کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۲۰۴
تاریخ خبر:

خبرهای نگران‌کننده از وضعیت آب در برخی شهرها

بارش شدید و وقوع سیلاب موجب گل‌آلودگی و بالا رفتن کدورت آب در برخی از سدها شده است. این اتفاق باعث شده تا دو تصفیه خانه در تهران و کرج از مدار خارج شوند. پیش از این هم مشکلات مشابهی در اصفهان وجود داشت. شرکت آبفا مصرانه اعلام کرده تامین آب شرب در شهرها بدون مشکل انجام می‌شود. اما خبرهای تکمیلی از وضعیت تصفیه‌خانه‌ها کمی نگران کننده به‌نظر می‌رسد.

خروج دو تصفیه خانه از مدار
بارش شدید و وقوع سیلاب موجب گل‌آلودگی و بالا رفتن کدورت آب سد ماملو شده و انتقال آب از این سد به تصفیه‌خانه هفتم آب تهران موقتا قطع شده است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران هم‌اکنون موجب افت فشار آب و تا دو ساعت آینده موجب قطع آب شرب شهرهای پاکدشت، قرچک، خیرآباد، ورامین و فرن‌آباد خواهد شد. شرکت آب و فاضلاب استان تهران البته تاکید کرده که تاکنون هیچ یک از شهرهای جنوب شرقی استان تهران دچار قطع آب نیستند و با استفاده از ظرفیت‌ چاه‌های منطقه تلاش شده است که آب شرب برقرار باشد. البته با احتمال تداوم روند گل‌آلودگی آب سد ماملو، ممکن است در برخی مناطق با افت فشار مواجه شویم.

در کرج هم اتفاق مشابهی رخ داده است. تصفیه خانه آب شماره یک کرج به علت بارش‌های شدید و کدر شدن آب رودخانه کرج به طور موقت از مدار بهره‌برداری خارج شد.
با تداوم بارش‌های جوی به خصوص در محدوده جاده کرج - چالوس، حجم کدورت آب ورودی از رودخانه کرج که منبع تامین کننده آب شرب تصفیه خانه آب شماره یک کرج است بالا رفته و به ناچار این تصفیه خانه از مدار بهره برداری خارج شد؛ بنابراین گزارش حجم آبی این تصفیه خانه معادل ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده که تامین کننده آب شرب بخش‌های مرکزی و شرقی کرج است.همچنان با تداوم کدورت آب رودخانه مواجه هستیم و حتی اگر کدورت هم برطرف شود، حدود پنج ساعت زمان نیاز است که تصفیه خانه به حالت متعادل و متعارف برای فعالیت بازگردد.

برای جبران قطع آب تصفیه خانه شماره یک کرج مدیریت شبکه و تامین آب از سایر خطوط و شبکه در حال انجام است که میزان کافی برای جبران کامل آب این تصفیه‌خانه نخواهد بود بنابراین صرفه جویی جدی مردم ضروری است.

توضیحات آبفا در مورد وضعیت آب در پایتخت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به گل‌آلودگی آب رودخانه‌های جاجرود و کرج گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده و نیز با توجه به حجم مناسب مخازن آب تهران و پایش مستمر ورودی تصفیه‌خانه‌ها تاکنون هیچ‌گونه مشکلی برای تامین آب شرب تهران نداریم و در این خصوص جای نگرانی نیست.

محمدرضا بختیاری توضیح داد: سیلاب‌های اخیر کدورت آب ورودی به مخازن سدهای استان تهران را افزایش داده است، ولی این شرکت با به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌ها آب مورد نیاز شهروندان استان تهران را تامین می‌کند. مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص وضعیت تصفیه‌خانه شماره ۷ تهران نیز گفت: ورودی آب سد ماملو به این تصفیه‌خانه را کاهش داده‌ایم تا از ورود گل‌ولای به تاسیسات آبی جلوگیری کنیم، ولی روند تصفیه و توزیع آب در این تصفیه‌خانه قطع نشده است، انشاالله ظرف چند ساعت آینده مشکل برطرف خواهد شد.

کم شدن تولید آب در اصفهان
موضوع قطع آب پس از سیل در اصفهان هم از دیشب مطرح بوده است. مجید حبیبیان سرپرست روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به کدورت آب ورودی به تصفیه‌خانه آب اصفهان به دلیل سیلابی شدن زاینده‌رود، گفته عمده مخازن ذخیره آب اصفهان در روزهای گرم خالی می‌شود و هنگام شب، پُر می‌شد، اما به دلیل کم شدن تولید آب، مخازن ذخیره آب پُر نشده و احتمال دارد قطعی آب در اصفهان همچنان ادامه داشته باشد. در پی بارش‌ها و سیلابی شدن استان اصفهان، آب رودخانه زاینده‌رود گل‌آلود شده که در این شرایط ظرفیت تصفیه رودخانه کم می‌شود.
با توجه به وقوع بارش‌های شدید و سیلابی شدن رودخانه زاینده‌رود در بالادست سد چم آسمان، کدورت آب ورودی به تصفیه‌خانه آب اصفهان که منبع تامین آب ۵۸ شهر و بیش از ۳۰۰ روستای استان است، افزایش پیدا کرد که این اتفاق باعث کاهش ظرفیت فرایند تصفیه و کاهش میزان خروجی آب از تصفیه‌خانه باباشیخعلی شده است. به دلیل کدورت آب زاینده‌رود ناشی از سیلاب، کمبود آب در شهر بیشتر شده در این شرایط بیشتر مناطق اصفهان با افت شدید و قطعی آب مواجه هستند. اگر دوباره بارش سیل‌آسا داشته باشیم، ممکن است قطعی آب و افت فشار آب در اصفهان طولانی‌تر شود.

شب قبل هم شرکت آب منطقه ای یزد شایعه تخریب و قطع خط انتقال آب به استان را تکذیب کرد.

کدخبر: ۴۷۰۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر