کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۲۸۶
تاریخ خبر:

خبر خوش درباره چک‌های برگشتی، یارانه کرونا و...

روزنامه هفت صبح| جزئیات تصمیمات تازه‌ای که ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی گرفته‌اند. کلیات و جزئیات بسته حمایتی دولت برای ۱۰گروه دریافت‌کننده وام‌های یک تا دومیلیونی و یارانه‌های ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی تقریبا نهایی شده است. مثلا می‌دانیم قرار است شناسایی افراد مشمول بدون نیاز به‌ حضور در بانک‌ها انجام شود و کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی قرار است در چهاردوره واریز شود.

اگر از کل ماجرا بی‌خبرید باید بگوییم در روزهایی که شیوع ویروس کرونا موجب آسیب‌دیدن افراد در برخی مشاغل یا افزایش هزینه‌ها شده است، دولت بسته حمایتی در نظر گرفت که با ارائه کمک بلاعوض یا وام با سود پایین تا حدودی آسیب ناشی از شرایط موجود را جبران کند. دیروز سازوکار اختصاص بسته حمایتی مشخص شد و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با آن توضیحاتی ارائه کرد.

به‌گفته او ۱۰گروه مشاغل شناسایی شده‌اند که برای آنها تسهیلات بین یک تا دو‌میلیون تومان با سود چهاردرصد اختصاص پیدا می‌کند. البته قرار نیست که افراد برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند بلکه مبالغ به حساب یارانه افراد متقاضی واریز می‌شود. همچنین برای دریافت این وام نیازی به ضامن نیست، بلکه کارت یارانه افراد ضامن تسهیلات خواهد بود. در ادامه نیز اقساط از همین واریزی به ‌حساب کارت یارانه یا کمک‌های معیشتی برداشت خواهد شد.

نوبخت گفته ۱۰گروه شغلی برای دریافت تسهیلات یک تا دو‌میلیون تومانی تعیین شده‌اند که در کل حدود چهارمیلیون خانوار را شامل می‌شود. در سازوکار تعیین‌شده مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه اول قرار دارند.

گروه دوم شامل مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند. گروه‌های بعدی نیز عبارت هستند از حمل‌و‌نقل عمومی ‌مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش‌، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و همچنین مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز بخشی از ابهامات را رفع کرد. به‌گفته عبدالناصر همتی در جلسه ستاد اقتصادی دولت مقرر شده چهارمیلیون خانواری که کسب‌و‌کار آنها آسیب دیده بین یک تا دو‌میلیون تومان وام بگیرند. همتی می‌گوید، اقساط این وام از مبلغ یارانه آنها برداشت می‌شود و نیازی نیست قرارداد وام با سیستم بانکی منعقد شود. در این بین بانک‌ها تعهد کرده‌اند سود این وام را با نرخ ۱۲درصد حساب کنند اما هشت‌درصد این سود را دولت پرداخت می‌کند تا درمجموع چهارمیلیون خانوار چیزی در حدود شش‌هزار میلیارد تومان وام با نرخ سود نهایی چهاردرصد دریافت کنند.

گروه دیگری که مشمول دریافت بسته حمایتی شده‌اند، افرادی هستند که حداقل درآمد را دارند؛ به نحوی که حدود سه‌میلیون خانوار شناسایی شدند که قرار نیست برای آنها تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شود بلکه به تناسب بعد خانوار بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان طی چهارمرحله به آنها پرداخت خواهد شد که به حساب یارانه آنها واریز می‌شود. الان مشخص شده برای خانوار تک‌نفره ۲۰۰هزار تومان، خانوار دونفره ۳۰۰هزار تومان، خانوار سه‌نفره ۴۰۰هزار تومان، خانوار چهارنفره ۵۰۰هزار و خانوار پنج‌نفره و بالاتر مبلغ ۶۰۰هزار تومان واریز می‌شود.

پرداخت این کمک بلاعوض در همین هفته جاری انجام می‌شود.عبدالناصر همتی دیروز از تصمیم جدید گرفته شده توسط ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی رونمایی کرد که باعث خوشحالی صاحبان چک‌های برگشت‌خورده در مدت اخیر می‌شود. به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی با این تصمیم اخیر قرار است کسب‌و‌کارهایی که در این مدت به‌خاطر کرونا دچار آسیب شده‌اند و چک‌های آن‌ها برگشت خورده، مورد حمایت قرار ‌گیرند.

او در توضیح ماجرا می‌گوید: ما به رابطه حقوقی کسی که چک کشیده و کسی که باید دریافت کند، کاری نداریم و آن سر جای خودش باقی است اما طبق قانون، بانک‌ها ضوابطی داشتند و فردی که چکش برگشت می‌خورد را محروم می‌کردند ولی در این جلسه تصمیم گرفته شده تا از یکم اسفندماه سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ اگر چک کسی برگشت خورد او به‌خاطر برگشت چک از خدمات بانکی محروم نمی‌شود و می‌تواند بقیه خدمات بانکی را دریافت کند. همچین اگر چک کسی ۱۵ یا ۲۹اردیبهشت‌ماه هم برگشت بخورد می‌تواند خدمات بانکی را در این مدت دریافت کند و تا سه‌ماه هم فرصت خواهد داشت برای رفع اثر چک اقدام کند.

کدخبر: ۳۱۵۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر