کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۰۶۰
تاریخ خبر:

تهدید استارتاپ‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت‌

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه| «انجام تست کرونا در منزل ممنوع شد»؛ این خبری است که روز گذشته سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی منتشر کردند. خبر منتشر شده اما یک نقص بزرگ دارد و بسیاری از خبرگزاری‌ها متوجه نشدند که وزارت بهداشت نه انجام تست کرونا در منزل یا محل کار بلکه تبلیغ آن توسط «شرکت‌های استارتاپی» را ممنوع اعلام کرده است.

در نامه وزارت بهداشت صراحتا نام ۹ شرکت آورده شده و به آن‌ها ۴۸ ساعت مهلت داده شده تا تبلیغات خود را در زمینه تست کرونا متوقف کنند. نام این ۹ شرکت به این شرح است: «اسنپ، آپ، ویزیت ۲۴، آزمایش آنلاین، خوب‌شو، دکتر چکاپ، آنی آزما، سرو آسامد و آسان آزمایش.» این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها که برخی از آن‌ها پس از کرونا شکل گرفته‌اند تا به حال مجوزی از وزارت بهداشت نگرفته‌اند و عملا یک سایت و اپلیکیشن واسطه بین بیماران و خدمات پزشکی هستند.

با آن‌ها شما می‌توانید به صورت اینترنتی توسط یک پزشک ویزیت شوید، وقت آزمایشگاه بگیرید یا تکنسین‌های آزمایشگاه به منزل شما بیایند. حالا وزارت بهداشت دست روی این نکته گذاشته که به جز مسئله عدم مجوز، ساز و کار این سایت‌ها و اپ‌ها برای این وزارتخانه نامشخص است و همچنین طبق پروتکل‌های فعلی ستاد کرونا، انجام تست و آزمایش کرونا باید مراحلی را طی کند و نباید مستقیما توسط خود بیمار درخواست و اجرایی شود. همه این موارد سبب شد تا وزارت بهداشت نامه تند و تیزی بزند و به آن‌ها فقط ۴۸ ساعت مهلت دهد. آیا فصل جدیدی از مشکلات برای استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها آغاز شده یا این صرفا‌ یک مورد جزئی و گذارا است؟

*** متن نامه وزارت بهداشت
بنا بر این دستورالعمل شرکت‌های ذی ربط موظفند ظرف مدت ۴۸ ساعت، خدمت انجام آزمایش کرونا را از تمامی سامانه‌های خود برداشته و تمامی تبلیغات مرتبط را حذف نمایند. ارائه خدمت تبلیغ و انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کروناویروس جدید به دلایل زیر مجاز نمی‌باشد:

* یک: فعالیت تبلیغاتی کسب و کارها به جهت نمونه‌گیری در منزل و هر محلی خارج از مراکز منتخب و آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در خصوص کروناویروس جدید و پیشنهاد مستقیم آزمایش به بیماران و مردم مصادیق ایجاد اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی می‌باشد که در شرایط خاص و بحرانی فعلی و با توجه به سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مجاز نمی‌باشد.

* دو: در مورد سایر فعالیت‌های کسب و کارها موظفند ضمن اخذ مجوزهای خدمات بالین در منزل به صورت مستقیم یا به صورت قراردادی با مراکز دارای مجوز به طور شفاف تمامی ارتباطات خود با هر آزمایشگاه را مشخص و در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین این کسب و کارها موظفند ضمن رعایت پروتکل‌های محرمانگی داده‌های سلامت طبق استانداردهای مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قراردادها، تعرفه‌ها و نحوه همکاری با مراکز آزمایشگاهی و سایر اطلاعات پیرامون این خدمت را در صورت نیاز به مراجع ذی‌صلاح ارائه نمایند.

* سه: نظر به اهمیت موارد فوق الذکر مقتضی است ظرف مدت ۴۸ ساعت خدمت انجام آزمایش کرونا از تمامی سامانه‌های آن شرکت برداشته شود و تمامی تبلیغات مرتبط با آن از بسترهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی شرکت مذکور حذف گردد. بدیهی است در صورت عدم حذف سرویس‌های مرتبط و عدم توجه و اهتمام به موارد فوق مراتب به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگیری حقوقی ارجاع داده خواهد شد که تمامی مسئولیت ناشی از عواقب آن به عهده آن شرکت خواهد بود.

* چهار: پایان دوران خوش؟
حالا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این سایت‌ها و اپ‌ها چه می‌شود. با شیوع کرونا این دسته از سایت‌ها رونق گرفته‌اند و حتی برخی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کلان و بلند مدتی را در این زمینه انجام داده‌اند. نمونه آن شرکت اسنپ است که به طور ناگهانی اپلیکیشن «هاسپیتال» که از دیرباز فعال بود را با قیمت هنگفت خریداری کرد و نام آن را به «اسنپ دکتر» تغییر داد.

کدخبر: ۳۴۲۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر