کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۳۶۸
تاریخ خبر:

خنجر از پشت فوتبالی‌ها به علی کریمی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | انتخابات فدراسیون فوتبال دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد و در نهایت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد. کاندیدای نزدیک به تیم مدیریت فعلی فدراسیون فوتبال که البته قابل پیش‌بینی بود در نهایت او پیروز انتخابات می‌شود. یک نکته مهم اینکه علی کریمی کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم‌ملی فقط ۹ رای از ۸۷ رای اعضای مجمع را کسب کرد.

ماجرا با حذف کریمی و آجرلو (با ۱۸ رای) به دور دوم رفت و در رقابت نهایی بین عزیزی‌خادم و کیومرث هاشمی، عزیزی‌ خادم ۴۳ ساله بود که برنده شد. علی کریمی و آجرلو در همان پایان دور اول سالن را ترک کردند.آجرلو با خبرنگاران صحبت نکرد و با صورت برافروخته از محل برگزاری مجمع دور شد. علی کریمی اما بین خبرنگاران رفت و با طعنه‌ گفت با یک هفته تاخیر روز مهندس را تبریک می‌گویم.

*** فوتبالی‌ها هم به جادوگر رای ندادند
اینکه علی کریمی فقط ۹ رای کسب کرد از حد انتظار هم پایین‌تر بود. چرا؟‌ در مجموع ۸۷ رای در مجمع دیروز وجود داشت. حالا در این جمع از اعضای هیات فوتبال استان‌ها که انتظاری نمی‌رفت و از قبل گفته شده بود با رایزنی‌ها و لابی‌های پشت پرده معلوم است رای آنها به کدام سمت و سو می‌رود.

یعنی یا به سمت گزینه وزارتخانه که کیومرث هاشمی بود و یا به سمت گزینه تیم فعلی فدراسیون که هاشمی خادم بود. ولی به نظر می‌رسد حتی خود فوتبالی‌ها هم همه به علی کریمی رای ندادند. در انتخابات دیروز ۶ نفر از سرمربی‌های تیم ملی حق رای داشتند. از سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان زنان و مردان گرفته تا فوتسال مردان و زنان و ساحلی. بعد ۶ رای هم کاپیتان همین تیم‌ها دارند. حالا ما چون تیم ملی فوتبال ساحلی زنان نداریم می‌گوییم اینجا در مجموع ۱۰رای فوتبالی داشتیم.

پس علی کریمی باید حداقل ۱۰ رای کسب می‌کرد حتی اگر به طور مثال مدیر باشگاه پرسپولیس هم به او رای نداده باشد. شاید اگر فوتبالی‌ها منصفانه‌تر عمل می‌کردند و از ۱۶ باشگاه فوتبال لیگ برتری و هشت باشگاه لیگ دسته اول و ۴ باشگاه دسته دوم به کاپیتان سابق تیم‌ملی رای می‌دادند حداقل علی کریمی با ۳۸ رای می‌توانست برای رقابت به دور دوم برود اما این بزرگواران رای ندادند؛ هرچند که همین افراد لحظه خروج علی کریمی از سالن بلند شده بودند و خیلی پرحرارت او را تشویق می‌کردند!

*** حلقه کفاشیان و رفقا
کیومرث هاشمی که در مرحله دوم به عزیزی‌خادم باخت در لحظه خروج از سالن به خبرنگاران گفت من گزینه وزارت نبودم. اشاره او به شایعاتی بود که از مدتی پیش در مورد انتخابات اخیر فدراسیون در محافل رسانه‌ای و ورزشی راه افتاده بود. می‌گفتند کیومرث هاشمی گزینه موردنظر مسعود سلطانی‌فر و مجموعه وزارت ورزش است.بعضی مصطفی آجرلو را هم مورد حمایت کمیته ملی المپیک و رضا صالحی امیری می‌دانستند.

شهاب‌الدین عزیزی خادم را اما کسی تردیدی نداشت که نزدیک به تیم مدیریتی سال‌های اخیر فدراسیون فوتبال است. یعنی حلقه تاج و کفاشیان و اسلامیان و بهاروند. عزیز‌ی‌خادم این موضوع را البته پنهان نکرده که از مدیران نزدیک حیدر بهاروند است.کسی که از پارسال و بعد از استعفای مهدی تاج سرپرست فدراسیون فوتبال شد. ابتدا هم قرار بود حیدر بهاروند در این انتخابات گزینه ریاست باشد اما او ردصلاحیت شد و عزیزی‌خادم دوست نزدیک او جلو آمد.

شهاب الدین عزیزی خادم و حیدر بهاروند هر دو اهل استان لرستان هستند و سال‌ها با هم کار کرده‌اند. در این دوره جدید هم البته به ناچار اینطور تقسیم کار کردند که عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون باشد و بهاروند رئیس سازمان لیگ. خلاصه که در روی همان پاشنه می‌چرخد. این اتفاقات هم به نوعی نشان داد که کیومرث هاشمی حداقل خیلی گزینه جدی‌ای برای وزارت ورزش نبود و آنها هم شاید خیلی مخالفتی با مدیریت عزیزی ‌خادم در ۴ سال آینده نداشتند.

*** عزیزی‌خادم استقلالی است‌؟
یکی از روش‌های مرسوم کُری‌خوانی در سال‌های اخیر فوتبال ما منتسب کردن تیم رقیب به نهادها و سازمان‌های دولتی و حکومتی است. با انتخاب رئیس جدید فدراسیون فوتبال هم به نظر می‌رسد فصل جدیدی از این رجزخوانی‌ها شروع می‌شود به این دلیل که سوابق شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بیشتر به سمت استقلالی‌ها متمایل است.

او در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای که با همکار ورزشی‌نویس ما مرحوم پویان امیری انجام داده بود و آن زمان در روزنامه شرق منتشر شد می‌گوید:‌‌«زمانی که استقلال زیر نظر وزارت رفاه زمان وزارت آقای کاظمی بود، من معاون پارلمانی، حقوقی وزارتخانه بودم و برنامه‌ریزی برای باشگاه بزرگی مانند استقلال زیر نظر بنده بود و کاملا با برنامه‌ریزی برای یک باشگاهی مانند استقلال آشنا بودم.‌ همان سال استقلال قهرمان لیگ برتر شد.»

عزیز‌ی‌خادم همینطور که در این مصاحبه خودش توضیح‌ می‌دهد از مدیران نزدیک به پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت محمود احمدی‌نژاد بوده. پرویز کاظمی پارسال به اتهام مشارکت در پرونده فساد بانک سرمایه محاکمه شد و ۲۰ سال حبس گرفت.نکته جالب اینکه در همین مصاحبه از عزیزی خادم پرسیده شده که «این شایعه وجود دارد که شما می‌خواهید رئیس فدراسیون فوتبال شوید» و عزیزی‌خادم در جواب می‌گوید:‌ «من واقعا می‌گویم، سودای ریاست ندارم اما می‌دانم که می‌توانم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال خدمت زیادی به فوتبال بکنم.»

دلیل دیگری که می‌گوییم عزیزی‌خادم به استقلال گرایش بیشتری دارد این است که اعلام کرده می‌خواهد علی خطیر را به عنوان دبیر کل فدراسیون فوتبال منصوب کند. چهره جنجالی و بحث برانگیز که همین چند وقت پیش در جریان شکایت باشگاه النصر عربستان از پرسپولیس بر حذف تیم ایرانی بسیار تاکید داشت و در مصاحبه ها و میزگردها سنگ تمام می‌گذاشت و حتی امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت که خطیر به سعودی‌ها خوراک داده.

خود او صریحا در مصاحبه‌هایش می‌گفت که پرسپولیس تخلف کرده و حذف می‌شود و … که همه این پیش‌بینی‌های او غلط از آب درآمد. کلا در چند سال گذشته بسیاری از پیش بینی های حقوقی خطیر اشتباه ازآب درآمده که جوبش را بعضی وقت ها خود باشگاه استقلال هم خورده است. مثل ماجرای سوپر جام در تابستان ۹۸٫ دیروز هم هشتگ نه به خطیر در توئیتر ترند شده بود که نشان از مخالفت افکار عمومی با مسئولیت گرفتن او دارد.

خطیر در دوره‌ای معاون اجرایی فدراسیون فوتبال بود که بعد از درگیری با اوسیانو کروز دستیار کارلوس کی‌روش از این مسئولیت کنار رفت. یا در دوره‌ مدیریت فتحی در استقلال از مدیران این باشگاه بود و تا مدت‌ها با خبرهای مذاکره و بازگشت استراماچونی در صدر اخبار حضور داشت که در نهایت هم این پروژه شکست خورد. او یک درگیری معروف دیگر هم در کارنامه دارد که در باشگاه انقلاب با علیرضا حقیقی زد و خورد فیزیکی داشتند. خطیر ساکن سوئیس است و شهریور ماه امسال با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از هرگونه فعالیت‌های فوتبالی محروم شده بود.

*** میلیاردر بادرانی نایب رئیس شد
شهاب الدین عزیزی‌خادم سه نایب رئیس از قبل انتخابات معرفی کرده بود. منصور قنبرزاده، حیدر بهاروند و شهره موسوی. قنبرزاده عضو هیات رئیسه سازمان لیگ که خودش کنار رفت و بهاروند هم رد صلاحیت شد. شهره موسوی اما بدون رقیب و با ۷۰ رای نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال شد.

اولین جمله‌ای که بعد از این انتخاب رسانه‌ها از او نقل کردند این بود‌:‌ «میلیاردرها هم می‌توانند در فوتبال فعالیت کنند»؛ این جمله معنادار به این دلیل بیان شده که شهره موسوی مدیرعامل باشگاه بادران تهران است. باشگاهی که از سال ۹۴ با خرید امتیاز باشگاه پارسه شروع به فعالیت کرد و در لیگ دسته اول فوتبال ایران بازی می‌کند. میثاقیان و پاشازاده و فرهاد کاظمی هم هرکدام در دوره سرمربی این تیم بودند و در حال حاضر هدایت آن را محسن عاشوری برعهده دارد که با ۲۵ امتیاز در رتبه پنجم قرار دارد.

این باشگاه همانطور که از اسم آن پیداست متعلق به شرکت بادران گستران است. شرکتی که بر پایه بازاریابی شبکه‌ای و البته به صورت مجوزدار و قانونی فعالیت می‌کند. بادران به تدریج فعالیت‌هایش را گسترش داده و الان علاوه بر توزیع، کالاهایی مثل لوازم بهداشتی و آرایشی هم تولید می‌کند. یکی از اتفاقات عجیب و جالب دوران فعالیت باشگاه بادران بازی آنها مقابل پرسپولیس در جام حذفی سال ۹۶ است.

در این بازی اتفاق غافلگیرکننده‌ای رخ داد و تعداد تماشاگران بادران از پرسپولیسی‌ها بیشتر شدند. هرچند هوادار حرفه‌ای نبودند و شاید برای اولین‌بار استادیوم می‌رفتند اما حضور این ۷-۸ هزار در ورزشگاه نوعی قدرت‌نمایی برای برند بادران بود و این افراد هم طبعا اعضای شبکه فروش این شرکت بودند. شهره موسوی متولد ۱۳۴۵ در رشت است.

کدخبر: ۳۷۶۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر