کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۳۹۶
تاریخ خبر:

داستان‌های شگفت‌انگیز تاریخ درباره روز معلم

امروز ۱۲ اردیبهشت ماه چهل و دومین سالگرد ترور آیت الله شهید مرتضی مطهری است. همچنین این روز را در تقویم باعنوان روز معلم نامگذاری کرده‌اند اما نکات قابل توجه دیگری هم درباره این نامگذاری در وقایع تاریخی ایران وجود دارد.

ترور شهید مرتضی مطهری توسط اعضای گروهک تروریستی فرقان صورت گرفت؛ همان گروهکی که ۹ روز قبل سرلشگر محمدولی قرنی فرمانده توابِ عالی رتبه بازنشسته ارتش پهلوی را هم ترور کرده بودند. ترور در ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه سه شنبه شب ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از خروج استاد مطهری از جلسه شورای انقلاب در منزل یدالله سحابی از موسسان نهضت آزادی انجام گرفت. حمید نیکنام، علی بصیری و وفا قاضی زاده از اعضای گروهک تروریستی فرقان از تاریکی شب و خلوتی تقاطع کوچه پارک امین الدوله و کوچه هفدهم فخرآباد استفاده کردند و با شلیک چند گلوله مرتضی مطهری را از ناحیه سر هدف قرار دادند و به شهادت رساندند.

علی مطهری فرزند شهید مطهری می‌گوید: مهندس کتیرایی و دیگران متوجه این واقعه شدند و به سرعت او را به بیمارستان طُرفه در خیابان بهارستان می‌رسانند، اما در بیمارستان، پزشکان نظر می‌دهند که پدرم شهید شده است و امکان مداوا و بهبودی او به هیچ وجه ممکن نیست. گلوله از زیر بناگوش راست، وارد و از بالای ابروی چپ خارج شده بود. پیکر آیت الله شهید مرتضی مطهری یک روز در بیمارستان طٌرفه نگه داشته شد و صبح پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۹ از دانشگاه تهران تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

این قسمت ماجرا را احتمالا خیلی‌ها می‌دانند اما روز معلم در حقیقت ۱۸سال قبل از این واقعه شکل گرفت. در ۱۲اردیبهشت ۱۳۴۰ در اثر تیراندازی نیروهای کلانتری در تظاهرات معلمان، یک نفر گذشته شد. او ابوالحسن خانعلی ۲۹ ساله، فارغ‌التحصیل رشته معقول و منقول (نام قدیمی رشته الهیات و معارف اسلامی) و دبیر دبیرستان جامی و دانشجوی دکتری رشته فلسفه بود. سه نفر از معلمان حاضر در تظاهرات هم مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

شریف امامی، نخست‌وزیر، از بیم عواقب کشته شدن خانعلی در تجمع معلمان به کاخ شاه احضار شد. با کشته شدن خانعلی مدارس تعطیل شد و هزاران نفر در تشییع جنازه او شرکت کردند. تشییع جنازه خانعلی یکی از بزرگترین حرکات اجتماعی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. روز بعد هزاران نفر در میدان بهارستان تجمع کردند و شریف امامی، نخست وزیر وقت استعفا داد. استعفای شریف‌امامی یکی از مواد قطعنامه شرکت‌کنندگان در تجمع ۱۳اردبیهشت بود. ۱۸ اردیبهشت ماه در اجتماع عظیم معلمان در باشگاه مهرگان تاریخ مرگ خانعلی «روز معلم» نامگذاری و بنا شد در این روز مدارس تعطیل باشند. پس از پیروزی انقلاب در ۱۱اردیبهشت ۱۳۵۸ و در ساعت ۲۲ و ۳۰دقیقه شب دکتر مرتضی مطهری هم توسط گروه فرقان ترور شد. خبر شهادت او در بامداد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ اعلام شد و به این ترتیب ۱۲اردیبهشت به‌خاطر دو واقعه تاریخی در خاطره ایرانی‌ها ثبت می‌شود.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

مرحوم ابوالحسن خانعلی

کدخبر: ۳۸۷۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر