کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۸۰۳
تاریخ خبر:

خودزنی شبکه دو با پخش معمای شاه

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | بعد از پایان «سلام آقای مدیر»، شبکه دو بخشی از سریال «معمای شاه» را با نام مینی‌سریال «کابینه» روی آنتن برده است. آیا انتخاب سریال تکراری از شبکه دیگر، ضعف شبکه دو نیست؟

شبکه دو بعد از پایان پخش «سلام آقای مدیر»، آنتن‌اش را در اختیار مینی‌سریال «کابینه»، یکی از انشعاب‌های سریال «معمای شاه»گذاشته است.«معمای شاه» از جمله سریال‌های الف‌ویژه تلویزیون بود که در زمان پخش هم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و حالا معلوم نیست شبکه دو برچه اساسی تصمیم گرفته است سریال تکراری و پر ایراد شبکه دیگری را در باکس اصلی سریال‌های شبانگاهی‌اش روی آنتن بفرستد. آیا شبکه دو هیچ سریال دیگری در چنته نداشته؟

*** پایان بی‌سر و صدای سلام آقای مدیر
درباره تلخی و خسته‌کننده بودن سریال «سلام آقای مدیر» شبکه دو بارها نوشته‌ایم و هربار این سوال را از مدیر شبکه دو مطرح کرده‌ایم که واقعا نمی‌شد این سریال را در یکی از ایام سوگواری روی آنتن می‌فرستاد؟ این سریال با تمام تلخی‌ها اواخر هفته پیش بدون هیچ سروصدایی به پایان رسید.

حتی در کپشن پایین سریال هم به جای اعلام «قسمت پایانی» از عنوان قسمت سی‌ام استفاده شد و خیلی‌ها متوجه نشدند سریال به پایان رسیده است. بعد از پایان این حجم از تلخی منتظر بودیم شبکه دو حداقل در چند روز باقی‌مانده تا شروع ماه محرم، آستین بالا بزند و یک سریال هیجان‌انگیز راهی آنتن کند که دیدیم وضعیت از قبل هم بدتر شد.

*** انتقال معمای شاه به شبکه دو
سریال «معمای شاه» بارها به انحای مختلف از شبکه یک پخش شده. یک‌بار خود سریال به طور کامل روی آنتن رفت. چندبار هم مینی‌سریال‌ها و تله‌فیلم‌های منشعب از آن به مناسبت‌های مختلف از این شبکه پخش شد. حالا بخشی از این سریال با نام «کابینه» روی آنتن این شبکه رفته. شبکه دو احتمالا برای این انتخاب چند دلیل دارد.

پخش سریال «سلام آقای مدیر» درحالی به پایان رسید که تا شروع ماه محرم فقط ۱۰ شب باقی مانده بود. باید سریالی انتخاب می‌شد که تعداد قسمت‌هایش ۱۰ قسمت یا کمتر باشد و قبل از شروع محرم به پایان برسد. بنابراین مینی‌سریال برای این زمان بهترین انتخاب بود. شبکه دو می‌توانست یکی از مینی‌سریال‌های تکراری خودش را برای پخش در این ۱۰ شب انتخاب کند اما چرا دست روی «کابینه» گذاشت؟

*** چرا کابینه؟
احتمالا علت انتخاب مینی‌سریال «کابینه» این بود که از یک طرف این بخش از سریال «معمای شاه» پیش‌تر با نام «کابینه» از شبکه یک پخش نشده بود و از این جهت، انگ پخش سریال تکراری روی پیشانی‌ شبکه دو نمی‌خورد و از طرف دیگر پخش آن به لحاظ تاریخی هم توجیه‌پذیر بود. به‌هرحال مینی‌سریال «کابینه» بخشی از سریال «معمای شاه» را شامل می‌شد که مرتبط با دوران نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق بود و ماجرای کودتای ۲۸ مرداد را هم در بر می‌گرفت.

از آنجایی که فقط یک هفته از سالگرد این واقعه تاریخی می‌گذرد، پخش آن می‌تواند در این زمان، تاحدودی قانع‌کننده باشد. درست است شبکه دو مینی‌سریالی مناسبتی به نام «کابینه» را روی آنتن برده اما اکثر مخاطبانش می‌دانند با بخشی از یک سریال تکراری روبه‌رو هستند و طبیعتا این انتخاب، برگ برنده‌ای برای شبکه دو نیست.

*** برگشت به عقب شبکه دو
نکته دیگر اینکه شبکه دو درحالی آنتن‌اش را در اختیار یک مینی‌سریال تکراری قرار داده که از ابتدای تابستان، نه به لحاظ پخش سریال و نه جنگ‌های شبانه، موفقیتی در پی نداشته است. شبکه دو بعد از ماه رمضان دو سریال «خانواده دکتر ماهان» و «سلام آقای مدیر» را پخش کرد که هیچ‌کدام آثار قابل قبولی نبودند و نتوانستند مخاطبان را برای تماشا ترغیب کنند.

یکبار هم باکس سریال شبانه‌اش را با مینی‌سریال تکراری «بین خودمون بمونه» پر کرد و حالا هم که انتخاب «کابینه» عملا یک برگشت به عقب واقعی است. واقعا خود مدیران شبکه دو حاضرند در شب‌های بلند تابستان، ساعت ۲۱:۳۰، به همراه خانواده بنشینند و یک‌بار دیگر سریال «معمای شاه» را تماشا کنند که از مخاطبانشان چنین انتظاری دارند؟

*** تابستان یا سوگواری؟
سال‌های پیش، تلویزیون معمولا تا شب اول ماه محرم، برنامه‌های شاد و متنوع‌ پخش می‌کرد و در دهه اول محرم، فتیله را کامل پایین می‌کشید. حالا ماجرا برعکس شده و فضای تلویزیون از ابتدای تابستان، فرق چندانی با ماه محرم ندارد. فکر می‌کنید سریالی تلخ و پرمصیبت مثل «سلام آقای مدیر» نمی‌توانست گزینه خوبی برای ماه محرم یا صفر باشد؟

سریال‌های «خانواده دکتر ماهان»، «کابینه» یا «بین خودمون بمونه» چطور؟ ۱۰روز تا شروع محرم باقی مانده و شبکه‌ها عملا فرصتی برای جبران کمبودهایشان در فصل تابستان ندارند. کاش شبکه دو حداقل در آخرین انتخابش اشتباه نمی‌کرد.

کدخبر: ۲۷۶۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر