کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۲۵۲
تاریخ خبر:

حواسمان به شما هست‌؛ خوب بازی کنید

روزنامه هفت صبح | خب دهه‌ها گذشته از زمانی که بازی نکردن چهره‌های معروف در تبلیغات بازرگانی ارزش بود یا دیده شدن یک بازیگر معروف در حال تبلیغ یک محصول می‌توانست مدت‌ها نقل محافل شود، حالا به لطف کرونا و کساد بازار محصولات سینمایی و البته رقابت محصولات مختلف با هم هر روز سر و کله یکی از بازیگرها در آگهی‌های بازرگانی پیدا می‌شود و این بازار هر روز پررونق‌تر می‌شود اما رونق گرفتن حضور بازیگرها در تبلیغات محصولات، به بهتر شدن کیفیت تیزرهای تبلیغاتی منجر شده؟

جواب مثبت دادن به این سوال کار سختی است. حالا چرا توقع داریم با حضور بازیگرهای مطرح در تبلیغات کیفیت تیزرها بهتر شود؟ چون به هر حال آنها بازیگر هستند و کارشان دقیقا همین است اما تا اینجای کار غیر از چند مورد، کیفیت بازی آنها با بازیگران همیشگی تبلیغات بازرگانی تفاوت چندانی نداشته است. اگر بخواهیم بی‌انصاف نباشیم شاید آنها مقصر اصلی نیستند و ایراد از سناریویی است که برایشان نوشته می‌شود.

*** در عکس‌ها که بهتر بودی!
مدت زیادی از دیده شدن پژمان جمشیدی در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر فرش می‌گذرد، عکس‌هایی که به دلیل ژست جالب او مورد توجه قرار گرفت اما همین فوتبالیست_بازیگر وقتی قرار شده به عنوان کارشناس شهرفرش در تیزر این فروشگاه حاضر شود، نتیجه چندان رضایتبخش نیست. جمشیدی که در پوسترها و بیلبوردها سعی کرده همانطور که واقعا هست، بامزه باشد، در تیزر تبلیغاتی مجبور شده درباره معنی «تضمین قیمت» برای مخاطب توضیحات فنی بدهد، آن هم با لحن و بازی جدی که اصلا چیزی نیست که بیننده از او توقع دارد. او حتی قبلا نشان داده که بیرون از فضای تبلیغ هم وقتی صحبت از شهر فرش می‌شود، بامزه است، آنجا که در یک مصاحبه وقتی از او پرسیده شد چرا تبلیغ فرش؟ یک جمله بیشتر نگفت: «فرش دوست دارم».

*** به خاطر تیپ و لبخند؟
امین حیایی دیگر کاملا در تبلیغات مختلف سس بیژن جا افتاده است اما او چیزی غیر از امین حیایی بودن به این تبلیغات اضافه نکرده است. البته شاید خیلی هم تقصیر خودش نبوده و نقشی که قرار شده در مجموعه تبلیغات سس بیژن ایفا کند درست برایش نوشته نشده است. امین حیایی که معمولا با بازی شوخ و شنگ و طنازانه‌اش مورد استقبال مخاطب ایرانی قرار گرفته چرا باید در تبلیغات سس بیژن کت و شلوار بپوشد و لبخندهای «مکش مرگ ما» تحویل دوربین بدهد؟ اصلا مگر امین حیایی برای تیپ و ظاهر و لبخند دلبرانه‌اش محبوب ایرانی‌ها بوده؟

*** در همان حد و اندازه
شاید تعجب کنید اما سحر قریشی یکی از بازیگرهایی است که نمره بازی‌اش در تبلیغات بازرگانی خیلی پایین‌تر از نمره بازی‌اش در محصولات سینمایی نیست، هر دو متوسط رو به پایین. او که در جدیدترین کار تبلیغاتی‌اش برای یک متخصص تغذیه تبلیغ می‌کند همان لحن مصنوعی همیشگی را دارد و حتی یک جایی هم سعی می‌کند بامزه باشد، همانطور که در نقش‌های سینمایی‌اش می‌بینیم. البته ناگفته نماند که کل محصولی که تحت عنوان تیزر تبلیغاتی برای خانم دکتر ساخته شده، از کیفیت بسیار بد رنج می‌برد.

*** بیشتر صدا تا تصویر
آتیلا پسیانی نسبت به بقیه بازیگرهایی که اخیرا در تبلیغات بازرگانی دیده می‌شوند حضور بهتری داشته است، یک جاهایی سعی کرده از ته دل بخندد، یک جاهایی محبت را همانطور که باید، از چشم‌هایش ریخته بیرون و از همه مهمتر، پسیانی نریشن تبلیغات چای گلستان را چنان پر قدرت و خوب خوانده که حتی بیشتر از بازی قابل قبولش به چشم آمده است. شاید بتوان گفت او یکی از معدود بازیگرهایی است که واقعا بازی کرده است، یعنی در کنار یک سری نقش آفرین دیگر یک سناریو را پیش برده نه اینکه صرف حضور و لبخند و چهره‌اش قرار باشد برای محصول تبلیغ حساب شود.

*** ویدئو بهتر از بیلبورد
پوریا پورسرخ درست برعکس پژمان جمشیدی، در ویدئوهای تبلیغاتی آدامس دن‌اکسیر خیلی بهتر از تصاویر بیلبوردی ظاهر شده است. شاید یک دلیلش این باشد که در ویدئوها بیننده مجبور نیست برای چند ثانیه او را در یک حالت که خیلی هم مصنوعی از آب درآمده ببیند. شاید هم اینکه او در ویدئو عینک آفتابی زده خیلی کمکش کرده باشد. یک احتمال دیگر این است که ایده نصفه و نیمه تیزر دن‌اکسیر به کمکش آمده باشد. به هر حال حضور او هم در این تیزر در مقایسه با بازی‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش قابل قبول محسوب می‌شود.

*** ‌حیف صدای شما نبود؟
احتمالا شما هم موافق باشید که همیشه یکی از نقاط قوت الهام پاوه نژاد صدای خوبش بوده است، صدایی که اغلب در کنار بازی دلنشینش او را در فضای تولیدات سینمایی و تلویزیونی حفظ کرده، برای همین هم بیننده می‌بیند چطور نریشن الهام پاوه نژاد در تیزر تبلیغاتی دوغ کفیر ناری، یک افتضاح به تمام معنا از آب درآمده تعجب می‌کند. در واقع این تیزر را می‌توان به عنوان الگوی آموزشی «چطور از نقاط قوت بازیگر علیه محصول استفاده کنیم» تدریس کرد. بازی پاوه نژاد هم تعریفی ندارد چون بازی خاصی ندارد. وارد می‌شود، دوغ می‌ریزد. می‌گوید خیلی دوغ خوبی است و حتما بخورید! همین.

*** ‌خوب مثل خودت
نظر ما را بخواهید برزو ارجمند ستاره این دوره از تیزرهای تبلیغاتی است. او که برای ناگت مرغ «ب.آ» تبلیغ می‌کند، هم واقعا بازی می‌کند، هم بامزه است و هم انرژی که به نظر می‌آید خواست سازندگان تیزر بوده به خوبی به بیننده منتقل می‌کند. البته کل تیزر «ب.آ» کار خوبی از آب درآمده است و اگرچه ایده‌اش تکراری است (به جای زحمت درست کردن خوراکی‌ها آماده‌اش را بخر) اما پرداختش خوب بوده. این وسط نباید از بازی خوب همبازی ارجمند در این تیزر هم غافل شویم، کسی که ناشناخته است اما خیلی خوب نقش مقابل ارجمند را بازی کرده و با حضور او کل کار قابل قبول از آب درآمده است.

*** ‌قابل قبول اما نه عالی
بازی شقایق دهقان را هم در نقش دو خواهر با سلیقه‌های متفاوت، در تبلیغ نیوشابه لاکیدو می‌توان جزو بازی‌های قابل قبول حساب کرد. او هم مثل برزو ارجمند و آتیلا پسیانی واقعا بازی کرده است. هوشمندی سازندگان تیزر لاکیدو این بوده که از دهقان دقیقا در نقشی استفاده کرده‌اند که مخاطب ایرانی توقع دارد، یک بازی همراه با اطوارهای چهره که خوب هم از آب درآمده، البته انتقادهایی هم داشته که لوس بوده و بدون ظرافت اما در مقایسه با محصولات مشابه می‌توان آن را قابل قبول دانست.

*** چرا آقای محمد‌زاده؟
برای کسی که برای بازی پر حرارتش در انواع نقش‌های کف خیابانی معروف شده و مردم او را با بی‌اعصابی بازی‌هایش می‌شناسند، پوشیدن کت و شلوار، راه رفتن روی فرش قرمز و نشستن جلوی آینه گریم واقعا تبلیغ خوبی است؟ آن هم برای یک نوشیدنی؟ بهتر نبود محمدزاده همین یک لیوان آب پرتقال را حین یکی از عصبانیت‌های معروفش می‌خورد تا آرام شود؟ می‌خواهید همه چیز را بیندازید گردن سازنده تیزر؟ پس باید تیزر تبلیغاتی عطر نوید محمدزاده را ببینید که آنجا هم او در نقش یک مرد سفیدپوش غرق نور و آرامش گل می‌چیند و برای خودش نوشیدنی خنک می‌ریزد آن هم در دل طبیعت روح افزا! بنابراین می‌توان محمد‌زاده را در ردیف بازیگرهایی قرار داد که حضورشان غیر از شهرت، آورده دیگری برای آگهی بازرگانی نداشته است.

*** ایده خوب با بازی هرکس
آزاده صمدی هم با حضور در تیزر پنیر روزانه میهن وارد لیگ تبلیغاتی‌ها شده اما تیزری که با حضور او ساخته شده آنقدر فاکتورهای تاثیرگذار دیگر دارد که باعث شده کار او چندان دیده نشود. در واقع حضور یک گاو کارتونی (شخصیت کارتونی میهن) با یک بازی درخشان، طوری مکمل صمدی شده که در کل تیزر کار خوبی از آب درآمده است. از این گذشته کل تیزر دعوت مخاطبان به یک چالش است: چالش باز کردن بسته پنیر روزانه میهن! البته این چالش سر و صدای زیادی به راه انداخته و خیلی‌ها میهن را متهم کرده‌اند که یک ویژگی خیلی منفی محصولش یعنی سخت باز شدن را تبدیل به سوژه تبلیغاتی کرده و این یک جورهایی توهین آمیز است.

کدخبر: ۳۴۱۲۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر