کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۲۹۹
تاریخ خبر:

خرید کدام سکه بیشتر سود می‌دهد؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه از اول سال تا حالا بین ۱۰۰ تا ۱۵۹درصد متفاوت است. همیشه سکه‌های کوچکتر بازدهی بیشتری ندارند؛ مثلا در شش‌ماه‌وخرده‌ای که از سال گذشته سکه گرمی کمترین بازدهی را داشته. بااین‌وجود همچنان ربع سکه مثل گذشته بیشترین بازدهی را در کارنامه خود ثبت کرده و نیم‌سکه در رتبه بعدی قرار دارد.

اگر اول سال سکه خریده‌اید و حالا قصد فروش آن را دارید، باید توجه داشته باشید که قیمت خرید فاصله زیادی با قیمت فروش پیدا کرده و این یعنی بازاری‌ها سکه‌هایتان را با قیمت پایین‌تری از شما می‌خرند. این موضوع روی محاسبه بازدهی سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است. مثلا قیمت سکه تمام‌بهار دیروز در مرز ۱۵میلیون تومان قرار گرفت، اما اگر می‌خواستید سکه‌هایتان را بفروشید، نهایتا ۱۴میلیون و ۶۵۰هزار تومان نصیبتان می‌شد.

*** سکه تمام‌‌بهار آزادی طرح جدید؛ ۱۳۶درصد
لیدر بازار سکه؛ یعنی سکه تمام‌بهار از اول سال تا حالا حدود ۱۳۶درصد بازدهی داشته و بعد از ربع سکه و نیم‌سکه در رتبه سوم قرار دارد. اول سال هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید که روی آن سال ضرب ۸۶ درج شده، حدود شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت داشت.

دیروز قیمت این سکه بار دیگر به مرز ۱۵میلیونی نزدیک شد و به ۱۴میلیون و ۹۵۰هزار تومان رسید. البته اگر بخواهید سکه‌هایتان را در بازار بفروشید، آنها را ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر و به قیمت ۱۴میلیون و ۶۵۰هزار تومان از شما می‌خرند. با این حساب بازدهی سکه تمام به‌جای ۱۴۱درصد، حدود ۱۳۶درصد خواهد بود.

*** سکه تمام‌‌بهار آزادی طرح قدیم؛ ۱۱۳درصد
سکه تمام طرح قدیم حسابی از همتای جدیدش عقب افتاده. اول سال سکه تمام طرح قدیم و جدید هم‌قیمت بودند و شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت داشتند. حالا اختلاف آنها به بیش از یک میلیون تومان رسیده و قیمت سکه طرح قدیم حالا حدود ۱۳میلیون و ۶۵۰هزار تومان است.

البته قیمت خرید پایین‌تر از این رقم؛ یعنی ۱۳میلیون و ۲۵۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. با این حساب بازدهی سرمایه‌گذاری با خرید سکه تمام‌بهار طرح قدیم، از ابتدای سال تا حالا حدود ۱۱۴درصد است که در بین سکه‌های بهار آزادی کمترین و کمی بیشتری از بازدهی سکه گرمی است.

*** نیم‌‌‌سکه بهار آزادی؛ ۱۴۴درصد
قیمت نیم‌سکه در بازار به حدود هشت میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسیده. البته الان نمی‌توانید نیم‌سکه را با چنین قیمتی بفروشید و اگر به بازار بروید، نیم‌سکه را با قیمت پایین‌تری از شما می‌خرند. اختلاف قیمت خرید و فروش در نیم‌سکه حدود ۳۵۰هزار تومان است و حالا قیمت خرید نیم‌سکه تقریبا هفت میلیون و ۸۰۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. اول سال قیمت نیم‌سکه سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود و آنهایی که آن زمان نیم‌سکه خریده بودند، تا اینجای کار بازدهی ۱۴۴درصدی نصیبشان شده است. این رقم بعد از ربع‌سکه بالاترین بازدهی در بازار طلا به حساب می‌آید.

*** سکه ربع ‌بهار؛ ۱۵۹درصد
ربع سکه در سال ۹۹ بیشترین بازدهی را در بازار سکه و طلا داشته. اول سال قیمت هر سکه ربع‌بهار آزادی در بازار حدود یک میلیون و ۸۵۰هزار تومان بود و حالا قیمت آن در بازار به محدوده پنج میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسیده و تقریبا ۱۷۸درصد رشد کرده.

البته این روزها قیمت خرید و فروش با هم اختلاف زیادی دارند و اگر بخواهید ربع سکه‌هایی که اول سال خریدید را بفروشید، نهایتا چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان نصیبتان می‌شود و این یعنی بازدهی ربع‌سکه برای شش ماه گذشته حدود ۱۵۹درصد بوده است.

*** سکه گرمی؛ ۱۰۰درصد
قیمت سکه گرمی از اول سال تا حالا بیش از دوبرابر شده. اول سال سکه گرمی دقیقا در مرز یک میلیون تومان قرار داشت و حالا قیمت آن در بازار به دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. شاید فکر کنید این به معنای بازدهی بیش از دوبرابر است.

اما باید اختلاف قیمت خرید و فروش را هم در نظر بگیرید که از اول سال تا حالا از ۱۰۰هزار تومان به ۳۰۰هزار تومان رسیده. این یعنی فعالان بازار درحال‌حاضر سکه گرمی را با قیمت دو میلیون تومان از شما می‌خرند. کسانی که اول سال سکه گرمی یک‌میلیونی خریده‌اند، حالا سرمایه‌گذاری‌شان ۱۰۰درصد بازدهی داشته و دوبرابر شده است.

کدخبر: ۳۵۳۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر