کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۱۰۱۵
تاریخ خبر:

خانه را قولنامه‌ای به‌نام زنم زدم، آیا حالا مالک است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته با استقبال قابل‌توجهی از سوی مخاطبان محترم مواجه شدیم و 14 سوال به دستمان رسید که به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

سوال یک: سند خانه مسکونی به‌نام خودم است ولی سال قبل به‌خاطر گرفتن وام، به‌نام همسرم قولنامه محضری کردم اما هنوز سند به‌نام خودم است. در حال حاضر حقی برای مالکیت خانه دارم یا نه؟ همسرم با این قولنامه می‌تواند خانه را بفروشد یا کار دیگری بدون رضایت من انجام بدهد؟

پاسخ: منظور از قولنامه محضری مشخص نیست. اگر در محضر، در قالب عقودی مثل صلح یا بیع، در دفتر اسناد رسمی، خانه را به‌نام ایشان کردید؛ ملک در اختیار اوست و صرفا ایشان سند تک‌برگی خود را دریافت نکرده است و هر اقدامی می‌تواند با خانه انجام دهد. حتی اگر قولنامه‌ای در محضر نوشته نشده باشد و بین خودتان با حضور دو شاهد باشد، ایشان می‌تواند شما را ملزم به ثبت سند به‌نام خود کند.

سوال دو: از وراث پدرم به برادرم وکالت داده بودم که دنبال کار ارث را گرفته و مرا در جریان بگذارد ولی بنده او را عزل کردم چون او به بقیه وراث اعلام کرد که بامن هیچ تماسی نداشته باشند. حالا خبر ندارم که آن‌ها زمین‌ها را فروخته‌اند یا نه. آیا امکان اینکه قولنامه‌ای بفروشند هست؟ من یك زن تنها هستم و همسرم فوت کرده. تکلیف من چیست؟

پاسخ: باید مشخص شود که وکالت و عزل آن به چه صورت بوده است. اگر عزل کتبی و رسمی صورت گرفته باشد او حقی برای فروش اموال بدون رضایت شما که یکی از وراث بودید ندارد و این معامله به‌اصطلاح فضولی یا قابل ابطال است.

سوال سه: بنده در كار خریدوفروش لوازم بهداشتی- آرایشی هستم و سال ۱۳۹۵ به یک داروخانه که صاحب ملک نبود لوازم بهداشتی دادم. در موعد، چک که برای شخص دیگری بود برگشت خورد و بقیه حساب را نداد، من را کتک زد. یک سال شورای حل اختلاف رفتم اما بی‌فایده بود. باید چه کرد؟

پاسخ: در مورد چک می‌توانید شکایت حقوقی صورت دهید و از طریق اجرای ثبت اقدام کنید البته نسبت به کسی که چک را امضا کرده است. در مورد ضرب و شتم هم امکان شکایت کیفری دارید.

سوال چهار: قرارداد دستی اجاره‌ای نوشتم با صاحب خانه اما مدت پایان قرارداد ذکر نشده و فقط مبلغ ودیعه و اجاره و نحوه پرداخت نوشته شده اما شاهد شفاهی دارم. الان صاحب خانه از ورود من به منزل جلوگیری کرده است. باید چه کنم؟

پاسخ: در قرارداد اجاره، در صورتی که مدت زمان تعیین نشود، قرارداد باطل است و ایشان حق دارد که از ورود شما به ملک خود جلوگیری کند.

سوال پنج: چند سال پیش، به‌صورت دربست، دوستم را برای انجام معامله‌ای به یک منطقه بردم. چک به فروشنده داد و قولنامه هم نوشتند. من نه قولنامه و نه پشت چک را امضا نکردم. خریدار متواری شده اما فروشنده بنده را به استناد شهادت شاهد که اصلا حضور نداشتند محکوم کرد و به‌خاطر مبلغ بالای هزینه دادرسی و رد اعسارم، نتوانستم اعتراض به حکم کنم.

پاسخ: از این قاضی به دادگاه انتظامی قضات شکایت کنید چون با فرضی که شما مطرح کردید هیچ دلیلی برای محکوم کردن شما وجود نداشته است. ضمنا با گرفتن یک وکیل می‌‌توانید درخواست بررسی مجدد پرونده ذیل ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری را بدهید.

سوال شش: پرونده‌ای داشتم و حکم اجرایی شده. بنده محکوم شدم. شاکی دوتا شاهد قلابی داشته است. الان یکی از آن‌ها می‌گوید به من دروغ گفته است، شکایت کن من برای شهادت به دادگاه می‌آیم. فایده‌ای دارد؟ ضمنا در جلسه‌ای که شاکی شاهدان را برده من حضور نداشتم.

پاسخ: شما در واقع باید بر مبنای اقرار آن فرد شاهد، از خود او شکایت کنید اما بعید است که او حاضر شود که علیه خود شهادت دهد چرا‌که عملا اقرار به ارتکاب جرم می‌کند. حضور یا عدم حضور در جلسه رسیدگی، تاثیری در روند پرونده شما ندارد مگر اینکه ادعا کنید که جلسه به شما ابلاغ نشده و وارد مسائل واخواهی و… شوید.

سوال هفت: از شخصی طلب دارم. آیا می‌توانم از طریق قانونی کد ملی او را مسدود کنم؟

پاسخ: خیر. از نظر قانونی این امکان وجود ندارد.

سوال هشت: در دادگاه خانواده می‌گویند برو وکیل بگیر. ندارم هزینه بدهم. نمی‌شود در دادگاه مرحله به مرحله مشاوره بدهند تا به خواستم برسم مثل همین لطف شما که فقط هزینه پیامک هست و بس.

پاسخ: ما در خدمت شما هستیم و می‌توانیم پاسخ شما را بدهیم. ضمنا در دادگاه‌ها دفاتری برای گرفتن مشاوره و حتی وکالت به‌صورت ارزان‌قیمت وجود دارد. می‌توانید به آن‌ها نیز مراجعه کنید.

سوال 9: درصورت فوت یک مرد، ملک او به چه صورت به همسر و فرزندش می‌رسد؟ پسرشان هم زیر سن قانونی و 7 ساله است.

پاسخ: در صورتی که پدر و مادر او در قید حیات نباشند، به همسر او یک‌هشتم و به فرزند هفت هشتم می‌رسد و تا زمان رسیدن فرزند به سن قانونی، مدیریت این مال در دست ولی یا قیم پسر خواهد بود.

سوال 10: آیا از فردی که با عنوان دعا و جادو اقدام به کلاهبرداری کرده است می‌توانم شکایت کنم؟ اگر فرد در شهرستان دیگر باشد می‌توانم شکایت نیابتی داشته باشم که دیگر خودم مجبور به رفت‌‍‌وآمد به دادگاه آن شهرستان نباشم؟

پاسخ: پاسخ سوال اول مثبت است و در مورد سوال دوم، شکایت باید در محل وقوع جرم صورت بگیرد.

سوال 11: مدیر ساختمان هستم. آسانسور نه بیمه دارد و نه استاندارد و هزینه زیادی برای درست کردن لازم دارد. اما بعضی از اهالی طبقه اول پول برای درست کردنش نمی‌دهند. آیا راهکاری دارد که از آن‌ها شکایت کنیم؟

پاسخ: بله. می‌توانید با شکایت به شورای حل اختلاف، از اهالی این طبقه شکایت کنید.

سوال 12: مدیر ساختمان خودش به قوانین ساختمان پایبند نیست. مثلا در روز تعطیل و وقت‌و‌بی‌وقت در حال تعمیرات واحد خودش است و با سر‌و‌صدا ایجاد مزاحمت می‌کند. یا اینکه بالکن واحد خود را که راه آب ندارد می‌شوید و آب کثیف آن ‌‌بالکن واحدهای طبقه پایین‌تر را کثیف می‌کند. چند بار تذکر دادیم ولی گوش نمی‌کند. می‌توانیم از او شکایت کنیم؟ به چه شکل؟

پاسخ: بله. می‌توانید با زنگ زدن به 110، به اصطلاح تامین دلیل کنید و پس از آن تحت عنوان مزاحمت شکایت کنید.

سوال 13: از فردی ۹۰ میلیون تومان پول طلب دارم. قاضی حل اختلاف پرونده براساس شهود اعسار ایشان را صادر کرده و ماهی یک میلیون تومان حکم پرداخت داده درصورتی که متهم پرونده مایل به دادن ماهی سه ميليون تومان بود. درمرحله تجدیدنظر چه باید کرد تا این مبلغ بیشتر شود؟

پاسخ: در صورتی که سندی دارید که نشان دهد او مایل به پرداخت ماهی سه میلیون تومان بوده آن را به دادگاه ارائه کنید یا شواهدی را به دادگاه ارائه کنید که نشان دهد وی، قادر به پرداخت این مبلغ است.

سوال 14: همسرم، خرج زندگی مرا درست پرداخت نمی‌کند و همیشه باید با دعوا از او خرجم را بگیرم و او بعد از دعوا صد یا دویست تومان به من می‌دهد. باید چه کنم؟

پاسخ: به دادگاه مراجعه و دعوای الزام به پرداخت نفقه مطرح کنید. دادگاه پس از مشخص کردن میزان نفقه، وی را ملزم به پرداخت این مبلغ خواهد کرد.

دوشنبه هر هفته ‌به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک 09202001707 ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۹۱۰۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر