کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۵۵۰
تاریخ خبر:

خرید از سامانه بازرگام عاقلانه است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌عرضه اینترنتی گوشت قرمز منجمد از روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، با هدف تنظیم قیمت بازار انجام شد و قرار است از امروز هم گوشت قرمز گرم وارد بازار شود. پیش از این تصمیم، قیمت گوشت روند صعودی را در بازار طی کرده بود. بر‌اساس مصوبه‌ کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، مقرر شده عرضه گوشت قرمز به‌صورت گسترده از طریق سامانه توزیع هوشمند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و مراکز توزیع در سطح شهر انجام شود.

طبق مصوبه از روز پنجشنبه گوشت گوساله مخلوط با قیمت هر کیلو ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره مخلوط با قیمت هرکیلو ۱۰۵ هزار تومان توسط سامانه بازرگام عرضه شده و طبق برنامه قرار است از امروز گوشت گوساله لاشه با قیمت هر کیلو ۱۰۰هزارتومان، گوشت گوساله گرم بسته‌بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلویی ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ‌کرده تنظیم بازاری درجه یک هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته‌بندی هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه با قیمت ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه شود. در کنار این‌ها ساکنان ۲۳ شهر می‌توانند در خانه بمانند، سبد خرید خود را به‌صورت اینترنتی پر کنند و آنها را در خانه یا محل مورد نظر خود تحویل بگیرند اما آیا سامانه بازرگام واقعا بدون عیب و ایراد کار می‌کند؟

‌سامانه بازرگام چیست؟
سامانه بازرگام محل عرضه اینترنتی کالاهای اساسی به قیمت دولتی است، که در انجام سیاست‌های تنظیم بازاری با دولت و وزارت جهاد کشاورزی همکاری می‌کند. کالاهایی مثل برنج، گوشت قرمز و مرغ، تخم‌مرغ و شکر و سیب‌زمینی روغن و… در این سامانه قابل خریدند. اگر همین حالا سایت بازرگام را با هدف خرید کالاهای مورد نیازتان باز کنید، با یک دیالوگ باکس سفید رو‌به‌رو می‌شوید که در آن باید اول شهر مورد نظرتان را انتخاب کرده و بعد سراغ کالاهایی بروید که در آن شهر برای خرید در دسترس قرار دارند.

وقتی به صفحه اصلی می‌رویم با چند بنر روبه‌رو می‌شویم که ظاهرا باید با کلیک کردن روی‌ آنها بتوانیم به بخش‌های مورد نظرمان دسترسی راحتی داشته باشیم. اما در حقیقت این بنرها غیرقابل‌استفاده و کلیک کردن هستند و راه به‌جایی ندارند و شاید هم تنها کاربرد آن زیباسازی سایت است. در عوض در بخش بالای سایت، گزینه‌هایی چون اقلام تنظیم بازار، گوشت تنظیم بازار، کل محصولات، میوه، صیفی‌جات، سبزیجات و اقلام استوایی تعبیه شده‌اند تا با توجه به آنچه نیاز دارید مستقیم به سراغ خرید کردن بروید.

از بین هزار و ۱۵۰ شهری که در کشور داریم، ۲۳ تا از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرها در این سایت قابل دسترس هستند و شما اگر ساکن این گزینه‌ها باشید می‌توانید از سایت خرید کرده و آنها را مستقیما و بدون هزینه حمل، در خانه تحویل بگیرید. اگر ساکن یکی از شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، یزد، کرمان، شیراز، تبریز، رشت، لواسان، ارومیه، اهواز، کرمانشاه، شهرکرد، بجنورد، بندرعباس، سمنان، قم، کاشان،‌ گرگان، یاسوج، زاهدان یا سنندج هستید، این سایت به کارتان می‌آید وگرنه ممکن است که در آینده دیگر شهرها هم به فهرست اضافه شود.

اما نحوه کار اینطور نیست که در همه شهرهایی که دسترسی به بازرگام دارند، همه اقلام مورد نیاز را در فهرست فروش خود داشته باشند. مثلا در تهران تقریبا به خرید همه کالاها دسترسی دارید و تنوع زیاد است. اما در کرج خبری از برنج ایرانی و گوشت قرمز نیست و به جای آن باید برنج تایلندی و هندی و گوشت مرغ و تخم‌مرغ بخرید. در اصفهان هم گوشت قرمز در بین کالاها نیست اما برنج ایرانی شیرودی را می‌توانید پیدا کنید. در یزد هم وضعیت مشابهی حکمفرماست.

حتی در مشهد که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور است؛ باز خبری از گوشت، کره و ماست نیست یا در رشت و لواسان تنها چیزی که می‌توانید از اقلام تنظیم بازار خریداری کنید، سیب‌زمینی است و در بندرعباس فقط تخم‌مرغ را می‌توانید با قیمت دولتی از طریق اینترنت بخرید. اقلامی چون سیب‌زمینی، مرغ، ماکارونی و روغن و تخم‌‌مرغ در بیشتر شهرها برای خرید در دسترس هستند. اما گوشت قرمز را فقط اگر ساکن تهران هستید می‌توانید بخرید. اما در همان تهران اگر بخواهید گوشت قرمز بخرید با گزینه‌هایی چون ران و سردست گوساله، ران و راسته گوسفند، قلوه‌گاه گوساله و گوسفند و گردن گوساله و گوسفند روبه‌رو می‌شوید که مقدار خرید از هر کدام از آنها طبق دستور سایت، چهار کیلوگرم است و متاسفانه نمی‌شود کمتر از این میزان خرید کرد.

اما معمولا خریداران دنبال قطعات کوچک‌تری از گوشت قرمز هستند. کسی که می‌خواهد برای ظهر جمعه‌اش آبگوشت بپزد، چهار کیلو به کارش نمی‌آید. یا برای گوشت چرخ‌کرده افراد به‌دنبال مخلوط کردن قلوه‌گاه با سردست هستند که معمولا کمتر کسی برای اینکار چهار کیلو از هر کدام از اینها را جداگانه می‌خرد تا هشت کیلو گوشت چرخ‌کرده را در خانه انبار کند. او البته حتی اگر بخواهد هم در یخچال‌فریزرش جایی برای این حجم از گوشت نخواهد داشت. با این حساب می‌شود گفت در فروش گوشت قرمز در این سایت کمی بی‌سلیقگی به‌کار رفته است.

نحوه استفاده از سایت بازرگام چطور است؟
قبل از آنکه سبدخرید را پر کنید، باید به سراغ ثبت‌نام بروید. در آنجا اول شماره موبایلتان را ثبت کرده و بعد از آنکه کد ورود به شما پیام داده شد، می‌توانید بقیه مشخصاتی چون اسم و آدرس و شماره ملی را وارد کنید. ثبت‌نام در این سایت بسیار آسان است و نیاز به تبحر خاصی ندارد. اما به هر دلیلی اگر برای خرید نیاز به راهنمایی دارید، در سمت راست بالای صفحه، راهنمای خریدی وجود دارد که همه مراحل را برایتان بازگو کرده است.

ما به‌جای شما سبدمان را از کالاهای ضروری پر کردیم تا تجربه دقیقی از استفاده سایت بازرگام برای خرید کالاها در اختیارتان قرار دهیم. در سبد ما ۹ قلم جنس بود که سر آخر باید بابت آن یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان به حساب بازرگام واریز می‌کردیم. یک روغن سرخ‌کردنی ۱۳۵۰ گرمی آفتاب ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان است که اگر می‌خواستیم مشابه آن را از بیرون بخریم باید بابت آن ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه می‌کردیم. قیمت یک کیلو قلوه‌گاه گوسفند منجمد،‌ ۷۴ هزار و ۳۰۰ تومان است اما سایت اجازه خرید زیر چهار کیلوگرم را نمی‌دهد، به همین خاطر باید ۲۹۷ هزار و ۲۰۰ تومان بابت خرید آن می‌پرداختیم.

اگر می‌خواستیم از فروشگاه اینترنتی با قیمت آزاد خرید کنیم، هر کیلو قلوه‌گاه ۱۱۲ هزار تومان تمام می‌شد. برای ران‌گوسفند منجمد هم وضعیت همینطور بود و ما مجبور شدیم که چهار کیلو ران را ۴۶۰ هزار تومان بخریم. البته قیمت ران منجمد در بیرون از این فضا، کیلویی ۱۴۲ هزار تومان است که چهار کیلو از آن ۵۶۸ هزار تومان تمام می‌شود. در سبد پنج عدد مرغ منجمد هم داشتیم که قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان شد و مشخص است که هر عدد از آن را ۲۰ هزار تومان حساب کرده‌اند. اگر بخواهید از بیرون هم خرید کنید، این روزها مرغ منجمد کیلویی ۲۰ هزار تومان است. یک شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ، در این سامانه ۴۳ هزار تومان قیمت دارد.

اما اگر بخواهید همین را از جای دیگری بخرید، باید ۴۵ هزار تومان بدهید. ۴۰۰ گرم پنیر چوپان ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما کسانی که از بیرون ۴۰۰ گرم پنیر سفید بخرند ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. برای برنج، با گزینه برنج شیرودی طرف هستیم که اینجا حتما باید یک کیسه پنج کیلویی بخریم که قیمت آن ۲۱۰ هزار تومان در می‌آید و با این حساب هر کیلو ۴۲ هزار تومان است. اما اگر شما این خرید را از سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیره‌ای داشته باشید یا از سایت‌های اینترنتی سفارش بدهید، هزینه برنج شیرودی برای هر کیلو، ۴۷ هزار تا ۵۵ هزار تومان است.

در عوض شما در آنجا این آزادی‌عمل را دارید که فقط یک یا دو کیلو از برنج را بخرید. قیمت یک دبه ماست پرچرب می‌‌ماس، در سامانه ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما قیمت هر دبه ماست دو کیلویی اگر دولتی نباشد، ۳۰ هزار تومان است. ما در میان خرید‌هایمان سیب‌زمینی را هم جا دادیم. در سامانه بازرگام نمی‌شود کمتر از دو کیلو سیب‌زمینی خرید و قیمت این دو کیلو ۱۶ هزار تومان است و یعنی هر کیلو را هشت هزار تومان حساب می‌کنند. قیمت این خوراکی در بازار ۱۳ هزار تومان است.

قیمت‌ها در سامانه بازرگام چطور است؟
اما اگر می‌خواهید بدانید که قیمت هر یک از کالاهایی که در تنظیم بازار عرضه شده‌اند، به‌طور متوسط در بازار چقدر است، ما اینجا این قیمت‌ها را برای شما آورده‌ایم. طبق این آمار قیمت هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط، ۵۶ هزار و ۹۳۱ هزار تومان است. قیمت برنج خارجی ۲۸ هزار و ۸۹۲ تومان خورده و هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی هفت هزار و ۳۲۸ تومان بوده و کره حیوانی ۱۰۰ گرمی، هر عدد ۱۲ هزار و ۷۹۰ تومان است.

قیمت میانگین یک کیلو تخم‌مرغ ۲۹ هزار ۳۲ تومان گفته شده و ۵۰۰ گرم پنیر ایرانی را باید ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان خرید. هر ۹۰۰ گرم روغن مایع بر‌اساس گفته‌های مرکز آمار ۱۷ هزار و ۶۵۷ تومان است و هر کیلو ماست پاستوریزه ۱۹ هزار و ۲۴۴ تومان قیمت خورده است. برای خرید هر کیلو مرغ ماشینی باید به‌طور متوسط ۳۰ هزار تومان پرداخت کرد که البته این مرغ تازه است و منجمد نیست. قیمت هر کیلو گوشت گاو یا گوساله غیرمنجمد، ۱۴۸ هزار و ۵۲۲ تومان بوده و گوشت گوسفند گرم ۱۴۲ هزار و ۳۳۳ تومان است. متوسط قیمت خامه پاستوریزه، برای هر ۲۰۰ گرم ۱۴ هزار و ۶۸۶ تومان بوده و قیمت هر کیلو سیب‌زمینی ۱۰ هزار و ۶۱ تومان و میانگین قیمت هر کیلو شکر هم ۱۶ هزار و ۶۸۸ تومان نوشته شده است.

کدخبر: ۴۴۱۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر