کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۸۴۰
تاریخ خبر:

خداحافظی خبرسازترین ‌استاندار ایران

روزنامه هفت صبح | دوران ریاست شریعتی بر استانداری خوزستان آکنده از حادثه و اتفاق بود و کمبود های زیرساختی این استان ثروتمند دوران پرفراز و نشیبی را برای شریعتی به همراه داشت و این موضوع با شیوه‌های خاص مدیریتی شریعتی دوچندان هم شده بود.

ماجرای اعتصاب کارگران هفت تپه ،‌سیل بزرگ خوزستان ، ناآرامی های سال ۹۶ و ۹۸ ،‌ و فاضلاب اهواز ،‌ماجرای آب شرب غیزانیه و…شماری از پرسروصداترین وقایع در دوران شریعتی بود. دیروز شریعتی ابتدا از استانداری برکنار شد و این موجب استقبال برخی رسانه های اصولگرا شد اما چند دقیقه بعد حکم انتصاب چهارساله شریعتی بر سازمان استاندارد منتشر شد.

اسم غلامرضا شریعتی همراه با تصویرش در روزهای اول سال ۹۷ بیش از همیشه سر زبان‌ها افتاد؛ وقتی که سیل نیمه جنوبی ایران، به‌خصوص لرستان و خوزستان را گرفته بود و بحران برای چند هفته پی‌درپی ادامه داشت و شریعتی به عنوان استاندار خوزستان نه‌تنها چندین‌بار مهمان برنامه‌های تلویزیونی بود، بلکه ویدئوهایش در حال بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده هم در میان خبرها دیده می‌شد، اما این بازدید‌ها باعث نشد که انتقادها از او کم شود، بلکه خیلی‌ها شریعتی را به بزرگ‌نمایی فعالیت‌هایش به‌جای «کار واقعی» متهم می‌کردند؛ اتهاماتی که تازه شروع حاشیه‌هایی بود که طی دو سال بعد تا همین امروز گریبان او را رها نکرده‌اند.

*** حکم محکم چهارساله
شریعتی که طی دو سال گذشته زیر فشار انواع انتقادها بود و چندین‌بار هم خبرهایی درباره برکناری و استعفایش مطرح شده بود، دیروز با حکم مستقیم رئیس‌جمهور به سمت ریاست سازمان استاندارد منصوب شد، آن هم برای چهار سال. خبر این انتصاب تمام چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی خوزستان به شکل شایعه دست‌به‌دست می‌شد و خیلی‌ها با توجه به همان انتقادها احتمال آن را قوی نمی‌دانستند.

اما دیروز معلوم شد که ماجرا کاملا حقیقت داشته است. خود شریعتی در متن توضیحی که در مورد انتصابش منتشر کرد، هیچ اشاره‌ای به حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌ها نکرد، صرفا گفت که از اعتماد رئیس‌جمهور خوشحال است و درعین‌حال که خودش را خوزستانی می‌داند و دلش برای خوزستان می‌تپد، هرجا که لازم باشد برای کمک به کشور و پیشبرد اهداف دولت آماده است. طبیعتا این متن نتوانست آتش انتقادها را خاموش کند و کماکان رفتن او به سازمان استاندارد یک انتصاب جنجالی محسوب می‌شود، به همین بهانه بد نیست حاشیه‌ها و سوابق شریعتی را مرور کنیم.

*** سیل عصبانیت
غلامرضا شریعتی ۴۷ ساله است و با داشتن مدرک دکترای ژنتیک، عضو هیأت علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز محسوب می‌شود. قبل از اینکه روی صندلی استانداری خوزستان بنشیند، سابقه مدیرکلی سیاسی و انتظامی استانداری خوزستان و مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های شادگان و ماهشهر را در کارنامه‌اش داشت.

بعد از استاندار شدن به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب میانه‌رو شناخته می‌شد. در سال ۹۷ غیر از نارضایتی مردم از وضعیت مقابله با بحران سیل که تا اندازه‌ای طبیعی است، آنچه خشم بیشتری علیه شریعتی راه انداخت، انتشار ویدئویی از برخورد با یکی از سیل‌زده‌ها بود؛ وقتی که حین بازدید غلامرضا شریعتی از مناطق سیل‌زده خوزستان، در مقابل انتقاد طعنه دار یک پیرمرد ، شریعتی به تندی با او برخورد می‌کند و می‌گوید: «حرف بی‌ربط نزن، آدم مخالف نظامِ بی‌تربیت، برو بیرون، …، تا ندادم… این حرف‌ها چیه؟ ما خونمون (خون) رو برای خوزستان دادیم.»

شریعتی بعدتر در یک گفت‌وگو درباره این برخورد گفت که در روزهای سیل ۴۶ شبانه‌روز به خانه نرفته و شب‌ها دو ساعت می‌خوابیده، به همین دلیل وقتی با چنین برخوردی مواجه شده اعصابش به‌هم ریخته است. یکی دیگر از حاشیه‌های شریعتی،‌ آمدن اسمش در دادگاه مالکان هفت‌تپه بود.

بعد از بازداشت مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه، خبر رسید که اسدبیگی ادعا کرده که از طریق واسطه‌ای به نام میرزایی هزینه سفر استاندار و خانواده او را که حدود ۲۵ هزار دلار شده است پرداخت کرده؛ خبری که با واکنش فوری شریعتی مواجه شدو مراجع قضایی هم بلافاصله انتشار چنین تهمتی را ممنوع ساخت.

‌او گفت که نیازی به دریافت پول به هر عنوانی، از جمله برای سفر خارجی نداشته و او و همسرش نه فردی به نام میرزایی را می‌شناسند و نه از احدی پولی دریافت کرده‌اند. او اعلام کرد که اگر فردی مدرکی حقوقی، شرعی، قانونی و قضایی مبنی بر موضوع اتهام وارده به همسرش دارد، ارائه کند. شریعتی در مصاحبه دیگری گفت که او و همسرش در طول مدت فعالیتش در مقام استاندار از هیچ شخص و نهادی هیچ پولی دریافت نکرده‌اند و اساسا به چنین پول‌هایی نیاز نداشته که بخواهد آن را از کسی بگیرد.

*** وعده عمل‌نشده آب برای غیزانیه
اگر در جریان وضعیت آب‌رسانی به غیزانیه در خوزستان باشید، حتما می‌دانید که کمبود و نبود آب شرب در این منطقه بارها اعتراض‌های گسترده‌ای را به وجود آورده و منتقدان زیادی شخص استاندار را در این مورد مقصر می‌دانستند، چون او سه‌بار وعده آب‌رسانی به غیزانیه را داده و به آن عمل نکرده بود، ضمن اینکه بلافاصله بعد از شنیده شدن خبر اعتراض مردم به بی‌آبی در غیزانیه، در شبکه‌های اجتماعی حرف‌هایی در مورد برخورد تند با معترضان به دستور استانداری شنیده می‌شد که به حجم انتقادها و خشم علیه شریعتی اضافه کرد.

این انتقادها وقتی اوج گرفت که علیرضا پناهیان، خطیب معروف روی منبر سخنان تند و توهین آمیزی علیه شریعتی بیان کرد .حرفی که یک غائله تمام‌عیار راه انداخت و با بیانیه خود شریعتی رو‌به‌رو شد.
ماجرای نسبتا مشابهی در مورد اتفاقات آبان‌ماه در ماهشهر هم رخ داد و عده‌ای استاندار خوزستان را به همراهی برای برخورد تند با معترضین بنزین در ماهشهر و واقعه‌ای که به نیزار معروف شد متهم کردند؛ موضوعی که شریعتی در گفت‌وگویی آن را تکذیب کرد و گفت:

«بحث نیزارها هم اصلا یک بحث «جعلی» است. واقعا یک جعل اساسی است، ما اصلا نه ماجرای نیزارها داشتیم، نه مسائل اینچنینی. مثلا گفتند آقا نمی‌دانم در خوزستان ۳۰۰ نفر کشته شدند! حالا من به دوستان گفتم نمی‌خواهد همه‌ ۳۰۰ نفر را اسم بیاورید، ولی از اینهایی که می‌گویید، ۲۵۰ تایش برای خودتان! فقط ۵۰تا اسم بدهید.»

کدخبر: ۳۷۳۸۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر