کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۵۳۰
تاریخ خبر:

خانواده حدادزاده؛ از ایرتویا تا نگین‌خودرو

روزنامه هفت صبح | تویوتا پرادو و رنو تلیسمان هر دو با وجود تمام تفاوت‌هایی که دارند در دو ویژگی اشتراک‌نظر دارند و آن فروش بالا در ایران و واردات توسط یک واردکننده است. وارکننده‌ای که در دهه ۸۰ شمسی تویوتا پرادو را به ایران وارد کرد که سبک جدیدی از شاسی‌بلندسواری در بازار خودروی کشور بود همان واردکننده‌ای بود که با وارد کردن تلیسمان در دهه ۹۰ به دوران شکوه هیوندای سوناتا پایان داد: خانواده حدادزاده.

شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط مرحوم اصغر حدادزاده و با اخذ نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران، در خیابان عباس‌آباد (شهید بهشتی کنونی) تهران تاسیس شد. پس از ورود چهار دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز شد و سپس در سال ۱۳۵۶ انبار مرکزی شرکت به منظور استقرار خودروهای وارداتی تویوتا در جاده دماوند شروع به کار کرد.
با توسعه فعالیت های بازرگانی لیفتراک و مونتاژ کامیون‌های تویوتا و نیز اقدامات اولیه در رابطه با فروش خودرو، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، اهداف اولیه شرکت محقق شد. همزمان با این اقدامات، ایرتویا شروع به تاسیس نمایندگی در دیگر شهرهای ایران کرد. در خلال سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ سالانه حدود ۴۰ هزار دستگاه خودروی تویوتا به کشور وارد شد.با محدودیت واردات خودرو به کشور ‌ طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹، شرکت ایرتویا در امر واردات خودرو جهت تامین قطعات یدکی خودروهای موجود در کشور فعالیت کرد.
طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ و با آزاد شدن واردات خودرو به کشور و اقدامات شرکت در جهت انجام این مهم، بار دیگر ایرتویا شروع به واردات تویوتا کرد. به لحاظ منوط شدن واردات خودرو و به ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان ورود خودرو به کشور در سال ۱۳۷۴، مجدداً فعالیت ایرتویا به تامین درخواست‌های مناطق آزاد و سفارتخانه‌های خارجی در ایران و همچنین تامین نیازهای عمومی و موسسات در بخش تجهیزات صنعتی(شامل لیفتراک، ریچتراک و یدک‌کش) و نیز قطعات یدکی(اصلی) محدود شد.با صدور مجوز صنفی برای امکان واردات مجدد خودرو در سال ۱۳۸۳، بار دیگر شرایط برای واردات صنعتی خودروی تویوتا توسط شرکت ایرتویا به کشور فراهم شد که بخش اعظم خودروهای تویوتا در بازار در این برهه و تا ممنوعیت واردات خودرو تا سال ۹۶ به ایران وارد شدند. همچنین در این دوره ایرتویا نمایندگی لکسوس را در هم در ایران اخذ کرد.
خانواده حدادزاده به رهبری ناصر حدادزاده در دهه ۹۰ علاوه بر تویوتا و لکسوس شروع به واردات رنو به ایران ذیل برند نگین‌خودرو کرد. این شرکت که در سال ۸۷ تاسیس شد در ابتدا خودروهای رنو را از کشورهای حاشیه خلیج فارس و بدون اجازه از رنوی فرانسه به ایران وارد می‌کرد که با آگاهی این خودروساز منجر به بروز اختلافاتی میان حدادزاده‌ها و رنو شد. در نهایت این خانواده تغییرات مدنظر رنو در مدیریت نگین خودرو را انجام دادند و با این خودروساز به صلح رسیدند. نگین خودرو هم تا قبل از ممنوعیت واردات در سال ۹۶ یکی از فعال‌ترین شرکت‌های واردکننده خودرو در ایران بود.

کدخبر: ۳۷۸۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر