کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۱۱۱
تاریخ خبر:

خرید ساندویچ با بیت‌کوین!

روزنامه هفت صبح، احمد نجفی| «اون ساندویچی معروف کنار دانشگاه شریف، حالا کریپتوکارنسی هم قبول می‌کنه!» این را یکی از کاربران توئیتر نوشته و برای آن یک عکس هم ضمیمه کرده که نشان می‌دهد یک ساندویچی که از نظر ظاهری چندان هم تمیز نیست، به مشتریانش پیشنهاد کرده برای خرید ساندویچ‌هایش از بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین استفاده کنند.

اینطور که پیداست علی آقا، صاحب ساندویچی معروف کنار دانشگاه شریف که اسمش کلبه خوراک است و دانشجویان آن را به به عناوین دیگری می‌شناسند، برای مشتریانی که از رمزارز برای خرید ساندویچ استفاده کنند هفت درصد تخفیف در نظر گرفته است. اما با وجود کارمزد‌های نجومی تراکنش رمزارزها چطور می‌توان برای حساب کردن پول یک ساندویچ از رمزارز استفاده کرد؟ علاوه بر این، آیا استفاده از رمزارزها برای پرداخت پول ساندویچ قانونی است؟

چرا خرید ساندویچ با اتریوم و رفقا امکان‌پذیر نیست؟
به محض انتشار توئیت مربوط به پذیرش رمزارز در ساندویچی معروف دانشگاه شریف، خیل کاربران توئیتر که احتمالا فعالان بازار رمزارزها هستند، نسبت به یک نکته حساس شدند. چطور می‌توان با وجود هزینه‌های نسبتا بالای تراکنش رمزارزها، از آنها برای خرید ساندویچ استفاده کرد؟‌

برای مثال یکی از کاربران نوشته: «فی تراکنش برای این ۳تایی که گذاشته از خود قیمت ساندویچ میتونه بیشتر بشه» یا کاربر دیگری گفته: «فکر کن ۲دلار بندری بزنی، ۲۰دلار فی اتر بدی!» منظور او از فی اتر همان تراکنش شبکه اتریوم است. در دنیای رمزارزها، فارغ از اینکه چه مبلغی را می‌خواهید منتقل کنید، باید کارمزدی با عنوان فی شبکه پرداخت کنید که این رقم برای شبکه اتریوم بین ۵ تا ۲۰دلار یعنی حدود ۱۵۰ تا ۶۰۰هزار تومان متغیر است و طبیعتا نمی‌توان با وجود چنین کارمزدی، تراکنش‌های ارزان‌قیمت در حد پول یک ساندویچ داشت.

علی‌آقا چطور می‌خواهد ساندویچ‌هایش را به بیت‌کوین بفروشد؟
کارمزد بالای تراکنش رمزارزها یک راه‌حل ساده دارد که اصطلاحا به آن لایتنینگ می‌گویند. لایتنینگ یک راه میانبر است که از طریق آن می‌توان کارمزد نجومی شبکه بیت‌کوین را دور زد. به این صورت که برای مبالغ کوچک از این راهکار استفاده می‌کنند و هزینه تراکنش آن چیزی نزدیک به یک تا دو تومان (تک‌تومان!) است.

با این راهکار، علی‌آقا صاحب ساندویچی کلبه کوچک، یک صورت حساب لایتنینگ می‌سازد که حالت یک کد QR دارد و فقط یک بار قابل استفاده است. مشتریان با مراجعه به ساندویچی، کد QR‌ را اسکن می‌کنند و هزینه مشخص شده در صورت‌حساب را به صاحب مغازه پرداخت می‌کنند. کل این فرآیند حتی از تراکنش کارت‌به‌کارت هم سریع‌تر انجام می‌شود و درست چند ثانیه بعد بیت‌کوین‌ها به کیف‌پول دیجیتال صاحب ساندویچی منتقل می‌شود.

پرداخت بیت‌کوین به ازای پول ساندویچ قانونی است؟
ساندویچی کلبه خوراک علی‌آقا تنها مغازه‌ای نیست که از بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها برای فروش اجناس استفاده می‌کند. پیش از این چند کافه، رستوران، فروشگاه آنلاین و حتی انجمن‌های خیریه یا تامین مالی جمعی از رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت استفاده کرده‌اند اما براساس قانون این کار درست نیست. با اینکه هنوز قوانین مشخصی در حوزه رمزارزها وجود ندارد و کسب‌وکارهای حوزه رمزارز غیرقانونی اعلام نشده‌اند اما درباره اینکه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نمی‌توانند ابزار پرداخت قرار بگیرند، قانون موضع‌گیری مشخصی دارد.

کدخبر: ۴۷۰۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر