کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۵۳۷
تاریخ خبر:

خشت‌های اول بحران برای «بی‌بی»

روزنامه هفت صبح| بیش از یکصد هزار تن شامگاه شنبه، در چند شهر سرزمین‌های اشغالی علیه دولت بنیامین نتانیاهو، معروف به بی‌بی و تغییراتی که این دولت قصد دارد در سیستم قضایی اسرائیل ایجاد کند تظاهرات کردند. تظاهرات اصلی در شهر تل‌آویو برگزار شد که در آن بر‌اساس برآوردها بین یک‌صد و ده تا یک‌صد و بیست هزار تن شرکت داشتند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل، در تظاهرات تل‌آویو شرکت داشت و سخنان کوتاهی بیان کرد.

او به خبرنگاران گفت که مردمی که در تظاهرات هستند عاشق اسرائیل‌ هستند و برای دفاع از دموکراسی، سیستم قضایی، ایده همزیستی و صلاح عمومی تظاهرات می‌کنند. نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تاکید کرد معترضان تا زمانی‌که پیروز نشوند از پا نخواهند نشست. همچنین مشه یعلون، وزیر دفاع پیشین اسرائیل نیز گفت که این کشور در طول تاریخ موفق شده جلوی نابودی‌اش توسط مصر و سوریه و دیگران را بگیرد و این‌بار نیز موفق خواهد شد جلوی نابودی کشور توسط نتانیاهو را بگیرد.

نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی وعده داده بود که در صورت موفقیت در این انتخابات به‌سرعت زمینه کاهش دایره اختیارات دستگاه قضایی، به‌ویژه دادستان عالی را آغاز خواهد کرد تا بدین‌‌وسیله بر وزن پارلمان و کابینه در اخذ تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی بیافزاید اما حالا این مسئله به بحرانی برای مشروعیت دولت تبدیل شده است.

ماجرای درعی
نخست وزیر رژیم اشغالگر دیروز یکشنبه «آریه درعی»، رئیس حزب «شاس» را از سمت خود به‌عنوان وزیر داخلی و بهداشت برکنار کرد. «رای الیوم» در این‌باره نوشت که نتانیاهو در حکم برکناری آریه درعی نوشته است: «با اندوه فراوان و با احساس ناراحتی، ناگزیرم شما را که وزیر دولت هستید برکنار کنم و دنبال راهی می‌گردم که به روش قانونی، شما را برگردانم.» درعی حاضر نشده بود استعفا دهد و نتانیاهو مجبور به برکناری او شد.

گالی بهاراو مایارا، مشاور قضایی رژیم صهیونیستی پنجشنبه هفته گذشته (29 دی) رای دادگاه عالی را به نتانیاهو ابلاغ کرد و گفت در پی تصمیم دادگاه عالی نتانیاهو نمی‌تواند آریه درعی را به‌عنوان وزیر داخلی و بهداشت در کابینه داشته باشد؛ زیرا که درعی به اتهام رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت محکوم است.

درعی در ابتدای سال جاری میلادی به دلیل نقض قوانین مالیاتی در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی محکوم به تحمل حبس در زندان شد. با این حال این حکم در پی توافق درعی با دادستانی عالی، به زندان تعلیقی تغییر پیدا کرد. حال دادستان عالی اسرائیل گفته است که درعی می‌تواند به‌عنوان نماینده کنست به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دهد اما اجازه حضور در مناصب وزارتی را ندارد.

ماجرای یک شهرک
اعتراضات به دولت جدید نتانیاهو در حالی است که در روزهای اخیر این دولت با یک بحران دیگر هم مواجه شد و گروهی از شهرک‌نشینان تندرو شهرکی غیرقانونی در کرانه باختری بنا کردند.یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل دستور تخلیه و تخریب این شهرک را داد اما بتصل‌ئل اسموتریچ، که بر اساس توافقات انجام شده در دولت جدید، مسئولیت نظارت بر مسائل غیرنظامی را در کرانه باختری بر‌عهده دارد، با این دستور مخالفت کرد.نهایتا ارتش از دستور وزارت دفاع پیروی کرده و این شهرک را تخلیه کرد. گفته شده که اسموتریچ و اعضای حزب راستگرای تندروی او، موسوم به صهیونیست مذهبی در اعتراض به این موضوع، جلسه روز یکشنبه هیات دولت را تحریم کردند.

دولت نتانیاهو فرو می‌پاشد؟
حزب شاس 11 کرسی در پارلمان رژیم اسرائیل (کنست) دارد و حزب صهیونیست مذهبی 7 کرسی و در صورتی‌که هر یک از آن‌ها از ائتلاف نتانیاهو خارج شود دولت او فرو می‌پاشد. ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر، 64 کرسی از میان 120 کرسی را از آن خود كرده است.

کدخبر: ۵۰۰۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر