کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۳۰۴
تاریخ خبر:

عملیات ساده خرید لاستیک دولتی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی از نحوه خرید و قیمت لاستیک‌هایی که با نرخ مصوب توسط نمایندگی‌ها فروخته می‌شوند.

خرید اینترنتی لاستیک دولتی

قیمت لاستیک برای پراید در بازار آزاد دست کم جفتی ۵۴۰هزار تومان است. تازه این صرفا برای لاستیک‌های ایرانی است و قیمت برندهای خارجی به ۸۰۰هزار تومان می‌رسد. اگر با شنیدن قیمت‌ها حساب و کتابتان به‌هم ریخته، زیاد نگران نباشید.

شرکت‌های تایرسازی هر روز محصولاتشان را با نرخ مصوب در نمایندگی‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین عرضه می‌کنند که بین ۲۵ تا ۵۰درصد ارزان‌تر از نرخ روز بازار است. برای مثال لاستیک دولتی مخصوص پراید حلقه‌ای ۱۵۶ و جفتی ۳۱۲هزار تومان قیمت دارد. اگر خرید حضوری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به نمایندگی‌های شرکت‌های تایرسازی داخلی مراجعه کنید. در این حالت می‌توانید سالانه دوحلقه لاستیک دولتی بخرید.

روش راحت‌تر خرید از سامانه‌های فروش آنلاین است که هر روز در یک ساعت خاص بازگشایی می‌شوند. در این حالت سهمیه سالانه هر کد ملی، چهارحلقه در نظر گرفته شده است. مدارک لازم برای دریافت لاستیک دولتی کارت ملی و کارت ماشین اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ظرفیت فروش لاستیک دولتی در سامانه‌های فروش آنلاین در همان دقایق ابتدایی به اتمام می‌رسد و بهتر است سر ساعت برای خرید مراجعه کنید. بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه، لاستیک‌ها بعد از یک‌هفته به آدرس اعلام‌ شده ارسال خواهد شد.

*** سهمیه سالانه دوحلقه لاستیک دولتی برای هر خودرو

اگر مشاهده قیمت لاستیک در بازار ناامیدتان می‌کند، می‌توانید روی خرید لاستیک دولتی حساب باز کنید. پیش از این لاستیک‌های دولتی بیشتر برای تاکسی‌ها و حمل‌و‌نقل عمومی‌ عرضه می‌شد، اما آنطور که انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرده، مردم می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین لاستیک دولتی بخرند. در روش حضوری سهمیه سالانه دوحلقه در نظر گرفته شده و اگر موفق شوید در فروشگاه‌های آنلاین دو شرکت تایر‌سازی بارز و کویر ثبت‌نام کنید، می‌توانید چهارحلقه لاستیک بخرید.

مدارک لازم برای دریافت لاستیک دولتی کارت خودرو و کارت ملی اعلام شده و شخص صاحب خودرو باید برای خرید لاستیک مراجعه کند. در خرید اینترنتی هم تحویل لاستیک‌ها صرفا با آپلود کارت ملی و کارت ماشین امکان‌پذیر است و در زمان دریافت باید کارت ملی خود را به مامور پست ارائه کنید.

*** توزیع لاستیک دولتی هر روز در فروشگاه‌های آنلاین

اگر مشکلی با خرید حضوری ندارید، می‌توانید برای دریافت لاستیک دولتی به نمایندگی شرکت‌های تایرسازی مراجعه کنید. فهرست نمایندگی‌های این شرکت‌ها در سایت آنها قابل مشاهده است. باید توجه داشته باشید که ممکن است موجودی لاستیک نمایندگی‌ها در طول روز به اتمام برسد، برای همین بهتر است قبل از مراجعه حضوری با نمایندگی مورد نظر تماس بگیرید.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می‌گوید، نمایندگان مستقیم شرکت‌های تایرساز موظف هستند لاستیک‌ها را به قیمت رسمی‌ یا همان قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بفروشند. اگر گزارشی از تخلف این شرکت‌ها ارائه شود که نماینده‌ای تایر را گران‌تر از قیمت رسمی‌ عرضه کند، برخورد خواهد شد؛ به این صورت که سهمیه آن شرکت قطع می‌شود.

دو شرکت تایرسازی کویر و بارز، امکان خرید آنلاین لاستیک دولتی را فراهم کرده‌اند. به این صورت که شما با مراجعه به سامانه فروش این دو شرکت و بارگذاری تصویر مدارک خودرو و کارت ملی‌تان، امکان خرید سالانه چهارحلقه لاستیک را دارید. در این روش لاستیک با پست به آدرس اعلام‌شده ارسال خواهد شد و هزینه ارسال آن برای هر حلقه لاستیک، ۱۴هزار و ۵۰۰تومان در نظر گرفته شده است.

آنطور که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک اعلام کرده، فروش آنلاین هر روز همزمان با اذان ظهر آغاز می‌شود، اما آنطور که در اطلاعات سامانه فروش یکی از این دوشرکت اعلام شده، زمان ثبت‌نام از ساعت ۹صبح هر روز آغاز می‌شود. هر روز قرار است بین ۱۰ تا ۱۵درصد تولیدی این دوشرکت به‌صورت آنلاین عرضه شود.

از آنجا که سامانه ثبت‌نام هر روز بازگشایی می‌شود، اگر در روز اول موفق به خرید لاستیک دولتی نشدید، نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید روز بعد دوباره شانس خود را امتحان کنید. تجربه نشان می‌دهد ظرفیت فروش آنلاین لاستیک‌های دولتی در همان دقایق اولیه به پایان می‌رسد و لازم است که سر موقع برای خرید لاستیک اقدام کنید.

لاستیک‌ها تا ۱۰دقیقه در سبد خرید شما باقی می‌ماند تا برای بارگذاری مدارک مهلت داشته باشید، اگر از خرید انصراف دهید، لاستیک انتخاب شده دوباره به ظرفیت فروش برگردانده می‌شود. این لاستیک‌ها با پست به آدرس اعلام‌شده ارسال می‌شوند و زمان تحویل آنها تا هفت‌روز کاری بعد از ثبت سفارش اعلام شده است.

*** قیمت لاستیک‌های دولتی برای خودروهای مختلف

لاستیک‌های سایز ۱۳ دولتی که برای پراید و mvm 110 مناسب هستند، ۱۵۶هزار تومان به نرخ دولتی قیمت دارند. پهنای این لاستیک‌ها ۱۶۵میلی‌متر است و اگر لاستیک اسپورت ۱۷۵ بخواهید، قیمت آن به ۱۶۶هزار تومان به ازای هر حلقه می‌رسد. با این حساب می‌توان گفت چهارحلقه لاستیک سایز اصلی پراید برایتان حدود ۶۲۴هزار تومان هزینه خواهد داشت.

لاستیک‌های سایز مناسب تیبا با مشخصات ۱۷۵/۷۰R13 عرضه می‌شوند و قیمت آنها کمی ‌از لاستیک پراید گران‌تر است. این لاستیک‌ها ۱۷۰هزار تومان قیمت دارند و برای ساینا و ریو هم قابل استفاده هستند. چراکه اندازه رینگ این خودروها یکسان است.پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و کوییک دنده‌ای لاستیک‌های سایز ۱۴ با پهنای ۱۸۵ احتیاج دارند.

نرخ دولتی این لاستیک‌ها ۱۹۵هزار تومان است و این یعنی اگر بخواهید چهارحلقه لاستیک برای ماشینتان بخرید، هزینه آن حدود ۷۸۰هزار تومان خواهد بود. اگر بخواهید سراغ تایر‌های پهن‌تر برای رینگ اسپورت بروید، قیمت لاستیک دولتی سایز ۱۴ با پهنای ۲۰۵ حدود ۲۴۰هزار تومان به ازای هر حلقه است. با این حساب هزینه خرید چهارحلقه لاستیک به ۹۶۰هزار تومان می‌رسد.

سمند، زانتیا، رنو ساندرو، تندر۹۰، ساندرو و برلیانس لاستیک سایز ۱۵ لازم دارند. این لاستیک‌ها با پهنای ۱۸۵، حدود ۲۱۰هزار تومان قیمت دارند. با این‌حساب اگر چهارحلقه لاستیک برای ماشینتان بخواهید، باید رقمی‌ درحدود ۸۴۰هزار تومان هزینه کنید. لاستیک‌های سایز ۱۵ پهن‌تر با پهنای ۱۹۵ گران‌تر هستند و ۲۲۷هزار تومان قیمت دارند.

خرید چهارحلقه لاستیک سایز ۱۵ با پهنای ۱۹۵ برایتان حدود ۹۱۰هزار تومان خرج خواهد داشت. اگر لاستیک را برای دنا می‌خواهید، باید سراغ همین لاستیک‌ها بروید. لاستیک‌های بزرگتر ۲۰۵میلی‌متر پهنا دارند و قیمت آنها به ۲۵۰هزار تومان می‌رسد. هزینه خرید چهارحلقه لاستیک سایز ۱۵ با پهنای ۲۰۵ به یک‌میلیون تومان می‌رسد.

اغلب ماشین‌های وارداتی لاستیک سایز ۱۶ لازم دارند و این لاستیک‌ها با پهنای ۲۰۵، حلقه‌ای ۳۴۶هزار تومان قیمت دارند. با این حساب هزینه لازم برای خرید دوجفت آنها به یک‌میلیون و ۳۸۴هزار تومان می‌رسد. لاستیک‌های سایز ۱۷ که یکی از بزرگترین لاستیک‌های خودروهای سواری به حساب می‌آیند، ۴۷۸هزار تومان به ازای هر حلقه قیمت دارند. این قیمت برای لاستیک‌هایی با پهنای ۲۱۵ اعلام شده است.

*** قیمت لاستیک در بازار آزاد

لاستیک‌های کویر و بارز در بازار آزاد، دست کم یک‌و‌نیم‌برابر نرخ دولتی قیمت دارند. برای مثال هر جفت لاستیک کویر سایز ۱۳ با پهنای ۱۶۵، حدود ۵۴۰هزار تومان قیمت دارد. این نرخ برای لاستیک‌های بارز به ۵۷۰هزار تومان می‌رسد. نرخ دولتی این لاستیک‌ها هر حلقه ۱۵۶ و هر جفت ۳۱۲هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. لاستیک‌‌های خارجی قیمت‌های به مراتب بالاتری دارند.

برای مثال لاستیک سایز ۱۳ رودستون حدود ۹۲۰هزار تومان به ازای هر جفت است. کومهو جفتی ۸۰۰هزار تومان است و قیمت لاستیک‌های‌ هانکوک به یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌رسد. با این حساب اگر بخواهید سراغ لاستیک‌های خارجی بروید، برای پراید و خودروهای مشابه آن باید دست کم دو‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه کنید تا چهارحلقه لاستیک را عوض کنید.

لاستیک‌های سایز ۱۴ ایرانی مناسب برای خانواده پژو، با برندهای کویر، یزد و بارز در بازار آزاد بین ۶۰۰ تا ۶۱۰هزار تومان به ازای هر جفت قیمت دارند. قیمت لاستیک دولتی در این سایز، حلقه‌ای ۱۹۵هزار تومان و جفتی ۳۹۰هزار تومان است و حدود ۳۰درصد کمتر از نرخ بازار آزاد در نظر گرفته می‌شود. لاستیک‌های خارجی سایز ۱۴، دست کم یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان به ازای هر جفت فروخته می‌شوند.

این قیمت برای لاستیک‌های رودستون است. لاستیک کومهو هم همین قیمت را دارد، اما مدل‌های پهن‌تر با پهنای ۲۰۵ گران‌تر هستند و جفتی یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شوند. این رقم برای لاستیک‌های ‌هانکوک به یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد. با این تفسیر برای خرید چهارحلقه لاستیک سایز ۱۴ با پهنای ۲۰۵، باید ‌حدود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان هزینه کنید.

لاستیک ایرانی سایز ۱۵ مناسب برای خودروهایی مثل سمند، دنا و مشابه آنها، در بازار آزاد حدود ۹۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. این رقم برای هرجفت لاستیک است و به این معناست که هر حلقه حدود ۴۷۵هزار تومان قیمت دارد. باید توجه داشته باشید که لاستیک دولتی سایز ۱۵ با همین برندها یعنی کویر و بارز، حدود ۲۱۰هزار تومان است.

این مورد نشان می‌دهد، لاستیک دولتی سایز ۱۵ تقریبا نصف قیمت بازار است. اختلاف نرخ دولتی و آزاد لاستیک‌های سایز ۱۵ بیشتر از لاستیک‌های کوچک‌تر است. در بین برندهای خارجی، قیمت لاستیک‌های این سایز دست کم یک‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که مربوط به برند رودستون است.

لاستیک کومهو سایز ۱۵ با پهنای ۱۹۵ حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان و با پهنای ۲۰۵، حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. با این حساب در صورت انتخاب این لاستیک‌ها برای تعویض هر چهارحلقه باید حدود سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان هزینه کنید.قیمت لاستیک‌های سایز ۱۶ ایرانی که بیشتر برای خودروهایی مثل دناپلاس یا خودروهای سدان وارداتی مناسب هستند، دست کم یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان است.

رخ دولتی این لاستیک‌ها به ازای هر حلقه ۳۵۰هزار تومان و به ازای هر جفت ۷۵۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. با این حساب می‌توان گفت، قیمت لاستیک دولتی در این سایز تقریبا سه‌ یا چهاربرابر نرخ بازار آزاد است. اگر سراغ لاستیک‌های خارجی سایز ۱۶ بروید، باید دست کم دو‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه کنید که مربوط به لاستیک‌های کومهو با پهنای ۲۰۵ است. قیمت لاستیک‌های ۲۲۵ همین برند و همین سایز، به دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌رسد.

کدخبر: ۳۱۱۳۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر