کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۱۳۰
تاریخ خبر:

خیزش جهانی چپ‌ها در کلمبیا و فرانسه

روزنامه هفت صبح| پیروزی در کلمبیا: گوستاوو پترو، سیاستمدار چپ‌گرا و شهردار سابق بوگوتا، پایتخت کلمبیا، که زمانی هم عضو یک گرو‌ه چریکی بود، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است. آقای پترو که سناتور است، موفق شد رودولفو هرناندز از جناح راست را در دور دوم انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، شکست دهد. براساس آمار او توانسته بیش از ۵۰درصد آرا را به دست آورد و با شکست رقیب خود با اختلاف بیش از ۷۰۰ هزار رای اولین رهبر چپ‌گرا در تاریخ کلمبیا شود. معاون او فرانسیا مارکز، یک مادر مجرد و خانه‌دار سابق است که به‌عنوان اولین زن سیاه پوست، معاون رئیس‌جمهور خواهد شد.

آقای پترو که یکی از اعضای سابق جنبش چریکی ام۱۹ است در طول مبارزات انتخاباتی متعهد شد که با ارائه آموزش رایگان دانشگاهی، اصلاحات بازنشستگی و مالیات‌های بالا بر زمین‌های غیرمولد، با نابرابری مبارزه کند. او همچنین متعهد شده است که توافقنامه صلح ۲۰۱۶ را که به درگیری ۵۰ ساله با گروه چریکی فارک پایان داد، به طور کامل اجرا کند و به دنبال مذاکره با شورشیان فعال باشد البته. برخی از شعارهای انتخاباتی وی سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرده، مانند ممنوعیت اجرای پروژه‌های جدید نفتی.

این سومین نامزدی آقای پترو برای ریاست‌جمهوری بود. او در سال ۲۰۱۰ چهارم شد و در سال ۲۰۱۸ به راحتی در دور دوم از ایوان دوکه شکست خورد. انتخاب پترو، تازه‌ترین پیروزی سیاسی چپ در منطقه است. شیلی، پرو و هندوراس در سال ۲۰۲۱ به روسای جمهور چپ‌گرا رای دادند. در برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق، پیشتاز نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امسال است.

دوستِ دوستِ ایران
با این حال پیروزی چپ‌ها در این کشور بیش از هر کس دیگری، مهمان هفته پیش ایران، رئیس دولت دوست و برادر، ونزوئلا را خوشحال کرده است.آلوارو اوریبه رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا روابط با ونزوئلا را در دوران ریاست‌جمهوری «هوگو چاوز» و با طرح اتهاماتی مبنی بر پذیرش اعضای گروه تروریستی فارک در این کشور قطع کرد و پترو وعده داده‌ بود درصورت پیروزی در انتخابات، روابط رسمی با ونزوئلا را برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۰ از سر خواهد گرفت.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تبریک پیروزی این نماینده چپ‌گرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا، در صفحه توئیترش نوشت: من به گوستاوو پترو و فرانسیا مارکز (معاون ریاست‌جمهوری) برای پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست‌جمهوری در کلمبیا تبریک می‌گویم. خواست مردم کلمبیا که دفاع از راه دموکراسی و صلح بود، شنیده شد.

این کشور همچنین یکی از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود. دفتر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۲ مه (یکم خرداد) در بیانیه‌ای به طور رسمی کلمبیا را متحد اصلی غیر ناتو واشنگتن معرفی کرد.به همین خاطر نتایج انتخابات روز یکشنبه و تنظیم روابط با دولت جدید برای واشنگتن از اهمیت بالایی برخوردار بود. پترو قول داده است که در روابط تجاری میان دو کشور تغییراتی ایجاد خواهد کرد و همکاری دو کشور در مبارزه با مواد مخدر را به کلی تغییر خواهد داد اما باید منتظر ماند و دید در عرصه عملی چه اتفاقی خواهد افتاد.

مکرون اکثریت را از دست داد
در فرانسه و تنها دو ماه پس از انتخاب مجدد امانوئل مکرون به سمت رئیس‌‍‌جمهوری این کشور، او و حزب حاکم با از دست دادن ۵۵ کرسی، اکثریت در پارلمان این کشور را از دست داد.روز یکشنبه ۱۹ ژوئن، در آخرین دور انتخابات پارلمانی، سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شد و آنطور که وزارت کشور فرانسه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه اعلام کرد حزب آقای مکرون با از دست دادن ۵۵ کرسی دیگر اکثریت ۳۰۰ کرسی که در ماه آوریل و به هنگام پیروزی آقای مکرون در برابر مارین لوپن داشت را از دست داده است.

اگر چه بنا بر اعلام نتایج نهایی از سوی وزارت کشور فرانسه، حزب میانه رو آقای مکرون با کسب ۲۴۵ کرسی همچنان بزرگترین سهم از ۵۷۷ کرسی پارلمان را در اختیار دارد اما حزب او دیگر از حد نصاب برای اکثریت مجلس که ۲۸۹ کرسی است بسیار فاصله دارد و حالا برای پیشبرد طرح‌های خود و حتی زمامداری باید به دنبال ائتلاف با دیگر احزاب اصلی برود که اتفاقا همگی یکشنبه شب خوشحال بودند.

لو فیگارو گزارش داد که بر اساس برآوردهای اولیه، ائتلاف حامیان مکرون باید در پارلمان ملی با جمهوری‌خواهان تجمیع شوند و ائتلاف چپ به رهبری ملانشون اکنون به عنوان نخستین نیروی اپوزیسیون علیه قوه مجریه ظاهر می‌شود. اما رهبر حزب جمهوری‌خواه فرانسه از احزاب دست راستی که یکی از امیدهای «امانوئل مکرون» برای هم‌سویی با احزاب موافق محسوب می‌شد، هرگونه سازش و توافق را با دولت رد کرد.

به این ترتیب مکرون و همکارانش، حالا باید علاوه بر ترمیم کابینه، برای پیشبرد لوایح اصلاحاتی خود با ائتلاف نوظهور «نوپ» (مخفف اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی) که متشکل از احزاب چپ و سبز است چانه‌زنی کنند.پیروزی بزرگ در انتخابات یکشنبه به ائتلاف نوپ - متشکل از احزاب چپ و سبز رسید که توانستند ۱۳۱ کرسی به دست آورند. حزب راست افراطی مارین لوپن هم با کسب ۸۹ کرسی به بزرگترین حزب راست‌گرای پارلمان فرانسه بدل شد.

نتائج مایوس‌کننده حزب امانوئل مکرون به حدی بود که الیزابت بورن، نخست وزیر این کشور این نتایج را در طول تاریخ مدرن فرانسه بی‌همتا خواند و آن را در کنار سایر تهدیدهای داخلی و بین‌المللی یک ریسک در برابر دولت فرانسه خواند، هر چند وعده داد از صبح دوشنبه به دنبال تشکیل یک ائتلاف کارا با سایر احزاب برود.طی ۴ دوره‌ای که انتخابات مجلس قانونگذاری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برگزار شده است، این اولین‌بار است که رئیس جمهوری قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس نشده است.

همچنین بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط موسسات نظرسنجی، آرای ممتنع در این انتخابات به رقم به ۵۴درصد رسید و به عبارتی حدود ۲۶.۳میلیون فرانسوی مانند هفته گذشته که رکورد آرای ممتنع در دور اول را با رقم ۵۲.۴۹ درصد ثبت کردند، در این دور نیز از صندوق‌های رای دوری گزیدند.

برنامه‌های دو جریان چه اختلافی با هم دارند
حالا پیشنهاد امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ اکنون با دیوار سختی به نام ائتلاف نوپ بر خواهد خورد که اتفاقا مدعی است سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۰ کاهش خواهد داد. علاوه بر کاهش سن بازنشستگی، این ائتلاف وعده داده که افزایش قیمت ۱۰۰ کالای ضروری را متوقف و یک میلیون شغل ایجاد کند. یکی دیگر از وعده‌های چپ‌ها آن بوده که حداقل دستمزد ماهانه را ۱۵درصد افزایش دهد و به ۱۵۰۰ یورو در ماه برساند. بازگشت مالیات بر ثروت افراد و شرکت‌ها هم دیگر وعده چپ‌ها بوده است.

این ائتلاف حمایت اقتصاددانان مشهوری از جمله توماس پیکتی را به خود جلب کرده است که آنها را به خاطر تمرکز بر عدالت اجتماعی و مالی مورد ستایش قرار داده است. با این حال، اندیشکده طرفدار تجارت هشدار داده است که برنامه این ائتلاف حتی اگر یک میلیون شغل ایجاد کند، رشد فرانسه را منفی کرده و باعث تورم خواهد شد.از سوی دیگر احتمالا ایده‌های دولت کنونی برای تعدیل هزینه سوخت و حرکت به سمت به صفر رساندن تولید دی اکسیدکربن هم توسط چپ‌ها تعدیل یا کنار گذاشته خواهد شد.

کدخبر: ۴۶۳۱۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر