‌های اروپایی دهه 20 میلادی می‌افتید. کالسکه‌ای که به قول فروشنده‌اش کاملا سالم و بدون ایراد است و بدون ذره‌ای تردید و نگرانی می‌توانید کودکتان را درون آن بگذارید و به پیاده‌روی بروید. این کالسکه یک سایه‌بان چرمی سالم هم دارد با دسته‌ای فلزی و بدنه‌ای بزرگ و کاربردی. به قول فروشنده‌اش اگر هم برای استفاده نمی‌خواهید، می‌توانید از آن به عنوان یک دکوری شیک هم استفاده کنید. قیمتش هم حدود 20 میلیون تومان است.

جا پودری یاردلی
این وسیله یک جا پودری قدیمی است. از آن پودرهای خوشبو کننده که زن‌های قدیمی به خودشان می‌زدند. فروشنده می‌گوید این جاپودری از برند یاردلی معروف است. برند یاردلی از سال 1770 در انگلیس کرم و عطر و لوازم آرایشی تولید می‌کند‌. این جا پودری هم به گفته فروشنده‌اش حدود 90 سال عمر دارد. حتی پودری که درون آن بوده هنوز هست و جالب این‌جاست که کمی هم بوی آن را می‌توانید احساس کنید. قیمت این جاپودری عتیقه هم 350 تومان است. البته فروشنده معتقد است قیمتش مفت است چون هیچ جای دنیا دیگر از این پودرها پیدا نمی‌شود.

‌همه ساعت‌های من
یک کلکسیون ساعت کاسیو و چند ساعت سیکو و تایمکس فقط 30 میلیون تومان‌. این فقط را فروشنده می‌گوید که به قول خودش همه عمرش را دنبال ساعت کاسیوی اصل گشته و همه را جمع کرده ولی حالا به دلیل مشکل مالی مجبور است از علاقه‌اش بگذرد. به قول این فروشنده همه ساعت‌ها سالم و عمر 30 ساله دارند. اگر ساعتی خاموش است و کار نمی‌کند هم به این دلیل است که باتری‌اش تمام شده و خرجش یک باتری ساعت است. بند دو تا از ساعت‌ها هم خراب شده که تعمیر می‌شود. همه ساعت‌ها هم یک جا فروخته می‌شود.

بخاری 100 میلیونی
این بخاری 100 میلیون تومان قیمت دارد. فروشنده می‌گوید بخاری مال خیلی سال پیش است، شاید 100 سال پیش البته تاریخ دقیقش را نمی‌داند. اما می‌گوید اگر این کاره باشید خودتان متوجه قدمت و اصل کار می‌شوید. سالم هم هست و اگر دستی به سر رو ریش بکشید کار می‌کند. اما چه کسی 100 میلیون تومان می‌دهد یک بخاری می‌خرد و بعد آتش به جانش می‌اندازد؟ به قو‌ل فروشنده از روی این مدل بخاری مدل‌های جدیدی تولید کرده‌اند که به گرد پایش هم نمی‌رسد. البته فروشنده نمی‌داند این بخاری ساخت کجاست فقط می‌گوید خیلی کارش خوب است.

در و پنجره اصفهانی
یک در و دو پنجره روی هم 40 میلیون تومان. این دو عدد در و پنجره به گفته فروشنده‌اش از یک خانه قدیمی جدا شده‌اند و می‌توانند به یک خانه جدید و نوساز روح ببخشند. در و پنجره بدنه چوبی دارد، شیشه‌های رنگی‌اش هم آلمانی است. درها هم ساخت اصفهان است. البته پنجره‌ها لنگه به لنگه هستند. یعنی رنگ شیشه‌های دو پنجره مثل هم نیست و کمی متفاوت است. صاحبش می‌گوید اگر رنگ‌ها مثل هم بود که قیمت خیلی بالاتر می‌رفت. البته در نگاه اول اصلا به چشم نمی‌آید. اگر دقت کنید متوجه اختلاف دو پنجره می‌شوید که آن هم اصلا مهم نیست.

کدخبر: ۴۹۰۲۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر