کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۳۵۶
تاریخ خبر:

حقایق درباره ‌بنزین آبدار !

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | گزارش هفت‌صبح از ماجرای پر سر و صدای وجود آب در بنزین. حرف و حدیث‌ها در خصوص سوخت خودرو‌های ایرانی تمامی ندارد. از شایعاتی در مورد وجود آب در بنزین تا بی‌کیفیت بودن این سوخت که به نظر می‌رسد به یکی از دغدغه‌های این روزهای رانندگان تبدیل شده است.

در چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی درحال دست‌به‌دست شدن است که نشان می‌دهد یک راننده تاکسی فرودگاه امام‌ تهران می‌گوید در آزادراه تهران-قم، ۶۰لیتر بنزین زده که ۴۰ لیترش آب بوده است. چند ویدئو دیگر نیز از شهرهای مختلف پخش شده که رانندگان ادعا می‌کنند در بنزین آن‌ها آب وجود داشته و موجب آسیب دیدن خودروهای آنان شده است.

کار به جایی رسید که رئیس سازمان استاندارد نیز روز گذشته درباره این موضوع صحبت کرد. ما در این گزارش، یک روایت دست اول برایتان آماده کرده‌ایم از ماجرای مخلوط شدن آب در بنزین آن جایگاه سوخت در جاده قم که باعث شد روز پنجشنبه حدود ۴۰خودرو در اتوبان تهران قم خاموش شوند و یک تیم ویژه برای تعمیر و انتقال آن‌ها فرستاده شود. ابتدا صحبت‌های رئیس سازمان استاندارد را می‌خوانیم.

به عهده ما نیست
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد درباره شایعه وجود آب در بنزین گفت:«به طور مستمر نازل‌های جایگاه‌های سوخت بررسی می‌شود. پس از افزایش قیمت بنزین مهم‌ترین دغدغه ما این بود که برخی جایگاه‌داران نازل‌های خود را طوری دستکاری نکنند که کم‌فروشی اتفاق بیفتد یا اشکال و ایرادی در نازل‌ها وجود داشته باشد و مشکل نازل‌ها نه تعمدی بلکه ایراد فنی داشته باشد. اگر نازل‌های جایگاه سوخت عمدا کم فروشی کنند با آنها قطعا برخورد می‌شود. بررسی وجود آب در بنزین برعهده وزارت نفت است.»

*** ۴۰ خودرو در اتوبان
هفت‌صبح در جست‌وجوهای خود توانست آن راننده تاکسی که ویدئویش را منتشر کرده بود، پیدا کند. در رابطه با این موضوع «قمصری» می‌گوید: «روز پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ من و یک راننده تاکسی دیگر به طور همزمان در جایگاه «فانوس» در اتوبان قم بنزین زدیم. پس از آنکه جایگاه را ترک کردیم، چند کیلومتر جلو رفتیم که دیدیم تعدادی خودرو در اتوبان همگی خراب شده‌اند و ایستاده‌اند. از این موضوع که حدودا ۴۰ خودرو در اتوبان به طور همزمان خراب شده‌اند، تعجب کرده بودیم که ناگهان خودروی من و همکارم نیز متوقف شد!

گیج و مبهوت به دنبال دلیل ماجرا بودیم که راننده‌های خودروهای دیگر گفتند گویا مشکل از بنزین است و قرار است جرثقیل و مکانیک بفرستند. پس از چند ساعت، تعمیرکار و مسئولان جایگاه بنزین آمدند و مشخص شد که در بنزین‌ به طور کامل آب بوده است! با کمک متصدیان جایگاه و تعمیرکاران، مشکل بقیه خودروها برطرف شد اما تاکسی من و همکارم که هیبریدی است نتوانستد درست کنند و جرثقیل آن را حمل کرد. تا دیروز مشغول تعمیر خودروی خود بودم و حالا قرار است آن جایگاه، هزینه تعمیر خودروی من را بدهد.»

*** توضیحات جایگاه
یکی از مسئولان جایگاه «فانوس» که این اتفاق برایشان پیش آمده می‌گوید: «این اتفاق در ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه رخ داد و به محض اطلاع از آن، هم تعمیرکار فرستادیم و هم همه امکانات را فراهم کردیم تا خودروهای مردم درست ‌شود. از آنجایی که دقیقا لحظاتی قبل از این اتفاق یک تانکر سوخت وارد جایگاه شده و بنزین آورده بود، به این همزمانی مشکوک شدیم.

مراتب را گزارش کردیم و مشخص شد آن راننده تانکر، مقدار‌ زیادی از بنزین را قبلا خالی کرده و به جای آن آب ریخته بوده است. آن راننده فعلا تحت بازداشت است تا تحقیقات مشخص شود. در گزارش اولیه نیز به صراحت ذکر شده که این مشکل از جایگاه ما نبوده اما باز هم بابت اتفاق به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم.»

*** ۱۹۱۷ نازل مردود شدند
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه نتایج بررسی بنزین تولیدی و مصرفی کشور در فصل سرد سال تاکنون نشان می‌دهد که هیچ مشکلی از نظر آلایندگی وجود نداشته، از بازرسی ٨٠هزار و ٨١٣ نازل در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: از بین این تعداد ١٩١٧نازل مردود شدند اما این مردودی منجر به قطع فعالیت آن‌ها نمی‌شود و اگر وزارت نفت در مورد اصلاح این نازل‌ها اقدام کند، حتماً به مدار باز خواهند گشت. نازل‌ها به لحاظ فنی مشکل داشته که از جمله این مشکلات نیز کم فروشی است.

کدخبر: ۳۱۰۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر