کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۱۵۰
تاریخ خبر:

حمله بی‌محابای‌ تلویزیون به مقامات ارشد کشور

روزنامه هفت صبح | موضع گیری چند برنامه تلویزیونی بر ضد رئیس سابق قوه قضائیه آنقدر اتفاق عجیبی است که نه فقط ما بلکه خود رئیس بسیج رسانه ملی را هم غافلگیر کرده. مسعود بصیری دو روز پیش در صفحه توئیترش نوشت: «مجریان عزیز، الان‌من مدافع آملی لاریجانی نیستم اما چرا وقتی قدرت قضایی داشت این حرف‌هارو نزدید؟ از شغلتون ترسیدید یا منتظر امروز شدید؟»

مخاطب او دلاوری و حیدری و اسفندیاری سه مجری تلویزیونی هستندکه در برنامه پایش هفته پیش کنار هم ایستادند و اظهاراتی در انتقاد از دوران مدیریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه مطرح کردند. حالا اگر همین یک مورد بود می‌گفتیم یک اتفاقی بدون هماهنگی با مسئولان ارشد صدا و سیما افتاده و نباید خیلی مته به خشخاش گذاشت.

مسئله اما اینجاست در چند برنامه تلویزیونی دیگر هم شاهد رویکرد مشابهی بودیم که اتفاق معناداری به نظر می‌رسد. ضمن اینکه علاوه بر آیت‌الله آملی لاریجانی علیه یکی دیگر از مقام‌های ارشد نظام هم انتقادات‌ بی‌سابقه‌ای در برنامه ثریا مطرح شد. ما نمی‌دانیم این اظهارات درست است یا غلط. فقط این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای صدا و سیما به نظرمان غیرمنتظره آمد. چون معمولا در برنامه‌های سیاسی تلویزیون ندیده بودیم چهره‌ها و گروه‌های سیاسی غیر از اصلاح‌طلبان مورد تهاجم قرار بگیرند.

به خصوص که الان چهره ای در معرض این حملات قرار گرفته که تا همین چند ماه پیش یکی از چهره‌های مورد وثوق اصولگرایان بود و همین الان هم به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمره یکی از مقام‌های ارشد کشور قرار می‌گیرد. شاید این اتفاقات تازه را بتوانیم نشانه ای از نفوذ و بروز گروه‌های سیاسی عدالتخواه و جبهه پایداری و حتی نیروهای نزدیک به احمدی نژاد در تلویزیون بدانیم که با تابلوی مبارزه با فساد و ضدیت با آقازاده‌ها در اتمسفر سیاسی کشور فعال شده اند و شاید حتی برای دو انتخابات پیش رو برنامه‌های مفصلی داشته باشند.

*** برنامه پایش: شبکه یک. زمان پخش: یکشنبه ۲۰ مرداد ماه
شرح ماجرا: محمد دلاوری در برنامه هفته پیش پایش از دو مجری بخش‌های دیگر این برنامه هم دعوت کرده بود تا در کنار او حضور داشته باشند و باهم مرور خاطرات کنند. بنابراین داوود اسفندیاری و مرتضی حیدری هم در این برنامه که شب عید پخش می‌شد پا به پای دلاوری شروع به بذله گویی کردند. اسفندیاری در این برنامه شروع به تعریف کردن خاطره‌ای از برخورد قضایی با او و مرتضی حیدری کرد و گفت:

«یکی از بلندپایه‌ترین [مقامات کشور] سخنرانی کردند که عوامل نفوذی در صدا و سیما رخنه کردند.» اینجا دلاوری اظهارات او را کامل کرد و با لبخند گفت: «خب بگویید آقای آملی لاریجانی دیگر» اسفندیاری ادامه داد که در آن زمان مدیر گروه اقتصاد شبکه به او گفته آمده‌اند دستگیرت کنند. بعد دلاوری ادامه بحث را به مرتضی حیدری پاس داد که او گفت: «هم این اتفاق افتاد و هم به دادگاه احضار شدیم و علیه ما اعلام جرم شد. بعد آقای ضرغامی‌وساطت کردند و [حل شد].» خب گفتن این جملات روی آنتن زنده موضوعی است که دست کم تا چند ماه پیش اصلا قابل تصور نبود. حالا در هفته‌های اخیر و بعد از ماجرای دستگیری اکبر طبری چه اتفاقاتی پشت پرده افتاده ما خبر نداریم.

*** برنامه میدان انقلاب : شبکه سه. زمان پخش: شنبه ۱۹ مرداد ماه
شرح ماجرا: هفته پیش قسمت سیزدهم برنامه میدان انقلاب با اجرای وحید یامین‌پور با موضوع رسانه‌ها و آزادی بیان رو آنتن شبکه سوم سیما رفت. محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در کنار پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس مهمانان برنامه بودند. سمت و سوی برنامه‌هایی که یامین پور اجرا می‌کند که مشخص است اما نکته خاص این برنامه اظهارات کم سابقه محمد علی وکیلی درباره دوران مدیریت آملی لاریجانی در قوه قضائیه بود.

او اظهاراتش را با توضیح در مورد تحولات مثبت قوه قضائیه با ورود ابراهیم رئیسی شروع کرد و بعد طعنه‌هایی به دوران قبل زد و گفت: «تا قبل از آمدن آقای رئیسی خط قرمز مهمی‌که به صورت نانوشته موجود بود و همه رسانه‌ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب آن را رعایت می‌کردند، نزدیک نشدن به قوه قضائیه بود. اگر رسانه‌ها این امنیت خاطر را پیدا می‌کردند که از همین میزان حداقلی آزادی بیان که در ارتباط با دیگر قوا دارند، در مورد قوه قضائیه هم برخوردار بودند، حتماً پرونده جدید الکشف در درون دستگاه قضا پس از ورود حجت‌الاسلام رئیسی، زودتر از اینها شناسایی می‌شد و یا اصلاً رخ نمی‌داد.»

*** برنامه ثریا : شبکه یک. ‌زمان پخش: چهارشنبه ۱۶ مردادماه
شرح ماجرا: برنامه هفته پیش ثریا با حضور حجت‌الاسلام قنبریان پژوهشگر تاریخ اسلام روی آنتن رفت. موضوع برنامه اشرافی گری در حکومت اسلامی‌بود و بعد از طعنه‌های مهمان برنامه به دوران آیت الله‌هاشمی‌و صحبت از مساجد لوکس نوبت رسید به موضوع ساخت حوزه‌های علمیه مجلل.

حجت‌الاسلام قنبریان گفت: «اشرافیت در حکومت اسلامی‌همیشه مذهبی است. اگر بخواهید روی مگامال‌ها یا ویلاهای لواسان دست بگذارید، اول باید به حوزه‌های اشرافی گیر بدهید. مجلل‌ترین حوزه‌های علمیه الان متعلق به رئیس سابق قوه قضائیه، رئیس اسبق مجلس، امام جمعه فلان شهر و استان و رجال سیاسی مذهبی است. درحالی که بهترین و باسوادترین مراجع قم در یک مدرسه ساده‌ای درس می‌دهند.»

بعد از این اظهارات مجری برنامه تعریضی داشت به حاشیه‌های اخیر پیش آمده درباره علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی. محسن مقصودی مجری برنامه که خودش عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بود (یا شاید الان هم باشد)؛ گفت: «تا پای سوال از برج سازی دبیر شورای عالی امنیت ملی به رسانه‌ها می‌رسد به جای پاسخ دادن زود یک بیانیه می‌دهند و فرافکنی می‌کنند که این کار عوامل و دست نشانده‌های خارجی است. اتفاقا این برج‌سازی‌ها و این سبک زندگی‌ها در راستای اهداف آمریکاست.» قنبریان هم در تکمیل اظهارات مجری برنامه گفت: «شهید مطهری یک بحثی دارند با عنوان برهان تف. حرف خیلی از این آقایان در حد همان تف ارزش دارد.»

*** برنامه جهان آرا : شبکه افق.‌ زمان پخش: دوشنبه ۲۴ تیرماه
شرح ماجرا: یک ماه پیش برنامه جهان آرا از شبکه افق با حضور امام جمعه لواسان و یک فعال رسانه‌ای به نام میلاد گودرزی روی آنتن رفت. این شبکه کلا معروف است به نزدیکی با جبهه پایداری اما باز همین دوز انتقادات از یک مقام رسمی‌نظام که نزدیک به اصولگرایان است هم از آن‌ها بعید بود.

بحث قرار بود در مورد ویلاسازی‌های لواسان باشد اما کار به ماجرای بازداشت اکبر طبری کشیده شد و مجری برنامه صریحا گفت: «فردی که نمی‌تواند با فساد دفتر خود مقابله کند، نمی‌تواند با فساد در کشور مقابله کند.» امام جمعه لواسان هم در ادامه توضیح داد: «در دوره قبلی قوه‌قضائیه، یک نفر آمد یکسری اطلاعات از وضعیت اسفناک کلاک و زمین‌خواری‌های آنجا به من داد. دو روز بعد همین آقای طبری که خودش اخیرا دستگیر شده، گفت این آقا را دستگیر کنید.»

کدخبر: ۲۷۵۱۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر