کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۳۸۹
تاریخ خبر:

خطر جدی جنگ هسته‌ای بین هند و پاکستان؟

روزنامه هفت صبح | درگیری‌ها در کشمیر بسیاری را بابت استفاده دو کشور از سلاح‌های هسته‌ای نگران کرده.وزیر دفاع هند اعلام کرد ‌ این کشور تاکنون به سیاست عدم استفاده اول از سلاح‌های هسته‌ای پایبند بوده ‌ اما ممکن است این سیاست در آینده تغییر کند. راجنات سینگ، وزیر دفاع هند در سفر به ایالت «پخران» در غرب هند، از یک سایت آزمایش‌های هسته‌ای دیدار کرده و به «آتال بیهاری واجپایی»، نخست وزیر فقید هند به خاطر تبدیل کشورش به یک قدرت هسته‌ای ادای احترام کرد.

منطقه کشمیر هند در روزهای اخیر پس از اینکه نارندرا مودی، نخست وزیر وضعیت ویژه و خودمختاری آن را لغو کرد، با ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو بوده ‌ که تنش‌های میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد، دیگر قدرت هسته‌ای منطقه‌ را به شدت افزایش داده است. وزیر دفاع هند در این بازدید گفت:«پخران منطقه‌ای است که شاهد اراده مصمم واجپایی در راستای تبدیل هند به یک قدرت هسته‌ای بوده و کشور ما همچنان متعهد به دکترین «عدم آغاز استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای» است.» او ادامه داد:«هند به طور جدی به این دکترین عمل کرده ‌ اما آنچه در آینده اتفاق می‌افتد بستگی به شرایط دارد.»

سخنان وزیر دفاع هند در زمان افزایش تنش‌ها با پاکستان بر سر منطقه کشمیر و همزمان با جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع کشمیر منتشر شد. بر اساس سیاست عدم استفاده اول از سلاح‌های هسته‌ای هند، این کشور پس از وقوع یک حمله اتمی، در دفاع از خود از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

پیش از این نیز وزیر دفاع سابق هند از تمایل این کشور برای تغییر تعهدات و سیاست‌های اتمی هند سخن گفته بود. هند و پاکستان هر دو دارای چندین کلاهک هسته‌ای هستند. این دو کشور معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی یا ‌ان‌پی‌تی‌ را امضا نکرده‌اند. امری که به اعتقاد کارشناسان خطرناک است.

*** بالا گرفتن درگیری‌ها در کشمیر
جنرال آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان در توئیترش از کشته شدن یک سرباز پاکستانی «در خط وظیفه» در شهر بوتال خبر داده است. پولیس پاکستان روز پنجشنبه نیز از کشته شدن دو غیرنظامی و سه سرباز این کشور در بخش تحت کنترل‌شان در کشمیر خبر داده بودند.

تنش‌ها میان دو کشور زمانی دوباره بالا گرفت که حکومت دهلی جدید وضعیت ویژه خودمختاری کشمیر زیر کنترول هند را هفته گذشته لغو کرد. هندوستان هزاران سرباز اضافی را به منطقه اعزام کرده و قیودات شدیدی را برای جلوگیری از خشونت‌های احتمالی وضع کرد. روز جمعه برای دوازدهمین روز، برای جلوگیری از خشونت‌ها در پی نماز جمعه تدابیر شدیدتر اتخاذ شده بود.

منابع رسانه‌ای از تشکیل بدون نتیجه و یک ساعته جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع کشمیر و تصمیم جنجالی هند برای لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» خبر دادند. در حالی که تنش‌ها درباره لغو خودمختاری تنها ایالت با جمعیت اکثرا مسلمان‌ در هند ادامه دارد، شورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست چین، نشستی پشت درهای بسته درباره کشمیر برگزار کرد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل با درخواست چین در حالی برگزار شد که پیشتر وزیر خارجه پاکستان در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست درباره کشمیر برای بررسی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و تهدید صلح و ثبات از سوی هند شده بود.

«سید اکبرالدین» نماینده هند در سازمان ملل در این نشست پشت درهای بسته ضمن دفاع از اقدامات اخیر دهلی نو در جامو و کشمیر در توجیه حکومت نظامی اعمال شده در این ایالت مدعی شد که این اقدام برای «توقف ریخته شدن خون مردم ما توسط تروریست‌ها» انجام شده است.

این دیپلمات هندی همچنین موضع دهلی نو درباره لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را تکرار کرد و گفت ‌ این موضوع «مسئله‌ای داخلی» است.نماینده هند در سازمان ملل افزود: «ما متعهد هستیم که به تدریج محدودیت‌های اعمال شده در ایالت (جامو و کشمیر) را برداریم و هند همچنان به اطمینان یافتن از اینکه وضعیت آرام بماند، ادامه می‌دهد.»

*** توقف حرکت قطارها میان هند و پاکستان در پی بحران کشمیر
بنابر اعلام برخی منابع خبری، دو کشور هند و پاکستان به دنبال افزایش تنش‌ها در مسئله کشمیر حرکت تعدادی از قطارها به سمت یکدیگر را متوقف کرده‌اند. ابهی شرما، رئیس ارتباطات عمومی سازمان راه‌آهن هند گفت: «حرکت قطار «تار لینک اکسپرس» به مقصد شهر کراچی در پاکستان انجام نخواهد شد و برنامه آن تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.»

قطار تار لینک اکسپرس، هر هفته در روز جمعه از جودپور به سوی کراچی حرکت می‌کرد.شیخ رشید احمد، وزیر راه‌آهن پاکستان نیز ‌ دیروز طی نشست ویژه مطبوعاتی در شهر اسلام‌آباد گفت:«دولت پاکستان در اعتراض به وضعیت بحرانی کشمیر و تصمیم دولت هند، حرکت قطار مسافربری میان دو کشور را برای همیشه متوقف کرد.»

کدخبر: ۲۷۵۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر