کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۹۴
تاریخ خبر:

خرید جک S۳ معقول‌تر است یا چانگان CS۳۵

روزنامه هفت صبح | شتاب بالای گرانی خودرو در بازار را از افزایش قیمت دو مدل کراس‌اوور ساب کامپکت چینی می‌توان به خوبی فهمید. جک اس۳ و چانگان سی‌اس۳۵ به عنوان نمادهای چینی این بخش از بازار، زمانی در محدوده ۶۵ تا ۸۰ میلیون تومان قرار داشته و از قیمت معقول‌تری برخوردار بودند. حالا اما دو خودرو به نوعی جای رنو کپچر، سانگ‌یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸ را برای مصرف‌کنندگان گرفته و به فروش بالاتر امیدوار شده‌اند.

این دو خودرو که از دو سبک طراحی متفاوت سود می‌برند، هر دو محصولاتی اقتصادی با موتورهای کوچک و کم‌مصرف و لیست امکانات مناسب هستند که به لطف ابعاد کوچک و مصرف مناسب مورد توجه خانواده‌های کم جمعیت قرار دارند. ببینیم در این نبرد کاملا چینی کدامیک از این دو خودرو برنده خواهند شد؟ و آیا اساسا چنین نبردی برنده هم خواهد داشت؟

*** چانگان سی‌اس۳۵؛ پیرمرد جذاب
نمای کلی چانگان cs35 قابل قبول است و همانند دیگر خودروهای چینی برای طراحی آن وقت بسیاری صرف شده تا به یکی از زیباترین خودروهای چینی موجود در کشور مبدل شود. هنگامی که برای اولین بار این خودرو را مشاهده می‌کنید چراغ‌های بزرگ و جلو پنجره آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

به علاوه خطوط جانبی بدنه، گلگیرهای برجسته و شیب سقف و چراغ‌ها از هماهنگی خوبی برخوردار است که نمی‌توان به آن ایرادی گرفت. این کیفیت طراحی مناسب در بخش داخلی چانگان cs35 هم بروز کرده و سطح ارگونومی خوبی را به سرنشینان ارائه می‌کند. روکش چرمی و نورپردازی مناسب نمایشگرها از جمله نکات مثبت موجود در داخل این خودرو است.

چانگان cs35 دارای موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و مجهز به تکنولوژی مدرن بلوکور است که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر را دارد. چانگان cs35 برای انتقال نیرو از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته بهره می‌‌برد گرچه تا حدودی کند عمل می‌کند ولی نرمی و راحتی خاصی در هنگام تعویض‌ها با خود دارد.

مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر است که همپای میانگین گروه رقبا بوده و کشش متوسطی را در جاده برای راننده به ارمغان می‌آورد. از نقاط قوت این خودرو می‌توان به ترمزهای جلو وعقب دیسکی خنک شونده و ساده اشاره نمود که عملکرد قدرتمندی داشته و در حالی که بسیاری از خودروهای داخلی همچنان از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند، تکنولوژی مدرنی دارد.

*** جک اس۳؛ جوان و جویای نام
در اس۳ طراح سعی کرده تا همان پیکره کلی اس۵ که از شاسی بلند‌‌‌‌های هیوندای به عاریت گرفته شده را حفظ کند، اما گویی در رعایت برخی جزئیات ناکام مانده که این از پختگی طرح نهایی کاسته است! یک پوزه خشن و عریض که از ترکیب جلوپنجره بزرگ و چندشاخه با دو چراغ کوچک و چهارگوش ساخته و پرداخته شده، رقم‎‌زننده استایل کلی طراحی خودروی اس۳ است. بدنه هرچه از جلو به عقب می‌رویم محافظه کارانه، ساده‌ و مستقل‌تر می‌شود گرچه این تومبیل چینی هرگز از زیر سایه هیوندای و مدل موفق توسان ۲۰۱۵ خارج نمی‌شود.

در کابین این خودرو دیگر خبری از هیوندای نیست و یک فرم فراگیر چینی- کره‌ای با کیفیت ساخت درجه ۲ اما متوازن در اتاق مونتاژ شده است که همه خواسته‌های یک خریدار ایرانی شاسی‌بلند را پوشش می‌دهد. مانیتور ۷ اینچی لمسی، جعبه‌دنده اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سان روف، ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان،کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی در کنار چراغ‌های جلو حساس به نور محیط کل امکانات مهمی هستند که در این خودرو ارائه می‌شود.پیشرانه‌ای که جک اس۳ در بازار ایران از آن نیرو می‌گیرد هم چنگی به دل نمی‌زند. این خودروی ۱۴۰۰ کیلویی به یک پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب‌ بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌‌متر مجهز است و از جعبه دنده هم سود می‌برد.

*** نتیجه نهایی
گرانی و تورم به نفع هیچ خودروسازی نیست و گرچه ممکن است در کوتاه مدت به حذف برخی از رقبا و موفقیت بعضی محصولات منجر شود اما در نهایت بنیه کل آن صنعت را برای ادامه کار از بین می‌برد. در جدال بین چانگان سی‌اس۳۵ و جک اس۳ بایستی برنده واقعی را چانگان بدانیم. خودرویی که از قبل ۵ سال حضور در ایران توانسته به خوبی کیفیت ساخت بالا و دوام مناسبش را در مقایسه با دیگر رقبای چینی به رخ بکشاند.

کدخبر: ۳۴۹۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر