کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۱۴۷
تاریخ خبر:

پنج نکته درباره وام یک میلیاردی مسکن ‌جوانان

روزنامه هفت صبح | مبلغ وام مسکن جوانان افزایش پیدا کرده است. آنطور که مدیرعامل بانک مسکن می‌گوید، سقف این وام که قبلا ۴۰۰میلیون تومان بود، با تصمیم شورای پول و اعتبار به یک میلیارد تومان رسیده. این رقم مربوط به متقاضیان شهر تهران است و برای شهرهای بزرگ وام ۸۵۰میلیونی و دیگر شهرها وام ۷۰۰میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. انتشار خبر موج جدیدی در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخت و تیتر آن مدام در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی دست به‌دست می‌چرخید در حالی که به احتمال قوی خیلی از مردم نمی‌دانند دریافت این وام زمان زیادی احتیاج دارد؛ شاید چیزی در حدود ۱۵سال!

یک: وام خرید مسکن جوانان با سپرده‌گذاری ماهانه در بانک مسکن قابل دریافت است. اگر هر ماه مبلغ مشخصی را به حساب در نظر گرفته شده در بانک واریز کنید، می‌توانید بعد از پنج سال وام بگیرید. مبلغ واریزی ماهانه می‌تواند متغیر باشد و هر سال طبق جدول بانک مسکن به آن اضافه می‌شود. اگر در سال اول ماهانه ۲۲۵هزار تومان در حساب سپرده‌گذاری کنید، می‌توانید بعد از پنج سال وام ۴۰۰میلیونی بگیرید و اگر تا ۱۵سال منتظر بمانید و به واریز پول ادامه دهید، مبلغ وام شما به یک میلیارد تومان خواهد رسید.

دو: مبلغ واریزی باید براساس جدول اعلام شده توسط بانک مسکن باشد. برای سال اول این رقم ماهانه ۲۲۵هزار تومان است و هر سال افزایش پیدا می‌کند و در سال پانزدهم به ماهی ۸۵۵هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید به جای وام یک میلیاردی با ۱۵سال انتظار، وام ۴۰۰میلیونی با پنج سال انتظار بگیرید، باید ماهانه به جای ۲۲۵هزار تومان، حدود یک میلیون و ۱۶۰هزار تومان سپرده‌گذاری کنید.

سه: اگر از همین امروز سپرده‌گذاری را آغاز کنید، وام یک میلیاردی ۱۵سال بعد پرداخت خواهد شد. اگر تورم در این ۱۵ سال روی رقم میانگین ۲۶درصد باشد، احتمالا یک میلیارد تومان ۱۵سال آینده به اندازه ۳۲میلیون تومان الان ارزش خواهد داشت که معادل یک مترمربع واحد مسکونی در تهران است. ۲۶درصد، میانگین نرخ تورم در ۱۵سال گذشته است.

چهار: الان یک میلیارد تومان شاید برای خرید خانه در تهران کافی نباشد و با چنین بودجه‌ای مجبور باشید به خانه‌های نقلی جنوب شهر و مناطق ارزان‌قیمت بسنده کنید، ولی در دیگر شهرها شرایط متفاوت است و وام ۸۵۰میلیونی در شهرهای بزرگ و ۷۰۰میلیونی در شهرهای کوچک قدرت بالایی دارد. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود متری ۳۰میلیون تومان است و این یعنی با یک میلیارد تومان می‌شود ۳۳متر خانه خرید. البته در برخی مناطق قیمت مسکن پایین‌تر است و با بودجه یک میلیاردی می‌توان خانه خرید.

پنج: وام مسکن جوانان با سود ۹درصدی و بازپرداخت ۲۰ساله پرداخت می‌شود. این یعنی ۱۵سال بعد که وام یک میلیاردی را گرفتید، باید ماهی هشت میلیون و ۹۷۳هزار تومان قسط بدهید و این اقساط تا ۲۰سال ادامه خواهد داشت. در این مدت خانه‌ای که خریده‌اید در رهن بانک باقی می‌ماند و احتمالا اگر از همین حالا شروع کنید، ۳۵سال بعد مالک واقعی خواهید شد.

کدخبر: ۴۱۳۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر