کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۴۵۵۷
تاریخ خبر:

خودروسازان و هفت هزار میلیارد تومان تعهد غیرقابل انجام

هفت صبح| دو شرکت سایپا و بهمن که به تبلیغات گسترده مشتریان را ترغیب به پیش‌خرید محصولات ولوو، رنو و هاوال کرده بودند، حالا از ناتوانی در عمل به تعهدات‌شان گفته‌اند و این یعنی دیگر خبری از تحویل ولوو، رنو و هاوالبه خریداران نیست.

به همین سادگی و به همین بدمزگی، سایپا و بهمن از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند. بازار خودرو روزهای بدی را می‌گذراند و نبود تعهد و مسئولیت‌پذیری در بین شرکت‌های خودروسازی به پاشنه آشیل این صنعت بدل شده است. در حالی که طی روز‌های گذشته رییس سازمان حمایت، معاون وزیر صنعت و شخص وزیر صنعت بارها در مصاحبه‌هایی از لزوم اجرای تعهد خودروسازان در قبال مالکان خودروهای ثبت‌نامی سخن به میان آورده‌اند، امروز دو شرکت بهمن و سایپا در خبرهایی رسمی از ناتوانی خود برای تحویل خودروهای ثبت نام شده مشتریان دو برند سواری رنو و هاوال و نیز تولیدات تجاری ولوو خبر داده‌اند. اتفاقی که نه تنها کام خریداران را تلخ و آنها را متضرر کرده که مستقیما روی بهای محصولات این دو برند تاثیر گذاشته است. البته این ماجرا ابعاد دیگری هم دارد که داستان خودروسازان را به وضعیتی شبیه به موسسات مالی نزدیک کرده است. در همین فقره، نقدینگی بزرگی که ابعاد آن به ۷هزار میلیارد تومان می‌رسد، توسط خودروسازان جمع شده که گویا از محل عدم تحویل محصولات این سه برند، ضرر و زیان بزرگی را به آنها تحمیل می‌کند. ببینیم وضعیت سایپا، بهمن و سایپا دیزل به چه شکل است.
.
سایپا در چاه کارشکنی علیه رنو افتاد
طبق آنچه سروش مدیرعامل سایپا اعلام کرده، این شرکت به تمامی تعهدات خود در خصوص خریداران کیا سراتو و سیتروئن سی۳ تا پایان سال عمل خواهد کرد و خودروهای کل ثبت‌نام‌کنندگان معوق را نیز تا پایان اردیبهشت ۹۸ تحویل خواهد داد. در عین حال سروش با اذعان به ناتوانی در تولید خودروهای رنو اعلام کرده مشتریان نباید منتشر این خودروها باشند. سایپا که بهای این خودروها را ماه‌ها قبل از شوک ارزی از مشتریان دریافت کرده، علیرغم هشدار رنو مبنی بر کاهش سطح همکاری با سایپا به پیش فروش ادامه داده و در ابعادی خارج از ظرفیت، موجبات ضرر و زیان گسترده خریداران رنو را فراهم کرده است. شرکتی که مقصر اصلی عدم حضور گسترده رنو به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت خودرو در کشور بوده، حالا به مشتریان خود می‌گوید یا باید پول خود را پس گرفته و یا محصولات جایگزین را به جای تولیدات رنو تحویل بگیرند. تعداد این خودروها طبق اعلام برخی منابع خبری هفت صبح حدود ۵ هزار دستگاه است که بین ۱۵۰۰ تا ۳هزار میلیارد تومان نقدینگی عاید دومین خودروساز کشور کرده است. البته سایپا در تحویل اقسام دیگری از خودروهای داخلی و خارجی مثل چانگان هم دچار خلف وعده شده است.
.
بهمن توان تولید هاوال را ندارد
بهمن‌موتور هم وضعیتی مشابه سایپا دارد با این تفاوت که مبالغ دریافتی این شرکت از متقاضیان هاوال اچ۲ به مراتب بزرگتر از تولیدات رنو در ایران بوده و مشخص نیست به چه دلیل وقتی خبر از قطع همکاری هاوال و بهمن رسیده، سازنده وطنی همچنان به پیش فروش و تبلیغ این محصول ادامه داده است. این مورد که مستقیما خریداران ۲۲۰۰ دستگاه هاوال اچ۲ را متضرر کرده، یک نقدینگی حجیم و نزدیک به ۲هزار میلیارد تومانی را عاید شرکت بهمن نموده است. موردی که حالا به پاشنه آشیل این شرکت بدل شده و پس از خاتمه همکاری با مزدای ژاپن، بهمن را وارد یک دوره پرچالش نموده است. بهمن که از محل پیش این خودروهای بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی جذب کرده، حالا هیچ راهی جز پرداخت ضرر و زیان مشتریان ندارد. چیزی که رییس سازمان حمایت هم به آن اذعان کرده است. در این باره عباس تابش اعلام کرده : شرکت بهمن موتور از روش جایگزینی باید نسبت به تعهدات خریداران محصول هاوال اقدام کند. به گفته تابش، این شرکت همچنین باید براساس تقدم و تاخر ثبت نام کنندگان خودروهای هاوال موجود (۴۰۰ دستگاه) را تحویل دهد. رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: شرکت بهمن موتور موظف است در قبال مابقی خریداران هاوال چنانچه تمایل به خرید خودروی جایگزین نداشتند هزینه آنها به همراه سود حاصله را پرداخت نماید و خریداران را راضی نگه دارد.
.
منتظر ولوو FH500 نباشید
سایپا دیزل هم خلف وعده کرده و در شرایطی که تعداد زیادی از خودروهای تولید نشده خود را پیش فروش کرده، نسبت به تحویل آنها اظهار ناتوانی می‌کند. این شرکت که در خط تولید خود یک محصول سنگین از ولوو یعنی کامیون برجسته اف‌اچ ۱۶ در نسخه اف‌اچ۵۰۰ را داشت، حالا خبر داده پس از تحویل تعدادی از تعهداتش در قالب طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، از ادامه پاسخگویی به مشتریان ناتوان مانده و برای تحویل باقیمانده متقاضیان ولوو راهی ندارد. گویا سایپا که خرداد امسال برای هریک از محصولات ولوو حدود ۵۹۵ میلیون تومان دریافت کرده، قصد دارد به ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰ نفر از افراد باقی‌مانده کامیون چینی KX محصول دانگ فنگ را تحویل دهد. خودرویی که ابدا در کیفیت و کلاس محصول ولوو نبوده و نسل‌های قبلی آن به سطح پایین دوام و ایمنی مشهورند.

کدخبر: ۲۴۴۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر