کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۰۵۰
تاریخ خبر:

خوراکی‌ها چگونه شوک‌های روانی اخیر را پشت‌ سر می‌گذارند؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی در نیمه‌ اردیبهشت‌ماه اعلام شد. بر این اساس قیمت جدید هر کیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان، دو کیلو تخم‌مرغ ۷۶ هزار تومان، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن مایع پخت‌و‌پز، ۶۳ هزار تومان و سرخ‌کردنی ۶۲ هزار تومان، پنیر بسته‌ای ۳۷ هزار تومان و شیر نایلونی ۱۵هزار تومان و یک لیتر شیر بطری ۱۸ هزار و ماست دبه‌ای دو‌و‌نیم کیلویی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. پس از پشت‌سر گذاشتن شوک اولیه که طبیعی به‌نظر می‌رسید اگر برای خرید مرغ به بازار بروید، با قیمت حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو روبه‌رو می‌شوید.

کف قیمت شیر ۸۰۰ گرمی کیسه‌ای به ۱۴ هزار تومان می‌رسد و نوع پرچرب آن را ۱۸ هزار تومان می‌فروشند. بطری شیر کم‌چرب یک لیتری ۱۷ هزارتومان و نوع پرچرب آن ۱۸ هزار تومان است. اگرچه قیمت پایه برای ماست‌های دبه‌ای ۲٫۵ کیلویی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است اما ردپای نمونه‌‌های گران‌تری در بازار پیدا می‌شود. مثل ماست یونانی پرچرب می‌ماس با قیمت ۹۰ هزار تومان. پنیر ۴۰۰ گرمی سفید با‌اختلاف ۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت مصوب به‌فروش می‌رسد. خرید روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۰۰ گرمی، ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان پول می‌خواهد. گوشت قرمز، شوینده‌ها و ماکارونی هم طی این مدت ناچار بودند صبر و استقامت خود را مقابل شوک‌های خبری آزمایش کنند. در این گزارش بررسی کرده‌ایم آیا آنها از آزمایش خود سربلند بیرون آمده‌اند یا نه؟

قیمت روغن خوراکی
از ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان برای خرید یک روغن سرخ‌کردنی ویسپو با ۸۰۰ میلی‌لیتر وزن باید ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه کرد که ارزان‌ترین گزینه در بین روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار است. همین نوع روغن با وزن مشابه از برند بهار ۶۳ هزار و
۲۰۰ تومان قیمت دارد. خریدن یک روغن سرخ‌کردنی ۹۰۰ میلی‌لیتری غنچه، ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان آب می‌خورد و روغن مایع آفتاب‌گردان لادن با وزن ۹۰۰ میلی‌لیتری را می‌شود ۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان خرید. اگر بخواهید سراغ روغن از کارخانه بهار با حجم ۱٫۸ لیتر بروید باید ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازید.

روغن مایع مخلوط ویسپو سه لیتری ۲۰۹ هزار تومان بوده و روغن یک‌ونیم لیتر مخصوص سرخ‌کردنی بهار ۱۰۵ هزار تومان قیمت دارد. روغن سرخ‌کردنی بدون پالم اویلا با وزن یک لیتر و ۳۵۰ گرم و قیمت ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. اگر قصد خرید روغن نیمه‌جامد و جامد را داشته باشید، برای ۹۰۰ گرم از روغن ممتاز لادن باید ۱۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان پول بدهید. ۵۰۰ گرم روغن جامد اصیل ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. روغن نیمه‌جامد لادن با وزن دو کیلو و ۷۰۰ گرمی را می‌شود ۲۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و اگر مشتری نوع ممتاز آن باشید باید پیه هزینه ۲۹۶ هزار و ۳۰۰ تومانی آن را به تن بمالید. چهارونیم کیلو روغن غنچه نیمه‌منجمد گیاهی، ۳۶۰ هزار تومان است و پنج کیلو روغن بدون ترانس لادن ۳۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

‌لبنیات؛ از ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان
یک لیتر شیر کم‌چرب میهن یک لیتری، ۱۷ هزار تومان است و برای خرید نوع پرچرب آن باید ۱۸ هزار تومان پول بدهید. اگر ‌سراغ برند پاک بروید، با ۲۰ هزار و ۵۱۰ تومان می‌شود یک لیتر شیر کم‌چرب تازه خرید. نوع پرچرب همین شیر ۲۱ هزار تومان قیمت دارد. شیر بدون لاکتوز پاک که در بسته‌بندی یک لیتری تولید شده، ۲۲ هزار و ۴۶۰ تومان است و یک لیتر شیر پرچرب سنتی از همین کارخانه را باید با قیمت ۳۷ هزار و
۱۰۰ تومان بخرید.

برای خرید ماست، اگر سراغ ۴۵۰ گرم کم‌چرب پاک بروید، قیمت آن ۱۴ هزار و ۱۶۰ تومان بوده و قیمت پرچربش ۱۴ هزار و ۶۵۰ بوده و قیمت ماست کم‌چرب دبه‌ای با وزن تقریبا دو کیلو و نیمی۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما دربین پرفروش‌ترین ماست‌ها ماست یونانی پرچرب می‌ماس که دو کیلو و ۲۰۰ گرم وزن دارد دیده می‌شود و قیمت آن ۹۰ هزار تومان است. برای دو کیلو ماست پرچرب پاک باید ۵۸ هزار و
۶۰۰ تومان هزینه کرد.

پنیر سفید ایرانی پگاه با وزن ۱۰۰ گرم ۱۱ هزار و ۵۹۰ تومان است و برای ۲۱۰ گرم پنیر سفید میهن می‌شود ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومان هزینه کرد. ۳۰۰ گرم پنیر تازه پاک ۲۸ هزار و ۸۱۰ تومان به‌فروش می‌رسد و قیمت پنیر تازه دومینو با وزن ۴۰۰ گرم، ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. اگر دنبال پنیر تازه پاک با همین وزن باشید، باید ۳۹ هزار و ۶۰ تومان پرداخت کنید.

ماکارونی؛ از ۱۲ هزار و ۴۶۰ تومان
قیمت یک ماکارونی رشته‌ای از زرماکارون با وزن ۵۰۰ گرم، ۱۶ هزار و ۵۸۰ هزار تومان است. ماکارونی گرامینیا از همین برند، نیم کیلویی ۱۹ هزار و ۳۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر به‌دنبال ماکارونی پروانه‌ای زرماکارون با وزن ۵۰۰ گرمی باشید، قیمت آن ۱۹ هزار تومان است و میکس سبزیجات از همین برند و همین وزن ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. ۷۰۰ گرم ماکارونی با قطر ۱٫۷ میلی‌متر، ۱۹ هزار تومان قیمت دارد و برای اینکه از زرماکارون ۹۰۰ گرم ماکارونی با قطر ۱٫۵ میلی‌متری بخرید باید ۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان پول بدهید. ۱۸۰ گرم پاستا نیوگرین ۱۷ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

اگر به‌سراغ اسپاگتی با ‌قطر ۱٫۵ میلی‌لیتر حاوی ویتامین‌بی بروید، باید ۴۵ هزار و ۳۵۰ تومان هزینه کنید. ۵۰۰ گرم از ماکارونی ۱٫۴ گرمی از برند مک را باید ۱۷ هزار تومان خرید و ۷۰۰ گرمی آن ۲۴ هزار تومان است. پاستا اسپیریلانی ۵۰۰ گرمی مانا ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و پاستای سبزیجات با همین وزن، ۳۰ هزار و ۷۶ تومان است. پاستای یال‌اسبی مانا ۵۰۰ گرمی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و ماکارونی فرمی فیدلی از تک‌ماکارون ۵۰۰ گرمی با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. در صورتی‌که به‌دنبال پاستاهای نیمه‌آماده باشید، قیمت یک بسته ۱۸۰ گرمی ۱۲ هزار و ۴۶۰ تومان است که با طعم کچاپ بوده و برند سبزان آن را می‌فروشد و نوع دودی آن ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان است.

‌مرغ؛ از ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان هر کیلو مرغ کامل فعلا در بازار ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. یک مرغ معمولا دو کیلو وزن دارد که در این صورت برای خرید آن باید ۹۵ هزار تومان هزینه کرد. یک کیلو ران مرغ ۵۹ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت داشته و فیله مرغ کیلویی ۹۶ هزار تومان است. اگر مشتری کتف مرغ باشید، با ۴۴ هزار تومان می‌توانید یک کیلو از آن را به خانه ببرید و بال مرغ هم ۵۴ هزار تومان است. در صورتی‌که مشکلی با مرغ پوست کنده نشده نداشته باشید، یک کیلو ران مرغ با پوست، ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

برای خرید ساق مرغ باید ۷۱ هزار و ۱۰۰ تومان هزینه کرد و قیمت یک کیلو سینه مرغ ۹۱ هزار تومان است که البته پوست آن تمیز شده. سینه مرغ بدون استخوان با کتف، ۸۵ هزار تومان است و برای خرید مرغ تنظیم بازار که منجمد و دو کیلویی است می‌شود ۴۵ هزار تومان هزینه کرد. در بین بسته‌بندی‌های موجود در بازار، یک کیلو و ۸۰۰ گرم مرغ تکه شده، ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت مغز ران با همین اندازه، ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

یک شانه ۲۰ عددی تخم‌مرغ تنظیم بازار پروتانا با قیمت ۷۴ هزار تومان فروخته می‌شود که مشابه با برند تلاونگ است. برای خرید یک شانه ۳۰ عدی تخم‌مرغ حسام به ۷۶ هزارتومان پول نیاز دارید. این کارخانه بسته‌های ۱۵ عددی هم تولید می‌کند که قیمت آن ۵۵ هزار تومان است. بسته‌های شش عدی تخم‌مرغ معمولا ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند و بسته‌های ۹ عددی، ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

‌شوینده‌ها؛ از ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت یک شامپو ایرانی از برند مای ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که ۴۰۰ میلی‌لیتر وزن دارد. شامپو ضدریزش شون با وزن مشابه
۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و برای خرید شامپو ضدشوره فولیکا ۲۰۰ میلی‌لیتری باید ۵۳ هزار و ۵۸۰ تومان هزینه کنید. نرم‌کننده شون
۴۰۰ میلی‌لیتری ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر قصد خرید از برند مای در همین سایز را داشته باشید، باید ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت کنید. نرم‌کننده گلرنگ ۸۸۰ میلی‌لیتری ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان است و لطیفه ۸۰۰ گرمی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده. اگر بخواهید ۵۰۰ گرم مایع دستشویی از برند گلرنگ بخرید، بهتر است بدانید که قیمت آن ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.

کسانی که ‌دنبال وزن‌های بیشتر باشند، می‌توانند سراغ بوژنه سه کیلو و ۵۰۰ گرمی با قیمت ۷۷ هزار و ۶۰۰ تومان بروند. خمیردندان ۱۰۰ گرمی سیگنال ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و ۵۰ گرمی آن را ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند. مایع ظرفشویی پریل یک لیتری، ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شده و قیمت اوه چهار لیتری ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. مایع لباسشویی اکتیو یک و نیم لیتری را می‌شود با ۴۸ هزار تومان به خانه برد. اما اگر دنبال وزن‌های بالاتر باشید می‌توانید سراغ دو لیتر و ۷۰۰ میلی‌لیتری از برند تاژ بروید که ۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. اسپری چند‌منظوره اتک با وزن ۷۰۰ میلی‌لیتر، ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد و شیشه‌پاک‌کن اکتیو نیم‌لیتری را می‌شود با ۲۳ هزار تومان خرید.

‌گوشت قرمز؛ از ۱۲۸ هزار تومان
یک کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر به‌دنبال گوشت آبگوشتی به همراه دنبه باشید، با پرداخت ۱۸۰ هزار تومان می‌توانید یک کیلو از آن را به خانه ببرید که در بسته‌بندی ارائه شده است. گوشت قیمه‌ای گوساله، نیم‌کیلویی ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و گوشت خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی را می‌شود با ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ تومان خرید. یک شقه گوشت گوسفندی ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. گوشت خورشتی گوسفندی هر کیلو ۳۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

اگر دنبال خرید ران گوسفند باشید، باید ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو از آن هزینه کنید. نرخ خرید گردن گوسفند هم
۱۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. سردست گوسفند ۱۶۴ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت راسته گوسفندی با استخوان ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک کیلو ران گوساله ۲۲۰ هزار تومان بوده و سردست آن ۲۰۹ هزار تومان است. برای خرید استیک تی‌بن باید ۲۶۵ هزار تومان هزینه کرد.

راسته گوساله با پرداخت ۲۸۵ هزار تومان قابل خرید بوده و ماهیچه گوساله ۲۰۶ هزار تومان است. استیک راسته ۲۹۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر برای خورشت خود فقط دنبال گوشت گوساله باشید، قیمت هر کیلو از آن ۲۱۶ هزار تومان و چرخ‌کرده گوساله هم ۲۳۰ هزار تومان است. برای اینکه یک کیلو استیک ریب‌رای را به‌خانه ببرید باید ۲۴۵ هزار تومان هزینه کنید. فیله گوساله که از گران‌ترین‌ها به‌شمار می‌آید، ۳۸۵ هزار تومان قیمت دارد.

کدخبر: ۴۵۹۰۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر