کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۳۰۲
تاریخ خبر:

حواشی دنباله‌دار سخنرانی ویژه بایدن در فیلادلفیا

روزنامه هفت صبح، ‌رامتین لطیفی| «دوباره آمریکا را عالی کن»؛ این شعاری است که دونالد ترامپ برای کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ خود انتخاب کرد. شعاری که از زبان ترامپ خارج شد و بر دل و جان هواداران و عشاق او نشست. خلاصه و مخفف این شعار در زبان انگلیسی «ماگا» نام دارد و از این‌رو به طرفداران و حامیان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، اعضای جنبش ماگا نیز می‌گویند. در رده‌بندی طیف‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه می‌توان طیف متمایل به ترامپ و جنبش ماگا را در جایگاه محافظه‌کارترین افرادی که یا تمایلات افراطی به دین مسیحیت یا تمایلات شدید ملی‌گرایانه و در برخی موارد نژادی دارند، جانمایی کرد.

ترامپ و اعضای جنبش ماگا از پذیرش علنی و آشکار این صفات سر باز می‌زنند و خود را یک جمهوری‌خواه راستین می‌دانند که به‌دنبال تبلور دوباره شعار اصلی این حزب یعنی «نظم و قانون» در کشور هستند. دموکرات‌ها و مخالفان ترامپ، او و جنبش ماگا را پدیده‌ای خطرناک برای حیات دموکراسی در آمریکا می‌دانند.

بارزترین نمونه‌ای که این افراد به‌عنوان شاهد ماجرا برای ادعای خود ارائه می‌کنند، حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ و اقدام برای قتل معاون رئیس‌جمهور است. این اتفاق سبب شد که بخش قابل‌توجهی از سران جمهوری‌خواهان نیز پا پس بکشند و حساب خود را از ترامپ و جنبش ماگا جدا کنند.

«نبرد برای روح ملت» عنوان سخنرانی جو بایدن بود که ۲ روز پیش در فیلادلفیا و با طراحی صحنه ویژه و در مکانی تاریخی که قانون اساسی و اعلامیه استقلال آمریکا در آن مصوب شده بود ایراد کرد. بایدن در این سخنرانی به ترامپ و هوادارانش تاخت و جنبش ماگا را تهدیدی برای حکومت قانون و دموکراسی دانست. بایدن اعضای جنبش ماگا را نماد و نماینده افراط‌گرایی در آمریکا معرفی کرد که امروز حزب جمهوری‌خواه را تحت سلطه و سیطره خود گرفته و با سرعت و قدرت از قانون و قانون‌مداری فاصله می‌گیرد.

بایدن منطق اعضای جنبش ماگا را مورد انتقاد قرار داد و گفت این افراد تنها ۲ نتیجه در انتخابات را به رسمیت می‌شناسند، یا پیروز می‌شوند یا در انتخابات تقلب شده است. او همچنین عرق ملی و شور میهن‌پرستانه اعضای ماگا را نیز جعلی می‌داند و معتقد است این افراد تنها زمانی عاشق آمریکا هستند که در رقابت‌های سیاسی پیروز شده باشند و اگر طرف بازنده میدان باشند همین کشوری را که روزگاری نه‌چندان دور باشکوه‌ترین کشور دنیا می‌دانستند کشور جهان سومی و عقب‌مانده می‌خوانند.

با ایراد این سخنرانی شدیداللحن بایدن، زنجیره طویلی از منتقدان در رسانه‌های خبری نزدیک به جمهوری‌خواهان صف کشیدند تا بگویند «دوباره آمریکا را عالی کن» خواسته قلبی هر آمریکایی است و بایدن به‌واسطه دشمنی‌اش با ترامپ سعی در تخطئه آرمان‌های متعالی ملی دارد. بایدن پس از فشارهای گسترده‌ رسانه‌ای مجبور به واکنش شد و اعلام کرد مخاطب او طرفداران ترامپ نبودند و هر فردی در انتخاب خود آزاد است، مخاطب او تمام افرادی هستند که هنوز نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را نپذیرفته‌اند و دموکراسی را زیر پا می‌گذارند.

البته دموکرات‌ها و رسانه‌های نزدیک به بایدن هم بیکار ننشستند و سعی کردند اعضای جنبش ماگا را به این ترتیب باز‌تعریف کنند که هر فردی که هنوز پس از رسیدگی دادگاه به شکایات انتخاباتی کمپین ترامپ، پیروزی جو بایدن در آن رقابت را نپذیرفته و به همین دلیل ابراز خشونت سیاسی را مشروع می‌داند، عضو جنبش ماگاست. از این‌رو بایدن این افراد را فاشیست می‌خواند.

مسئله‌ای که ذهن برخی افراد را به‌خود مشغول کرده بود وسعت و جمعیت اعضای جنبش ماگاست. نتایج نظرسنجی‌هایی که در یکی دو هفته‌ پس از انتخابات برگزار شد حاکی از آن است که از هر ۱۰ جمهوری‌خواه که در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کرده بود، ۷ نفر معتقد به توسل بایدن به تقلب بودند.

با این اوصاف اعضای جنبش ماگا چند نفرند؟ می‌توان جمعیت این افراد را با کمی جمع و تفریق ریاضی تخمین زد. ۲۰‌درصد از جمعیت آمریکا که بالغ بر ۶۵‌میلیون نفرند، زیر ۱۸‌سال هستند و امکان شرکت در انتخابات را نداشتند‌، از این‌رو در قدم اول این عده را کنار می‌گذاریم. سوال بعدی این است که چه تعداد از رای‌دهندگان در انتخابات، جمهوری‌خواه بودند؟ نتایج آمار موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۲۸‌درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکایی خود را جمهوری‌خواه می‌دانند.

۴۱‌درصد از جمعیت این دسته نیز خود را مستقل می‌دانند که بیش از یک‌سوم این جمعیت نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات‌های مختلف را به نامزد حزب دموکرات ترجیح می‌دهند. بنابراین چیزی حدود ۴۵‌درصد جمعیت بزرگسالان آمریکا را حامیان نامزد حزب جمهوری‌خواه شکل داده است. به این ترتیب ۱۱۹‌میلیون نفر از جمعیت ۳۳۳‌میلیون نفری آمریکا افرادی هستند که در انتخابات‌های مختلف به حزب جمهوری‌خواه تمایل دارند‌.

با در نظر گرفتن نرخ مشارکت در انتخابات ۲۰۲۰ و همچنین ضریب ۰.۷ برای آن دسته از جمهوری‌خواهانی که به تقلب توسط دموکرات‌‌ها در انتخابات اعتقاد داشتند، جمعیت تخمینی اعضای جنبش ماگا تا اینجای کار و در بهترین و بالاترین حالت خود ۴۹.۹‌میلیون نفر است.
حال باید به‌سراغ شرط دوم رفت و دید چه تعداد از این افراد معتقدند باید علیه دولت مستقر دست به خشونت سیاسی زد.

در یک پژوهش گسترده با موضوع انواع خشونت، به‌ویژه خشونت سیاسی که ۲ ماه پیش انجام شد، مشخص شد ۱۲‌درصد از رای‌دهندگان به دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ معتقدند حق‌شان خورده و رای‌شان دزدیده شده است و تنها از راه اعمال زور و خشونت می‌توان عدالت سیاسی را برقرار کرد و حق را به حق‌دار بازگرداند. این افراد اعلام کرده‌‌اند که مترصد فرصت‌هایی هستند که با اعمال خشونت و گسترش هرج‌و‌مرج دولت بایدن را فلج کنند و به آن ضربه بزنند.

با این حساب جمعیت پیاده نظام ترامپ که پایه‌های دموکراسی در آمریکا را لرزانده و فریاد بایدن و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی را در‌آورده است چیزی در حدود ۶‌میلیون نفر را در بر‌می‌گیرد. این جمعیت بخش ناچیزی و چیزی حدود ۱.۸‌درصد از جمعیت آمریکاست. هرچند های‌و‌هوی این جمعیت خیلی زیاد است و دل ترامپ به آن‌ها گرم است اما بعید است با این جمعیت کاری پیش ببرند.

کدخبر: ۴۷۶۳۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    این ننه مرده اهن نمیتونه بگه