کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۵۹
تاریخ خبر:

حقایقی ناگفته از جنجالی‌ترین‌ بازی تاریخ!

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | ‌حاشیه بخش جدایی‌ناپذیر صنعت بازی است. در حقیقت حاشیه بخشی از ذات این مدیوم است و گاهی‌اوقات همین حواشی باعث فروش بالای یک بازی یا شکست مفتضحانه بازی دیگری می‌شوند. بااین‌حال وقتی صحبت از حاشیه می‌شود، هیچ عنوانی نمی‌تواند به گردپای مورتال کمبت برسد.

موضوعی که حتی در مورد سری جی‌تی‌ای هم صدق می‌کند و ساخته مشهور برادران هاوسر هم حتی نصف حواشی مورتال کمبت را تجربه نکرده است. تعداد حواشی مورتال کمبت آن‌قدر زیاد است که می‌توان در یک کتاب چندصفحه‌ای تاریخچه آنها را بازگو کرد.

درحال‌حاضر خشونت بخش جدایی‌ناپذیر از آثار بزرگسالانه است و به واسطه رده‌بندی سنی، هیچ‌کس از وجود خون و خونریزی در بازی‌های مثبت ۱۸ سال تعجب نمی‌کند، اما در گذشته و در زمان عرضه نسخه اول مورتال کمبت که هیچ نظام رده‌بندی‌ای هم وجود نداشت؛ اوضاع به‌شدت فرق می‌کرد‌، مخصوصا برای نینتندو.

این شرکت ژاپنی از دیرباز به عنوان یک کمپانی خانواده‌دوست شناخته می‌شد و عرضه مورتال کمبت برای آنها حسابی دردسرساز شد. نینتندو به واسطه خشونت مورتال کمبت تصمیم به سانسور این بازی گرفت تا خون مبارزان به عرق آنها تبدیل شود. به‌جز یک استثنا که کمی جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد، خشونت همیشه بخش لاینفک مجموعه بازی مورتال کمبت بوده و حتی یکی از دلایل فروش بالای این سری.

مشخصا این ویژگی مورتال کمبت باعث شده تا نسخه‌های مختلف این بازی در تعدادی از کشورها ممنوع اعلام شوند. جالب اینکه از همان سال ۱۹۹۲ تا به امروز تقریبا همه نسخه‌های مورتال کمبت حداقل در یک کشور ممنوع اعلام شده‌اند. از جمله این نمونه‌ها می‌توان به ممنوع شدن بسیاری از قسمت‌های این سری در سه کشور استرالیا، آلمان و مالزی، ممنوع شدن قسمت نهم در کره جنوبی و برزیل و ممنوعیت قسمت یازدهم مورتال کمبت در کشورهای ژاپن، چین، اندونزی و اوکراین اشاره کرد.

نخستین قسمت فیلم مورتال کمبت ضعف‌های فراوانی داشت، اما این ساخته پاول دبلیو اس اندرسون، نه‌تنها به‌شدت در گیشه موفق بود، بلکه حتی با وجود درجه سنی ۱۳ سال، مورد استقبال بسیاری از گیمرهای پروپاقرص این مجموعه قرار گرفت. اکران موفق این فیلم در سال ۱۹۹۵ سبب شد تا دنباله این فیلم دو سال بعد و در ۱۹۹۷ اکران شود؛ دنباله‌ای که به اعتقاد بسیاری از مخاطبان دنیای سرگرمی، نه فقط یکی از بدترین دنباله‌ها، بلکه یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های تاریخ است.

بسیاری از عناوین مشهور دارای بخش‌های مخفی هستند؛ از مرحله و باس گرفته تا کات‌سین و شخصیت. از نسخه اول مورتال کمبت به عنوان اولین بازی مبارزه‌ای یاد می‌شود که شامل شخصیت مخفی بود، بااین‌حال در نبود اینترنت دقیقا به چه شکلی می‌شد این شخصیت را آزاد کرد یا حتی با وجود آزاد شدن شخصیت، چگونه می‌توان این موضوع را ثابت کرد؟ رپتایل شخصیت مخفی مورتال کمبت ۱ بود که با انجام یکسری فعالیت‌ها مثل بردن دو مسابقه بدون خوردن دمیج و زدن فیتالیتی در استیج Pit به همراه دستورات دیگر آزاد می‌شد و با شما مبارزه می‌کرد.

سری مورتال کمبت به‌هیچ‌وجه با رکوردشکنی و ثبت رکوردهای جدید غریبه نیست. در هر صورت ما در مورد مجموعه‌ای حرف می‌زنیم که یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای تاریخ است. بااین‌حال یکی از عجیب‌ترین رکوردهای این بازی در سال ۲۰۰۳ ثبت شد؛ یعنی هنگامی که «میدوی» نخستین نسخه نسل‌ششمی این مجموعه؛ یعنی Mortal Kombat: Deadly Alliance را در اروپا منتشر کرد. مشخصا کسی از مورتال کمبت انتظار تبلیغات غیرخشن را نداشت، اما میدوی کاری کرد تا برای اولین‌بار در تاریخ، پوستر یک بازی سانسور شود.

سازمان ASA که وظیفه نظارت بر تبلیغات در بریتانیا را برعهده دارد، برای اولین‌بار در تاریخش، پوستر بازی Mortal Kombat: Deadly Alliance را ممنوع کرد تا یک رکورد دیگر مرتبط با خشونت به اسم مورتال کمبت ثبت شود. هیچ بازی یا حتی فیلمی در طول تاریخ به واسطه خشونتش به اندازه مورتال کمبت مورد شماتت قرار نگرفته. طی نزدیک به سه دهه گذشته اد بون و جان توبیاس، دو خالق بازی، بارها از این مجموعه دفاع کرده‌اند؛ مثلا جان توبیاس یک‌بار گفت اکثر افرادی که به خشونت بازی خرده می‌گیرند هیچ ایده‌ای در مورد بازی‌های ویدئویی ندارند.

به مدت ۱۸ سال این روند تکرار شد تا در نهایت سال ۲۰۱۰ اد بون برای اولین‌بار اعلام کرد که با بعضی انتقادات در مورد قسمت اول موافق بوده و حتی با انتقادکنندگان احساس همدردی می‌کرده. او در مصاحبه‌ای با نشریه ایکس‌باکس‌ورد گفت: «زمانی که قسمت اول منتشر شد، هیچ سیستم رده‌بندی‌ای وجود نداشت و به نظر من معترضان در آن دوره حق داشتند. مشخصا من هم نمی‌خواهم پسر ۱۰ ساله‌ام چنین بازی‌ای را انجام دهد.»

البته بون در ادامه گفت متوسط سن گیمرها در آن دوره ۲۸ تا ۲۹ سال بوده که به‌شدت با واقعیت صنعت بازی در سال ۱۹۹۲ فرق دارد!مشخصا این بزرگترین حواشی حول محور مجموعه مورتال کمبت طی نزدیک به سه دهه گذشته است. اینکه خشونت این بازی سبب شکل‌گیری اولین سیستم رده‌بندی بازی در آمریکا با نام ESRB شد و در ادامه دیگر کشورها و قاره‌ها هم سیستم رده‌بندی مخصوص خود را وضع کردند.

دلیل این امر اعتراضات بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود تا اینکه در سال ۱۹۹۳ یک جلسه کنگره‌ای در ارتباط با خشونت بازی برگزار شد. این جلسه که حول محور خشونت در سه عنوان مورتال کمبت، نایت ترپ و «دووم» بود، در نهایت باعث شکل‌گیری ESRB در سال ۱۹۹۴ شد.

کدخبر: ۳۷۲۵۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر