کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۳۱۸
تاریخ خبر:

حکم‌های سنگین ‌دادگاه برای ‌‌سیف، ‌عراقچی و سالار ‌

روزنامه هفت صبح | «اینکه خیلی پول در می‌آورم یا نه را نمی‌دانم اما ما همه جور کاری می‌کنیم بیشتر هم کارهای صرافی. قبلا کارهای هواپیمایی هم می‌کردیم اما الان فقط کارهای صرافی می‌کنیم»؛این‌ها حرف‌های سالار آقاخان است در تنها مصاحبه‌ای که از او موجود است. پسری که متولد ۱۳۷۰ بود و وقتی اسمش سر زبان‌ها افتاد که پای مسئولان بانک مرکزی به پرونده‌های رسیدگی به اخلال در بازار ارز باز شد. اصلا اینطور که مسئولان قوه قضائیه می‌گفتند با زدن ردسالار خان بود که به احمد عراقچی معاون وقت بانک مرکزی رسیدند. اسم او که در تمام دو سال گذشته بارها خبرساز شده دیروز دوباره سر زبان‌ها افتاد.

دیروز سخنگوی قوه قضائیه احکام جدید متهمان ارزی را که بیشترشان مسئولان اسبق بانک مرکزی بوده‌اند اعلام کرد. طبق حرف‌های او، ولی‌الله سیف رئیس کل پیشین بانک مرکزی به ۱۰سال، احمد عراقچی معاون ارزی پیشین بانک مرکزی به هشت سال، رسول سجاد مدیر اسبق بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی به هفت‌سال و هفت‌ماه زندان محکوم شده بودند اما دیگر هم پرونده‌ای آنها که تنها فرد خارج از بانک مرکزی بود بیشترین حکم را گرفت، سالار آقاخان، عامل فروش ارز از سوی بانک مرکزی در بازار آزاد، به ۱۳سال زندان محکوم شد. البته این حکم چندان دور از ذهن نبود چون آقاخان متهم ردیف اول این پرونده محسوب می‌شد و جالب‌ترین چهره ماجرا هم بود.

شبیه مسی یا بابک زنجانی؟
قبل از اینکه اسم سالار آقاخان به عنوان اخلالگر بازار ارز شنیده شود کسانی که اخبار بچه پولدارهای ایران را دنبال می‌کردند او را می‌شناختند. پسری که اندک شباهتی به لیونل مسی ستاره فوتبال اسپانیا داشت و می‌گفتند بین اهالی اینستاگرام چهره نسبتا معروفی بود. او خودش هم این شهرت را دوست داشت و سعی می‌کرد با انتشار عکس‌هایش کنار بعضی سلبریتی‌ها بیشتر خودش را در چشم‌ها بیاورد. او حتی از خیر انتشار تصویرش کنار الهی قمشه‌ای هم نمی‌گذشت تا اینکه تحریم‌ها شروع شد و بعضی‌ها اسمش را به عنوان کسی که پا جای پای بابک زنجانی گذاشته آوردند.

اتفاقا چهره‌اش هم بی‌شباهت به بابک زنجانی نبود و همین هم باعث می‌شد که اسم این دو نفر بیشتر کنار هم بیاید،خودش هم انگار خیلی از این شکل معروف شدن خیلی بدش نمی‌آمد. در همان تنها مصاحبه‌ای که انجام داد در جواب اینکه گفته می‌شود بابک زنجانی دوم است خندید و گفت اینطور نیست، ما کارهای صرافی می‌کنیم، شاید بعضی‌ها یک کارهایی می‌کنند به اسم ما. بعد هم رو کرد به کسی که بیرون تصویر بود و گفت: «حاج آقا یکهو بگویید بیایند ما را بگیرند.» این اتفاق چند ماه بعد افتاد.

سرنخ عراقچی
غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس فعلی قوه قضائیه و معاون و سخنگوی وقت قوه، مهر سال ۹۷ در توضیحاتی که درباره دستگیری تعدادی از اخلالگران بازار ارز از جمله وحید مظلومین داد اسم آقاخان را آورد. او گفت: «ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتا به سالار آقاخان رسیدند که این فرد را دستگیر کردند. نیروی انتظامی ‌همان زمان اعلام کرد یکی از عواملی که در بازار به صورت غیرمجاز و خیلی عمده ارز خرید و فروش می‌کند و معاملات آتی دارد، شخصی به نام سالار آقاخان است.» همان موقع گفته شد که با دستگیری آقاخان و حرف‌هایی که از او شنیده شده به مقامات بانک مرکزی رسیده‌اند و تلاش او برای اثبات اینکه کارهایش با هماهنگی مسئولان پولی و ارزی کشور بوده و اسنادی که در این مسیر رو کرده باعث شده که کار برای مسئولان اسبق بانک مرکزی تمام شود اما خود آقاخان متهم ردیف اول پرونده باقی ماند.

در کیفرخواستی که برای آقاخان قرائت شد، اتهام او مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۰۰ هزار یورو بود. در پرونده‌اش دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی هم دیده می‌شد. رشوه‌هایی مثل هدیه دادن سفر خانوادگی به مسئولان، خرید خودرو و… تا بخواهید در کارنامه‌اش بود اما خودش موقع خواندن این کیفرخواست نه در دادگاه که در کشور هم حضور نداشت.

رفته که بیاید
سالار آقاخان ۲۰ اسفند همان سال یعنی دقیقا زمانی که اوج برخورد با دلالان بازار ارزی و شروع بازداشت‌ها بود، توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شود اما گرفتار باقی نمی‌ماند. روزهای اول بعد از خروجش از کشور اعلام شد که او به سفر رفته و بر می‌گردد اما بعد معلوم شد که نه تنها سفرش بدون بازگشت بوده بلکه چنان در گم کردن ردش موفق می‌شود که کسی از محل حضورش هم باخبر نمی‌شود.

به طور کلی در مورد نحوه خروج او از کشور دو روایت وجود دارد؛یکی اینکه طبق گفته‌های معاون قوه قضائیه بازپرس وقتی می‌بیند که بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آنها بوده، او را آزاد می‌کنند و آقاخان هم از این فرصت سوءاستفاده کرده و کاملا رسمی‌و قانونی از طریق فرودگاه امام خمینی از کشور خارج می‌شود.

روایت دوم اما می‌گوید که آقاخان بعد از اینکه برای اولین‌بار آزاد شده دوباره بازداشت می‌شود و این بار با قرار ۱۵ میلیاردی آزاد می‌شود اما ترس و احتمالا سودش از کارهایی که کرده بوده بیشتر از این ۱۵ میلیارد تومان می‌شده برای همین با پرواز راهی نجف می‌شود و آنجا ردش را گم می‌کند. در کنار این دو روایت شایعه‌هایی هم وجود دارد که شاید خروج بی‌سر و صدای او نتیجه روابطی بوده که از طریق همکاری برای گیر افتادن مجرمان دولتی به دست آورده بوده است.

در نهایت او در هیچ کدام از جلسات دادگاه خودش و هم پرونده‌ای‌هایش حاضر نبود و احتمالا خبرهای دادگاه را از دور در حالی که مشغول خرج کردن حداقل بخشی از آن ۱۶۰میلیون دلار بوده دنبال می‌کرده است. در تمام این مدت هم سوالاتی مثل اینکه چطور ممکن است او ممنوع‌المعامله نشده باشد یا چطور به صورت قانونی از ایران بیرون رفته پرسیده می‌شد. چندباری هم خبرهایی از حضور او در کانادا شنیده شد اما اسناد درستی برای اثبات این ماجرا ارائه نشد.

کدخبر: ۴۲۰۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر