کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۸۸۲
تاریخ خبر:

حواشی موسیقی و انتخابات و درگذشت ‌مرادخانی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | خیالتان را از همان اول راحت کنم، این هفته تقریبا موزیک جدید نداشتیم و در بخش پاپ تنها سه، چهار آهنگ روی خروجی سایت‌های رسمی دانلود و پخش قرار گرفته و هیچ‌کدام آنها هم مربوط به خواننده خاصی نیست که او را بشناسیم. اما هر چهار سال یکبار که تنور انتخابات گرم می‌شود، موسیقی هم مورد توجه بیشتری نسبت به همیشه قرار می‌گیرد.

یعنی مثلا اینطور که کاندیداها حتما باید در رزومه‌شان عکس با یک خواننده یا گروه‌های غیررسمی مارکت موسیقی داشته باشند. البته خدا را شکر امسال گویا کاندیداها متوجه باگ‌های این موضوع شدند و تا این لحظه که عکس و فیلمی منتشر نشده. اما حواشی موسیقی در انتخابات همچنان مثل دوره‌های قبل از جهات دیگری پابرجاست. محمدرضا علیقلی، هنرمند آهنگساز در پی پخش فیلم تبلیغاتی یک نامزد ریاست‌جمهوری و استفاده از موسیقی سریال «شوق پرواز» در آن، در خبرگزاری ایسنا واکنش نشان داده.

این هنرمند و سازنده موسیقی سریال «شوق پرواز» گفته: «در کمال ناباوری دیدم در پخش فیلم تبلیغاتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از تلویزیون، در سکانس‌های پایانی فیلم، بدون رعایت حقوق معنوی صاحب اثر و کسب اجازه از من، از موسیقی سریال شوق پرواز استفاده شده است.»

علیقلی اینطور ادامه داده: «تاکید می‌کنم بدون رعایت حقوق معنوی، چون رعایت حقوق مادی که در این شرایط یک شوخی است. نمی‌دانم سیاستمدارانی که قرار است، مدیریت کنند و با درستی و راستی، کارشان را پیش ببرند، چرا باید حقوق یک هنرمند و حق‌الناس را نادیده بگیرند؟!»

محمدرضا علیقلی اظهار امیدواری کرد که آقای قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست‌جمهوری از این موضوع بی‌اطلاع باشد و سازنده فیلم، این رفتار غیرحرفه‌ای را انجام داده باشد، چون برای نامزد ریاست‌جمهوری که باید صادقانه رفتار کند تا اعتماد مردم را جلب کند، اتفاق خوبی نیست. ایسنا این خبر را در روز یازدهم خرداد منتشر کرده و در انتهای خبرش آورده آمادگی دارد، توضیح احتمالی سازنده فیلم یا ستاد مربوطه را در صورت دریافت، منتشر کند اما تا امروز خبری از سوی ستاد کاندیدای موردنظر روی خبرگزاری‌ها قرار نگرفته.

حاشیه دیگر این روزها هم پخش قسمتی از قطعه «ایران من» همایون شجریان بود که واکنش ترانه‌سرای این قطعه را در پی داشت. پوریا سوری ترانه‌سرای این اثر در توئیتی نوشت: امشب برخلاف اعلام‌نظر صریح همایون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر اینکه صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از ترانه ایران من را ندارد، بخشی از این ترانه (نه همه‌ آن با همه‌ مفاهیمش) در مناظره انتخابات ۱۴۰۰پخش شد، من هم به‌عنوان شاعر این اثر نسبت به پخش این قطعه‌ معترضم.

مستند «خداحافظ آقای بنفش» بهمن بابازاده هم این هفته منتشر شد. مستندی که به اتفاقات و چالش‌های موسیقی در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی می‌پردازد. از نارضایتی حجت اشرف‌زاده در همکاری با ستاد انتخاباتی روحانی گرفته تا داستان عکس منتشر شده یکی از اعضای گروه بروبکس با آقای روحانی در روزهای انتخابات و ماجرای لغو کنسرت‌ها و ممنوع‌الکاری خواننده‌ها در این دوره.

خبر دیگر اینکه «علی مرادخانی» معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی- صبح روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) پس از تحمل دوره بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیا درگذشت. مرادخانی حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شد و پس از یک هفته به دلیل عوارض ناشی از این بیماری بار دیگر راهی بیمارستان شد. او پس از تحمل چند روز بیماری در نهایت صبح روز دوشنبه (۱۷خرداد ماه) دار فانی را وداع گفت.

برای آنها که مرادخانی را نمی‌شناسند باید گفت او یکی از تاثیرگذارترین مسئولان حوزه موسیقی تا امروز بوده. مرادخانی فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. او پس از پایان تحصیلاتش، با حضور در شغل‌های مدیریتی فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه داد که از آنها می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت موزه موسیقی اشاره کرد.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی از دیگر اقدامات علی مرادخانی در دوران حیاتش محسوب می‌شد. هوشنگ کامکار هم نسبت به خبر درگذشت مرادخانی واکنش نشان داده و در قسمتی از پیام منتشر شده‌اش آورده: «مرحوم علی مرادخانی را از اوایل انقلاب می‌شناختم. او از چهره‌های نادر و از معدود مسئولانی بود که به هنر و به‌ویژه موسیقی توجه خاصی داشت و اقدامات اثرگذاری انجام داد.

کمک‌های هنری و محبت بی‌دریغ او در مورد اکثر هنرمندان همیشه در خاطراتم باقی خواهد ماند و هرگز از یاد نخواهم برد که تا آخرین روزهای عمر ارزشمندش، دست از خدمت به هنر و فرهنگ این مرز و بوم نکشید. کوچ ابدی علی مرادخانی را از طرف خودم و تمام اعضای گروه کامکار به خانواده محترم او و جامعه هنرمندان ایران از عمق جان و دل تسلیت می‌گویم.»

کدخبر: ۳۹۴۸۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر