کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۹۹۳
تاریخ خبر:

خیانت غیرمنتظره پاییز ‌به مستاجران چشم‌ به‌راه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ امسال در پاییز با کاهش قیمت همیشگی در بازار اجاره مسکن روبه‌رو نبوده‌‎ایم. شرایط کرونایی باعث شد تا خانواده‌ها عجله‌ای برای جابه‌جایی نداشته باشند و با تصور اینکه می‌توانند در فصل سرد واحدهای مناسب‌تری را اجاره کنند، اسباب‌کشی را به تعویق انداختند اما صاحبان ملک هم که از ماجرا بو برده بودند، برخلاف همیشه قیمت‌ها را کاهش ندادند. به این ترتیب کسانی که این روزها دنبال خانه در پایتخت هستند، برای واحدهای فول امکانات با مساحت ۵۰ متر، باید حدودا ۱۰۰ میلیون پول پیش و ماهانه بین سه تا شش میلیون تومان اجاره پرداخت کنند.

اما اگر کمی از امکانات چشم‌پوشی کنند به قیمت‎‌های مناسب‌‎تری هم برمی‌خورند. مشتریان خانه‎‌های تا ۸۰متر فول امکانات، با توجه به محله‌ای که در نظر دارند، باید بودجه‌شان را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ودیعه و بین چهار تا هشت میلیون اجاره در نظر بگیرند. خانه‌هایی با امکانات کمتر قیمت‌ مناسب‏‌تر دارند. اجاره‌بها برای خانه‌‎هایی تا ۱۰۰ متر بین شش تا هشت میلیون و ودیعه‌‎ها اغلب بالاتر از ۴۰۰ میلیون است. حتی اگر از پارکینگ و آسانسور چشم‌پوشی کنید، باز قیمت‌ها تفاوت چشم‎گیری ندارند.

برای واحدهای بزرگ‌تر از ۱۰۰ متر هم که اغلب سه خوابه و فول امکانات هستند، طبق آگهی‎‌ها اگر بخواهید رهن کمتر از ۴۰۰ میلیون بپردازید باید اجاره ماهانه بالایی پرداخت کنید. پس از بررسی آگهی‌ها متوجه شدیم تعداد فایل‌های اجاره در شمال و غرب بیشتر از شرق و جنوب شهر است. هرچقدر که متراژ مورد نظر بیشتر باشد، واحدهای نوسازتر و با امکانات بیشتری آگهی شده‎اند. بیشتر خانه‌هایی که قیمت مناسب‌ دارند، بازسازی شده‌اند و در میان این خانه‌ها متراژهای بزرگ‎تر دیده می‌‎شود.

اگر برای شما مهم نیست که دو طبقه از پله‌ها بالا بروید یا اتومبیل‌تان را در خیابان پارک کنید، قیمت آپارتمان‏ها مناسب‎تر خواهند بود. در میان خانه‌های آگهی شده چشم‎مان به واحدهایی هم خورده است که رهن میلیاردی دارند. این واحدها فول امکانات هستند، در شمال شهر واقع شده‌اند و اغلب متراژ بالایی دارند. به‌طور کلی تعداد خانه‌های قدیمی که برای اجاره گذاشته شده‎اند در دوماهه اول پاییز، محدود بوده است و برعکس، واحدهای نوساز زیادی آگهی شده‎اند تا اجاره روند و ساکنان جدیدی داشته باشند.

اجاره واحدهای تا ۵۰ متر مناسب مجردها
برای اینکه به‌عنوان مجرد خانه‌ای را اجاره کنید، معمولا به سراغ واحدهای تا ۵۰ متر خواهید رفت که تعداد آنها این روزها در بازار مسکن کم نیستند. بین آگهی‌های منتشر شده برای چنین خانه‌هایی به موارد زیر برمی‌خورید. مثلا در بین آگهی در غرب تهران و در محله‌ای چون بلوار فردوس به یک واحدی برخوردیم که برای اجاره یک واحد ۵۰ متری با امکانات کامل، باید ۱۰۰ میلیون رهن و ماهانه شش میلیون تومان اجاره پرداخت کنید.

در شمال تهران و محله‌ای مانند ظفر، یک واحد نوساز ۵۰ متری، ۴۵۰ تومان با شرایط رهن کامل عرضه شده است. در محله‌ای مانند اختیاریه این رقم تا ۶۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اما اگر این نرخ‌ها برای شما بالاست می‌توانید به شرق هم سر بزنید. مثلا در میان آگهی‌ها به واحدهای نوسازی در تهرانپارس شرقی برمی‌خورید که ۲۵۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود. اگر در همان حوالی بمانید، در محله پیروزی یک واحد کوچک برای مجردها ۳۷۰تومان رهن داده می‌شود. در مناطق ارزان‌تری چون بریانک با ودیعه ۶۰ میلیونی و پرداخت ماهانه سه میلیون تومان برای اجاره، صاحب یک خانه خواهید شد.

در میان آگهی‌ها گزینه‌های مناسبت‌تری هم وجود دارند. مثلا در خیابان سلسبیل یک واحد بالای ۱۰ سال ساخت با ودیعه ۲۰‌میلیون و اجاره ماهانه دومیلیون ‌و ۷۰۰هزار تومان دیده می‌شود.اما واحدهایی هستند که آسانسور یا پارکینگ و انباری ندارند. مثلا در خیابان آذربایجان یک واحد مسکونی بدون داشتن این موارد، به قیمت ۵۰ میلیون رهن و سه میلیون ‌و سیصد هزارتومان آگهی شده است. در زعفرانیه چنین آپارتمانی با آسانسور۱۰۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۱۰ میلیون اجاره می‌خواهد. رقم اجاره واحدی در نازی‌آباد ۱۵۰ میلیون ودیعه با ۱۵۰ هزارتومان است. یک واحد مسکونی در جنت‌آباد اگر فول امکانات نباشد، ۲۸۰ میلیون تومان است و در تهرانپارس با ۵۰میلیون ودیعه و ماهی سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، می‌توانید خانه‌ای برای خود اجاره کنید.

قیمت واحدهای تا ۸۰ متر مناسب زوج‌های جوان
برای زوج‌های جوان معمولا خانه‌هایی با متراژ بین ۵۰ تا ۸۰ متر مناسب است. در آگهی‌ها به خانه‌های زیادی با این متراژ برمی‌خوریم که با توجه به امکانات‌شان قیمت‌های متفاوتی دارند. در بین آگهی‌ها به خانه‌ای در شهرک راه‌آهن برمی‌خوریم که ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه یک‌میلیون ‌و پانصد هزارتومان اجاره می‌خواهد.در سعادت‌آباد خانه ۷۰ متری یک‌خوابه به قیمت ۴۶۰ میلیون‌تومان ودیعه و ماهانه یک میلیون، اجاره داده می‌شود. در جمالزاده یک واحد فول‌امکانات نوساز ۴۵۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

اگر پول‌پیش کمتری دارید در میان آگهی‌ها به مواردی مثل خانه‌ای ۵۵ متری در بهارشیراز برمی‌خورید که ۵۵ متری است و ۷۰میلیون رهن و ماهانه پنج‌ونیم میلیون اجاره نیاز دارد. در خانی‌آباد هم در میان آگهی‌ها با خانه‌ای به مساحت ۸۰ متر رو‌به‌رو می‌شوید که نوساز است و رهن کاملش ۱۸۰ میلیون تومان هزینه دارد. برای خانه‌هایی که امکانات کمتری دارند، قیمت‌ها مناسب‌تر است. البته ویژگی اصلی واحدهای بین ۷۰ تا ۸۰ متر در آگهی‌ها، این است که اغلب آسانسور، پارکینگ و انباری دارند و نشان‌دهنده این است که بیشتر این واحدها جدید هستند.

اما باز هم در میان آنها واحدهایی برای شما که به‌دنبال قیمت‌های مناسب‌تر هستید دیده می‌شود. مثلا در نبرد شمالی یک واحد ۶۲‌متری ۲۱۰ میلیون رهن کامل داده می‌شود. یا در اقدسیه واحد ۷۵ متری بدون آسانسور، رهن کاملش برابر با ۵۰۰میلیون است. در بلوارفردوس هم یک واحد هفتاد متری بدون آسانسور و پارکینگ را به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن می‌دهند و دیگر مجبور به پرداخت اجاره نیستید. با شرایط مشابه در محله دامپزشکی چنین خانه‌ای ۱۹۰ میلیون رهن کامل داده می‌شود. قیمت یک واحد ۷۴ متری بدون آسانسور در پیروزی هم ۲۲۰ میلیون رهن نیاز دارد که در طبقه دوم واقع شده است.

واحدهای تا ۱۰۰ متر مناسب خانواده‌های کوچک سه‌نفره
خانواده‌های کوچک با یک فرزند معمولا به‌دنبال واحدهای دوخوابه‌ای با متراژ بین هشتاد تا صدمتر مربع هستند. اگر خانه‎ای فول‌امکانات بخواهید که ‌آسانسور و پارکینگ و انباری داشته باشد، ما در محله سهروردی به واحدی با هشتاد متر متراژ، با رهن ۲۰۰میلیون و اجاره هفت‌ میلیون و پانصد هزارتومانی برخورده‌ایم که می‎تواند برای شما مناسب باشد. در محله نیاوران واحد ۹۸ متری ۲۵۲۰ میلیون رهن و ۲۰ میلیون اجاره خورده است.

اما در مرزداران در غرب شهر می‎توانید واحد ۹۰ متری را با ۴۰۰ میلیون رهن و هشت میلیون ماهانه اجاره کنید. در ستارخان یک واحد هشتاد متری ۱۴۰ میلیون رهن و شش‌ میلیون و هشتصد اجاره داده می‌شود. واحدهای ارزان‌تری هم مثلا در محله دولاب دیده می‌شود که با ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه یک میلیون و هشتصد هزارتومان، اجاره داده می‌شوند.در ظفر که در شمال تهران واقع است، طبق آگهی‎ها یک واحد ۱۰۰متری دوخوابه را می‌توانید ۷۰۰ میلیون تومان به‌صورت کامل رهن کنید. قیمت یک واحد هم در تهرانپارس غربی ۲۰۰ میلیون‎تومان رهن با شش میلیون اجاره است. این واحد ۸۵متر وسعت دارد.

شما می‎توانید در میان خانه‌هایی با متراژ مناسب برای خانواده کوچک‌تان دنبال گزینه‎هایی باشید که قیمت‌های مناسب‎تر اما امکانات محدودتر دارند. برای مثال در یک آگهی برای خانه‌ای واقع در قنات کوثر که بدون آسانسور و طبقه دوم است، رقم ۴۰۰ میلیون تومان به‌عنوان رهن کامل درخواست شده است. صاحب واحدی ۹۰‌متری در لویزان که انباری ندارد، ۳۰۰ میلیون رهن و شش میلیون تومان اجاره می‎خواهد. در صادقیه هم یک واحد ۹۰ متری بدون آسانسور و پارکینگ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه سه میلیون تومان اجاره گذاشته شده است. در میان این متراژها بیشتر به خانه‎های نوسازی برمی‌خوریم که دو خوابه بوده‎اند و امکانات نسبتا خوبی دارند.

‌واحدهای بالای ۱۰۰متر مناسب خانواده‎های پرجمعیت
خانواده‌های بالای چهارنفر معمولا به‌دنبال واحدهایی با اتاق‎خواب‎های بیشتر و متراژهای بالاترند. اگر به‌دنبال واحدهای فول امکانات هستید، باید میزان بیشتری هزینه کنید. یک واحد۲۰۰ متری در زعفرانیه که سه اتاق خواب دارد، به قیمت یک میلیارد ودیعه و ماهانه ۷۰ میلیون تومان اجاره آگهی شده است. یک آپارتمان ۱۴۵ در سعادت‌آباد که ۳ خوابه و بازسازی شده است هم ۴۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۲۰ میلیون اجاره می‌خواهد. یک واحد ۱۱۰ متری در محله پونک ۳۰۰ میلیون ودیعه و ماهانه ده میلیون‌وپانصد اجاره می‎خواهد. بیشتر خانه‌هایی با این متراژ در مناطق شمال و غرب شهر قرار دارند.

برای شما که خانه‎‌های مناسب‎‏تری می‌‎خواهید و اولویت‎تان امکانات کامل نیست هم گزینه‎هایی در میان آگهی‌ها وجود دارد. یک واحد ۹۵ متری در محله جیحون که تنها انباری ندارد، ۴۰۰ میلیون رهن داده می‎شود و یک واحد ۱۴۰ متری را در خیابان دبستان بدون آسانسور و پارکینگ و با ۲۵ سال قدمت در طبقه دوم، می‎توانید با ۱۵۰‌میلیون پول‌پیش و ماهانه هفت میلیون، اجاره کنید. در نارمک یک واحد ۱۰۰متری با قدمت ۱۵ سال که آسانسور ندارد و در طبقه دوم است ۶۱۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

در خیابان دریان‌نو هم یک آپارتمان بازسازی شده ۱۹ ساله که پارکینگ دارد و ۱۰۵ متری است اما آسانسور و انباری ندارد، ۴۰۰ میلیون تومان رهن کاملش است. اگر به خانه‌هایی در مرکز شهر علاقه دارید، در بلوار کشاورز هم یک واحد ۱۰۰ متری ۲۵ سال ساخت آگهی شده که آسانسور دارد اما بدون پارکینگ و انباری است. این واحد دوخوابه ۱۵۰ میلیون رهن و ماهانه چهارمیلیون و ۵۰۰ اجاره نیاز دارد.

کدخبر: ۴۲۶۹۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر