کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۳۴۱
تاریخ خبر:

خشم زنان پاکستانی علیه عمران خان

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ‌کریکت‌باز سابق پاکستانی که حالا مدتی است نخست وزیر شده، زنان این کشور را با حرف‌هایش در مورد آنها به شدت خشمگین کرده است. نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با صفحه خبری «Axios» گفته که پوشیدن لباس‌های غیرمعمول توسط زنان در جامعه‌ای مانند پاکستان، سبب وسوسه مردان شده و به تجاوز‌های جنسی منجر می‌شود. عمران خان قبلاً در ماه آوریل، پس از یک تجاوز گروهی به یک زن در داخل یک اتوبوس، اظهارات مشابهی کرده بود. او در آن زمان در یک برنامه پربازدید تلویزیونی «بی‌بند‌وباری فزاینده» زنان را علت افزایش پرونده‌های تجاوز جنسی در این کشور خوانده بود.

* دو: عمران خان مدت‌هاست که به عنوان کسی شناخته می‌شود که به فرهنگ تجاوز علیه زنان پروبال می‌دهد. در جامعه‌ای که میزان آزار زنان در آن بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست و برخی از دادگاه‌های صحرایی، عملا حکم به چنین اقداماتی علیه زنان می‌دهند، حرف‌های عمران خان بازتاب منفی بسیاری دارد. مردم در این کشور هنوز به خاطر دارند که در سال ۲۰۱۶ ریش سفیدان یک روستا حکم به تجاوز علیه خواهر یک مرد متجاوز را صادر کردند.

* سه: این تنها زنان معمولی و فعالان پاکستانی نیستند که از حرف‌های نخست وزیر این کشور به خشم آمده‌اند. حالا دست عمران خان در مورد زندگی زناشویی خودش هم رو شده و به نظر می‌رسد همسران پیشین او بار دیگر دست از سکوت کشیده‌اند و قصد دارند در مورد ماهیت گفته‌های او افشاگری کنند.رهام خان همسر پیشین نخست وزیر پاکستان که کمتر از یک سال در ازدواج با عمران خان دوام آورد در پی این اظهارات عجیب واکنش تندی نشان داده.

رهام خان در گفت‌وگویی او را مدافع سرسخت تجاوز جنسی توصیف کرد و به میل آنلاین گفت که اظهارات نخست وزیر پاکستان نابخشودنی است و او را فاقد احساس دانست که زنان را همچنان مقصر سوءاستفاده‌های جنسی علیه خودشان می‌داند. این زن که پیش‌تر مجری شبکه خبری بی. بی. سی بود، همسر سابقش را به ساختگی بودن چنین دیدگاه‌هایی و ایفای نقش برای به دست آوردن رای در پاکستان محافظه کار متهم کرد و گفت:

عمران خان در زندگی خصوصی‌اش هیچ تغییری نداده و کاملا یک لایف استایل آزاد دارد و من فکر می‌کنم که او عمدا این کار را می‌کند.
اشاره همسر سابق نخست وزیر پاکستان به روابط آزاد عمران خان در دوران زندگی در انگلستان و زمانی که بازیکن کریکت بود اشاره دارد. او که شهرت زیادی داشت در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به دلیل روابطش با زنان مورد توجه و اعتراض قرار می‌گرفت.پیش از این هم در ماه آوریل همسران پیشین عمران خان گفته بودند که بهتر است او کمتر صحبت کند.

* چهار: اما این مرد جنجالی کیست و چه راهی را تا امروز طی کرده است؟ عمران خان در سال ۲۰۱۸ بدون اینکه سابقه سیاسی داشته باشد و براساس شهرتی که بازی کریکت برایش به ارمغان آورده بود به قدرت رسید. بخش‌های محافظه کار جامعه پاکستان معتقدند که حضورش در قدرت اوضاع را بهتر کرده است و فساد اقتصادی هم کاهش یافته. روابط پاکستان با کشورهای دیگر همسایه و تنظیم این روابط هم از کارهایی است که این مرد را محبوب کرده است.

* پنج: اما زندگی شخصی عمران خان کمی عجیب و غریب است. سیر اعتقادات او را می‌توان حتی از پس پرده ازدواج‌هایش هم حدس زد.
در دهه۹۰ میلادی تا سال ۲۰۰۴ زمانی که عمران خان با جمیما گلداسمیت ازدواج کرده بود، اغلب با سر و وضعی اروپایی و کت و شلوارها و کراوات‌های خوش دوخت حاضر می‌شد. او زنی بود که اغلب بدون حجاب ظاهر می‌شد و ظاهری اروپایی داشت. رهام خان همسر دومش زنی مشهور در زمینه خبر بود.

ازدواج آنها کوتاه و مختصر ماند اما از این پیوند برای عمران خان علاقه به لباس‌های سنتی و زیبای پاکستانی باقی ماند. همان لباس‌هایی که خود رهام خان هم معمولا به تن می‌کرد. اما صورت همسر سوم نخست وزیر پاکستان را کسی ندیده است. او بشری بی‌بی نام دارد و مدت‌ها حتی نامش هم برای پاکستانی‌ها مشخص نبود. البته او وقتی جوان‌تر بود چنین ظاهری نداشت اما با ازدواج با عمران خان صورتش را از دیدرس دیگران خارج کرد و در حاشیه باقی ماند تا حتی نامش هم بر کسی آشکار نشود.

* شش: پاکستان یکی از کشورهای آسیایی است که نخستین زن نخست وزیر را داشت. زنان در اسلام آباد در همه دهه‌های گذشته نقش زیادی را در سیاست بازی کرده‌اند. نه تنها بی‌نظیر بوتو سال‌ها نخست وزیر این کشور بوده بلکه مادرش هم به عنوان رهبر مهم‌ترین حزب شناخته می‌شد. زنان در مقاماتی چون وزارت خارجه همواره حضور داشته‌اند. اما در دولت عمران خان کم کم از حضور زنان در امور دولتی کاسته شده است.

به نظر می‌رسد که او خود را نیازمند رای طبقه محافظه کار این کشور می‌بیند که چندان توجهی به مهارت‌های سیاست ورزی‌اش ندارند. برای خود عمران خان هم دیگر از لباس‌های غربی یا اصیل پاکستانی خبری نیست و او بیشتر با لباس‌های قوم پشتون ظاهر می‌شود. خط سیر زندگی او نشان می‌دهد که یک کریکت باز متمایل به غرب و مشهور به داشتن زندگی آزادانه در بریتانیا چطور در کمتر از سه دهه، تبدیل به صدای محافظه‌کاران شده و اظهارات ضد زنش خشم بسیاری را برانگیخته است.

کدخبر: ۳۹۸۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر