کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۵۵۹
تاریخ خبر:

خبرسازی بیژن،‌ تینا و آزیتا ‌بیرون از ایران

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| دیروز اسم سه ایرانی خبرساز شنیده شد که کمتر کسی در داخل کشور آنها را می‌شناسد اما بیرون از ایران چهره‌های شناخته شده‌ای هستند؛ از بیژن ثابت که به عنوان سفیر آمریکا در جمهوری چک انتخاب شده تا تینا رحیمی بوکسوری که به عنوان نماینده استرالیا در مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع درخشیده است.

ستاره جدید خاندان ثابت
بیژن ثابت اسم مردی است که دیروز خبر انتخابش به عنوان سفیر ایالات متحده در جمهوری چک سر از خبرگزاری‌ها درآورد. قبل از او فقط در مورد یک ایرانی دیگر تا این اندازه نزدیک به دولت بایدن شنیده بودیم یعنی آرین طباطبایی دختر سید جواد طباطبایی صاحب نظریه ایرانشهر و حالا ثابت می‌تواند دومین ایرانی دولت بایدن باشد که اسمش سرزبان‌ها می‌افتد.

البته هنوز سفیر شدن آقای ثابت از نظر قانونی قطعی نیست بلکه در حال حاضر بایدن او را به سنا معرفی کرده و بعد از تایید سنا به عنوان سفیر‌ فوق‌العاده و تام‌الاختیار ایالات متحده راهی پراگ خواهد شد. بیژن ثابت یکی از چهره‌هایی است که همزمان در اقتصاد و سیاست آمریکا فعالیت داشت یعنی واقعا او از جمله سیاستمدارانی است که ابتدا به عنوان یک فعال اقتصادی آن هم در حوزه تکنولوژی کارش را شروع کرد و بعد جذب کمپین‌های سیاسی شد.

ثابت در نیویورک آمریکا به دنیا آمده و مدتی هم در سانفرانسیسکو گذرانده و حالا ساکن بوستون است. او طراح و سرمایه‌گذار اصلی گوشی‌های پیشرفته تلفن همراه شرکت گوگل است. ثابت یکی از شرکای عمده شرکت سرمایه‌گذاری اسپارک هم هست که در شهر بوستون در ایالت تگزاس ایالات متحده قرار دارد. سرمایه در گردش اسپارک بالغ بر ۶۲۰میلیون دلار است. در واقع کار اصلی بیژن ثابت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تازه تاسیس اما خوش آتیه در زمینه اینترنت، رسانه و تکنولوژی است. او تا الان در سی کمپانی مختلف سرمایه‌گذاری کرده.

ثابت از جمله کسانی است که به ستاد انتخاباتی باراک اوباما کمک کرده بود. او همان موقع گفته بود که یکی از دلایل حمایتش از اوباما علاقه به بهبود روابط آمریکا با ایران از طریق گفت‌و‌گو است. او از ونچر کپیتالیست‌های موفق حال حاضر آمریکاست و می‌گویند در بین ۱۰۰ ونچرکاپیتالیست برتر آمریکا رتبه بیست‌وپنجم را دارد. ونچر کاپیتالیست به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر می‌کنند و در واقع پولشان را روی کاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک بالایی دارد.

گذشته از سوابق و وضعیت فعلی بیژن ثابت، آنچه برای خیلی‌ها سوال شده اصل و نسب خانوادگی او است و بعضی‌ها بین او و خاندان ثروتمند و پر نفوذ ثابت ارتباط فامیلی می‌بینند اما در مصاحبه‌هایی که از او وجود دارد اشاره‌ای به این نسبت فامیلی نشده البته این موضوع رد هم نشده است.

خودش می‌گوید که از مادری کره‌ای و پدری ایرانی که سال‌ها قبل از تولد او به آمریکا رفته بودند به دنیا آمده و قبل از ماجراهای سفارت آمریکا در ایران هیچ‌وقت کسی به ملیت‌اش توجه نکرده بوده اما بعد از آن به خاطر ایرانی بودن مرکز توجه بچه‌های مدرسه شده است. به هر حال ثابت‌ها خاندان معروفی در ایران هستند.

حبیب‌الله ثابت معروف به ثابت پاسال کسی که معروف به آوردن تکنولوژی‌های روز دنیا به ایران بود و سازمان رادیو و تلویزیون و اولین کارخانه و مبل و کوکاکولا در ایران را او راه انداخت و حسین ثابت که از جمله هتلداران و هتل‌سازهای معروف دنیاست که یکی از جزایر قناری را او آباد کرده و سازنده هتل‌های معروف و مجلل کیش از جمله «ثابت»های معروف ایران هستند که یکی اهل کاشان و بهایی و دیگری اهل مشهد است اما معلوم نیست بیژن با آنها ارتباط فامیلی دارد یا نه.

خانم راجی اولین سفیر ایرانی آمریکا
خبر سفارت بیژن ثابت باعث شد که اسم آزیتا راجی هم یک بار دیگر وارد خبرگزاری‌ها شود چون ثابت اولین ایرانی نیست که به عنوان سفیر آمریکا راهی کشور دیگری می‌شود قبلا هم خانم راجی سفیر این کشور در سوئد بود که اتفاقا اولین زنی بود که از طرف آمریکا به عنوان سفیر راهی سوئد می‌شد.

البته خانم راجی متولد ایران است و تا اواخر نوجوانی هم در ایران بود اما بعد با خانواده‌اش راهی اروپای غربی شد. مدرک دیپلم را از «دبیرستان بین‌المللی لوزان» در سوئیس گرفت و در آنجا علاوه بر موفقیت‌های درسی، در رشته‌های اسکی و شطرنج هم رقابت می‌کرد. خانم راجی در ۱۷سالگی در ایالات متحده وارد دانشگاه شد و کارشناسی معماری و زبان فرانسه و کارشناسی ارشد بودجه را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گرفت و تحلیلگر معتمد مالی و عضو کمیته برتون وودز شد.

او در کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپای غربی و خاور دور زندگی، تحصیل و کار کرده و علاوه بر فارسی و انگلیسی، به زبان فرانسه هم تسلط دارد و حالا با خانواده‌اش در کالیفرنیا زندگی می‌کند. راجی هم مسیر موفقیت سیاسی را از کارزار انتخاباتی، باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) شروع کرد. او در آن زمان معاون رئیس بودجه ملی و رئیس صندوق پیروزی در ایالت‌های مردد بود.

کاخ سفید آزیتا راجی را یک استراتژیست بازرگانی و یکی از مدیران پیشین بازار بورس نیویورک معرفی کرده که تخصص و تجربه‌اش در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی و تفکر استراتژیکش را در بسیاری از وظایف رهبری در بخش خصوصی به‌کار گرفته. جالب اینکه بعد از انتخاب راجی به‌عنوان سفیر ایالات متحده در سوئد، برخی رسانه‌های هندی او را هندی‌تبار معرفی کردند و بعد خبرهایشان را اصلاح کردند. راجی همچنین در مراسم اهدای جوایز نوبل، نامه باب دیلن را که برنده جایزه نوبل ادبیات شده بود به نمایندگی از او خواند.

تینا بوکسوری محجبه از استرالیا
ایرانی دیگری که به نمایندگی از کشوری غیر از ایران اسمش را شنیدیم تینا رحیمی بود؛ زن بوکسوری که با ملیت استرالیایی در رقابت‌های کامن ولت بیرمنگام حاضر شده و خیلی‌ها امیدوارند که بتواند مدال این مسابقات را به دست بیاورد. تینا اولین زن مسلمانی است که در رقابتی در این سطح حاضر می‌شود.

تینا ۲۷ساله اهل بس هیل سیدنی که در وزن ۵۷ کیلوگرم رقابت می‌کند، یکی از هشت نفر اولی بود که برای عضویت در تیم ۱۱ نفره بوکس استرالیا برای بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع انتخاب شدند. این تیم متشکل از چهار بوکسور زن و هفت مرد بود. در این مسابقات تینا با وجود مصدومیت از ناحیه بازو توانست قهرمان شود و بعد به مسابقات ترکیه اعزام شد و حالا راهی بیرمنگام شده است.

خودش در مورد تجربه بوکس با حجاب می‌گوید که اوایل خیلی تحت فشار قرار می‌گرفته چون متفاوت بوده و قبل از آن مخاطبان بوکس زن با حجابی را داخل رینگ ندیده بودند اما حالا که شناخته شده شرایط تغییر کرده و کسانی که به او شک داشتند حالا به توانایی‌هایش ایمان آورده‌اند. رشته اصلی تینا اوایل بدنسازی بوده و کم کم با چند نفر از دوستانش جذب بوکس شده‌اند. خانواده تینا اوایل موافق فعالیت او به عنوان بوکسور نبوده‌اند اما بعدتر بزرگترین حامی‌اش شده‌اند.

کدخبر: ۴۷۱۵۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر