کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۶۳۷
تاریخ خبر:

حلقه معتمدان سوء‌استفاده کننده

روزنامه هفت صبح | دادگاه روز دوشنبه اکبر طبری، دادگاهی تاریخی در قوه قضائیه به حساب می‌آمد چرا که این قوه در یکی از معدود دفعات تاریخ خود، در دوران رئیس جدید قوه قضائیه، به قول معروف سوزنی به خود زده بود و در یک محکمه علنی، فردی را محاکمه می‌کرد که یکی از افراد بانفوذ در قوه قضائیه، آن هم به قول نماینده دادستان در همین دادگاه، در جریان ۲۰ سال اخیر بود. با این حال، این دادگاه از آن حیث هم اهمیت داشت که طبری، به هر حال فردی نزدیک به رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود .

و دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی، حدودا یک سال پیش در پاسخ به گزارشی منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی کشور، صراحتا از طبری دفاع کرده بود:« برخی از اتهامات مطرح درمورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلا دردادسرا بررسی شده وکذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین هم خود مستقلا آنها را بررسی وخلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود. مدعیان اگر مدعی وجود اتهاماتی دیگر هستند چرا در طول ده‌سال آنها را با رئیس قوه قضائیه درمیان نگذاشته‌اند؟»

با این حال، آملی لاریجانی تنها مقام مسئولی نیست که فردی از نزدیکان او با سوء‌استفاده از مقام بالای او‌، اقدام به ارتکاب جرایم مالی می‌کند و یا اینکه چنین اتهاماتی به او در مرحله رسیدگی قضایی است.
از دولت که شروع کنیم، حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور و دستیار ارشد او در دور اول ریاست‌جمهوری، یکی از مشهورترین این محکومان است.

پرونده حسین فریدون به اتهام اخذ رشوه مورد بررسی قرار گرفته بود و او در نهایت به پنج سال حبس و پرداخت ۳۱ میلیارد تومان محکوم شد و هم‌اکنون نیز علی‌القاعده، در حال گذران دوران زندان خود است (مگر اینکه به دلیل شرایط کرونایی در مرخصی باشد). البته در دولت، مدیران دیگری نیز در حال حاضر در معرض اتهامات اقتصادی هستند. از رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گرفته تا رئیس پیشین ایران خودرو ولی به هر حال فردی که بیش از همه به رئیس‌جمهور نزدیک بوده، برادر اوست.

در عین حال در میان وزیران روحانی هم می‌توان دست کم پرونده دو دختر وزیر یعنی دختر فخرالدین احمدی آشتیانی و دختر نعمت‌زاده را روی میز گذاشت. اما برسیم به مجلس. جایی که محمد‌باقر قالیباف در حال گذران نخستین روزهای ریاست خود بر قوه مقننه است. قالیباف پیش از ورود به مجلس، پرونده بازی در افکار عمومی داشت به نام پرونده املاک نجومی که بررسی قضایی آن برای قالیباف اتهام و کیفرخواستی به بار نداشت ولی از حیث اعتباری باعث شد، موضع او برای مبارزه با فساد و موضع کلی اصولگرایان برای پیگیری پرونده حقوق‌های نجومی، تضعیف شود.

پرونده اصلی مرتبط با یکی از نزدیکان سابق او که بخشی از افکار عمومی در پی شنیدن اخباری از جلسات محاکمه آن است، پرونده مربوط به معاون امور مناطق سابق شهرداری تهران است موسوم به پرونده عیسی شریفی.آخرین وضعیت به این پرونده در بهمن ۱۳۹۸ توسط سخنگوی قوه قضائیه بیان شده که آن را به نقل از میزان می‌خوانید.

«خبر مربوط به آزادی وی دروغ است…برای این پرونده کیفرخواست صادر شده است؛ رسیدگی در دادگاه شروع شده و در حال حاضر در حال رسیدگی‌است، برخی از جلسات دادگاه تا الان برگزار شده است و جلسات به صورت مستمر در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در حال برگزاری است؛ با پایان جلسات دادگاه و صدور رای، نتیجه دادگاه به اطلاع مردم خواهد رسید.»

در میان افراد مرتبط با رئیس‌جمهور سابق نیز، مواردی دیده شده است که از نزدیکان درجه یک، به اتهامات مالی وارد زندان شوند. مهم‌ترین فرد در آن حلقه حمید بقایی بود که از بابت تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شامل ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ قطعه نیم سکه، ۱۵ سکه دو و نیم، مبلغ ۲ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان وجوه نقدی و ۴۵۲ میلیون تومان کارت هدیه به پانزده سال حبس و جزای نقدی، بابت اختلاس به مبلغ ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و۵۹۰ هزار دلار به پانزده سال حبس و جزای نقدی معادل ۴۳۳ میلیارد و ۲۱۲ میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال در حق دولت محکوم شد.

البته در میان کارگزاران آن دولت، محمدرضا رحیمی نیز به استناد پرونده بیمه ایران به زندان افتاد اما آن پرونده مربوط به دوران ریاست او بر دیوان محاسبات بود. کمی قبل‌تر در میان اطرافیان هاشمی رفسنجانی هم کسی را داشتیم که به خاطر مسائل مالی حکم بگیرد. مهدی هاشمی رفسنجانی پسر او در دادگاهی که ۱۳۹۴ به پایان رسید، بابت اختلاس و جعل به ۱۰ سال حبس و رد مال به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و جزای نقدی معادل دو برابر آن، به دلیل ارتشا به ۱۰ سال حبس، رد مال به مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و جزای نقدی معادل همین میزان، همچنین به دلیل ارتشا، به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۵۰ ضربه شلاق و به دلیل مسائل امنیتی نیز مطابق قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس محکوم شد. براساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، وی طولانی‌ترین حکم یعنی صرفاً ۱۰ سال از مجموع ۲۵ سال محکومیت خود را تحمل خواهد کرد.

البته این لیست کامل نخواهد بود اگر اتهام احمدی‌نژاد به برادر روسای وقت قوه مقننه و قضائیه در آن جلسه معروف یکشنبه سیاه مجلس را هم نیاوریم که فیلمی پخش کرد از جلسه مشترک فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی و بابک زنجانی که البته تاکنون خبری از برگزاری جلسه دادگاه آن منتشر نشده است.

کدخبر: ۳۳۲۶۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر