کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۶۰۶
تاریخ خبر:

حقایقی اعصاب‌خردکن درباره قیمت شش وسیله کاربردی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌۲۰میلیون تومان به پول امروز معادل ۸۰۰دلار است. دیروز با این پول می‌توانستید حدود دو تا سکه تمام بهار آزادی یا پنج ‌تا ربع ‌بهار آزادی بخرید.اگر این پول را از پنجم فروردین در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودید الان متحمل پنج درصد زیان شده بودید. ۲۰میلیون تومان را می‌توان طور دیگری هم تفسیر کرد.این عدد تقریبا شش برابر حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ است اما وقتی به بازار محصولات دیجیتال بروید متوجه موضوعی می‌شوید که احتمالا می‌تواند قلب‌تان را مچاله کند.

باید به اطلاعتان برسانیم الان در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۰ برای خرید یک لپ‌تاپ، موبایل، تبلت،کامپیوتر خانگی،کنسول بازی،تلویزیون یا دوربین عکاسی دیجیتال که سرش به تنش می‌ارزد،حدودا به همین مقدار پول نیاز پیدا می‌کنید.قطعا با بودجه کمتر از این حرف‌ها هم می‌توانید دست به خرید بزنید اما اگر قصد دارید چیزی بخرید که تازه به بازار عرضه شده، قدرت و کارایی مناسبی دارد و از همه مهم‌تر خریدش شما را پشیمان نمی‌کند، واقعا باید ۲۰میلیون تومان پیاده شوید.باور نمی‌کنید نه؟این شما و این هم فهرست شش‌تایی پیشنهادی هفت صبح! پیشاپیش بابت اینکه خاطر عزیزتان را در روزها و ساعات آخر هفته مکدر می‌کنیم، پوزش می‌طلبیم.

* یک: ‌لپ‌تاپ؛ VivoBook S431
لپ‌تاپ خریدن تا همین اواخر یعنی اسفند ۹۸ کار غیرضروری به‌حساب می‌آمد.کرونا که از راه رسید،کارمند و دانش‌آموز و دانشجو دورکار شدند و برای انجام امورات خود احتمالا مجبور می‌شوند یک لپ‌تاپ تهیه کنند.مشاهدات ما از بازار می‌گویند خرید لپ‌تاپ در ۱۴ماه گذشته افزایش پیدا کرده است و مردم تلاش می‌کنند یک مدل با کارایی لازم خریداری کنند.اگرچه می‌توان با بودجه‌های ۹، ۱۴ و ۱۸میلیون تومان هم لپ‌تاپ خرید.

اما یک مدل به‌درد بخور با قیافه جذاب و بدون دردسر چیزی است مثل VivoBook S431. این وسیله با پردازنده Core i7، ۱۶گیگابایت حافظه‌موقت، ۵۱۲گیگابایت حافظه ‌ذخیره‌سازی از نوع SSD، صفحه‌نمایش ۱۴اینچی تمام HD و کارت گرافیک مجزای دو گیگابایتی انویدیا MX250 کار می‌کند. یعنی قادر است از عهده وظایف سنگین مثل کارهای گرافیکی و امورات نیمه‌سنگین مثل نرم‌افزار‌های پردازشی بربیاید چون همه‌چیز کارایی نیست ما امتیاز‌های زیادی هم برای بخش ظاهر و قیافه VivoBook S431 در نظر می‌گیریم. با حذف درایو نوری ایسوس موفق شده لپ‌تاپی باریک با وزن ۱٫۸کیلوگرم تولید کند.این برای افرادی که مجبور به حمل‌و‌نقل لپ‌تاپ خود هستند خبر خوبی به‌حساب می‌آید.
‌نقاط منفی:از ویندوز اورجینال خبری نیست و مجبورید یک نسخه کرک شده روی آن نصب کنید.
‌قیمت: حدود ۲۵میلیون تومان

* دو:‌ موبایل؛ Galaxy S21 Plus 5G
اگرچه نسل قبلی Galaxy هم می‌تواند از نسل پنجم موبایل پشتیبانی کند اما ظاهر زشت، خشک و خسته‌کننده آنها دافعه‌ بزرگی به‌حساب می‌آید. Galaxy S21 در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفتی قابل ملاحظه محسوب می‌شود.حافظه ذخیره‌سازی مدل Plus این گوشی‌های حداقل ۱۲۸گیگابایت است. برایشان سه ماژول دوربین درنظر گرفته‌اند که معادل ۶۴مگاپیکسل است. باتری گلکسی S21 Plus نسخه ۵G را می‌توان با کمک قابلیت شارژ بی‌سیم ۱۵واتی آماده به‌کار نگه داشت.پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ در کنار هشت گیگابایت حافظه‌موقت (می‌توانید مدل ۱۲گیگابایتی هم بخرید) نوید عملکردی روان و بدون مکث را می‌دهد.

صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی با قابلیت نمایش ۳۹۴پیکسل در هر اینچ و نسبت ۸۸درصدی به بدنه باعث شده طول و عرض این گوشی به‌ترتیب ۱۶۱میلیمتر و ۷۵میلیمتر باشد. ضخامت آن هم معادل ۷٫۸میلیمتر است و تولیدکننده وزن گوشی را حدود ۲۰۰گرم درنظر گرفته است. بدنه ساخته شده از ترکیب آلومینیوم و شیشه حس داشتن یک گوشی لوکس را به کاربر القا می‌کند و استاندارد IP68 به او کمک می‌کند از Galaxy S21 Plus مقابل آب، رطوبت و گردوغبار محافظت کند. البته نسخه معمولی و کوچک‌تر هم از Galaxy S21 وجود دارد که اگرچه امکاناتش کمتر است اما برای خریدش باید همین مقدار پول بدهید.
نقاط منفی: وزن زیاد، نبود آداپتور شارژ در بسته‌بندی
قیمت: حدود ۲۵میلیون تومان

* سه: ‌تبلت؛ مایکروسافت Surface Pro 7 - A
چرا یک تبلت ۲۰میلیون تومانی باید مورد توجه قرار بگیرد؟ احتمالا به‌خاطر اینکه از نظر فنی نمی‌توان آن را تنها یک تبلت درنظر گرفت. پردازنده Core i3 و چهار گیگابایت حافظه موقت Surface Pro 7 سری A عملکردی شبیه یک لپ‌تاپ واقعی دارند. مایکروسافت برای دستگاه ۱۲۸گیگابایت حافظه در نظر گرفته که می‌توان به کمک یک کارت میکرو SD با حداکثر ظرفیت ۲۵۶گیگابایت ظرفیت آن را افزایش داد.صفحه‌نمایش تمامHD سرفیس پرو هفت،اندازه‌ای معادل ۱۲٫۳اینچ دارد.یعنی بزرگ‌تر از تبلت‌های ۱۰اینچی مرسوم بازار و تنها کمی کوچک‌تر از لپ‌تاپ‌های محبوب ۱۳اینچی.

سرفیس پرو هفت امکان اتصال به اینترنت با کمک wifi را دارد و باتری آن می‌تواند پس از هر مرتبه شارژ کامل تا ۱۰ساعت دوام بیاورد. با این حال شادی ناشی از وجود نسخه اورجینال ویندوز ۱۰ ویرایش Home را هم نباید دست‌کم گرفت. مایکروسافت داخل جعبه یک صفحه‌کلید جمع‌و‌جور قرار داده که به‌شکل کاورهای معمولی به تبلت متصل می‌شوند و پس از آن شما کاملا یک لپ‌تاپ ویندوزی با وزن تقریبی ۸۰۰گرم در اختیار خواهید داشت. مشخص است که در مقابل چنین دستگاهی نمی‌توان مقاومت کرد.
نقاط منفی: حافظه ذخیره‌سازی کم حتی با وجود امکان اضافه کردن میکرو SD با حجم ۲۵۶گیگابایت
قیمت: حدود ۲۲میلیون تومان

* چهار: ‌کامپیوتر خانگی؛ HP 200 G4-C
خرید یک کامپیوتر خانگی مقداری با آنچه در گذشته انجام می‌دادیم فرق کرده است. قبلا می‌توانستیم به یک فروشگاه قطعات مختلف را سفارش دهیم و آنها با سرهم کردن قطعات یک کامپیوتر تحویل می‌دادند. کمبود قطعه، کاهش فروشگاه‌های اسمبل سیستم و گرانی قطعات باعث شده حالا در ایران کامپیوترهای مجتمع که در اصطلاح All in One صدایشان می‌زنند مد شوند. این دستگاه‌ها از نظر ظاهری هم جذاب به‌نظر می‌رسند چون دیگر خبری از کیس‌های بزرگ و پرسروصدای حجیم نیست و تمام قطعات داخل نمایشگر مخفی شده‌اند. ۲۰۰ G4 مدل C توسط برند معتبر HP طراحی شده است.

پردازنده آن را یک Core i5 سری ۱۰۲۱۰ تشکیل می‌دهد که شش گیگابایت حافظه کش دارد.در کنار این پردازنده هشت گیگابایت حافظه‌موقت گذاشته‌اند تا خاطرشان باید سرعت روان و عملکرد سریع دستگاه در عملیات‌های معمول مورد نیاز کاربران خانگی یا اداری آسوده باشد. باورکردنی نیست اما یک ترابایت هم حافظه برای ذخیره‌سازی در اختیار خواهید داشت. صفحه‌نمایش بزرگ ۲۱٫۵اینچی با روکش مات ضد انعکاس نور از جمله دیگر مزایای این دستگاه هستند.داخل جعبه یک صفحه‌کلید و یک ماوس گذاشته‌اند تا همه‌چیز لوکس به‌نظر بیاید.
نقاط منفی: کارت حافظه آنبرد ضعیف، نبود سیستم عامل اورجینال
قیمت: حدود ۲۱میلیون تومان

* پنج: کنسول بازی خانگی؛ PlayStation 5
سه سال پیش می‌توانستید بروید بازار و برای انجام بازی‌های ویدئویی در خانه، جدیدترین و قوی‌ترین دستگاه سونی را با قیمت یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بخرید (آن زمان دلار سه هزار و ۵۰۰تومان بود).الان پلی‌استیشن ۴ از مد افتاده چون مدل جدید دستگاه از زمستان پارسال عرضه شده است. اولین و مهم‌ترین چیزی که باید درباره PlayStation 5 بدانید قیمت بالای آن است. در روزهای اول این دستگاه را حدود ۴۰میلیون تومان می‌فروختند و رفته رفته با فروکش کردن تب دستگاه‌های جدید فروشنده‌ها حاضر هستند آن را با قیمت منطقی‌تری بفروشند (بستگی دارد پرداخت ۲۰میلیون برای خرید دستگاه بازی را منطقی بدانید یا نه)

جست‌وجوهای هفت‌صبح نشان می‌‌دهد در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی نسخه استاندارد پلی استیشن ۵ با دیسک درایو را تا ۲۴میلیون تومان فاکتور می‌کنند اما اگر اهل بازی باشید و خوب بگردید می‌توانید آن را حدود چهار میلیون تومان ارزان‌تر خریداری کنید.کف قیمت نسخه‌های دیجیتال حدود ۱۸میلیون تومان است.به‌شکل طعنه‌آمیزی الان کنترلرهای اضافی PS5 را یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌فروشند.تقریبا ۳۰۰هزار تومان گران‌تر از یک کنسول پلی استیشن ۴ پرو در سال ۱۳۹۶!
نقاط منفی: بازی‌ها و لوازم جانبی گرانقیمت
قیمت: حدود ۲۰میلیون تومان

* شش: ‌دوربین دیجیتال؛ کانن ۸۵۰D
دوربین‌های عکاسی دیجیتال جدید می‌توانند کمی ارزان‌تر از یک دستگاه تیبا صندوق‌دار باشند. برای خرید چیزی مثل کنون ۵D مارک IV با لنز ۲۴-۱۰۵ به اجبار باید ۸۴هزار و ۵۰۰تومان پول بدهید. نیکون D810 با لنز ۲۴-۱۲۰ حدود ۶۷میلیون تومان است. احتمالا به‌همین خاطر مثل گذشته در کوچه و خیابان عکاس‌های دوربین به‌دست را نمی‌بینید که پشت سرهم شاتر بزنند.از هیولاهای گرانقیمت که فاصله بگیریم،برای عکاس آماتور یا داشتن دوربینی خانگی می‌توان روی کانن مدل ۸۵۰D دست گذاشت.لنز موجود روی این دستگاه یک لنز استاندارد ۵۵-۱۸ میلیمتری است.

اساتید رشته‌های عکاسی و هنر معمولا از دانشجوهایشان می‌خواهند کار خود را با چنین دستگاهی شروع کنند.برای کاربری‌های خانگی هم ۸۵۰D انتخاب مناسبی به‌نظر می‌رسد. فرآیند عکاسی و یادگرفتن کار با این دوربین ساده است. دیگر به چه چیزهایی می‌شود اشاره کرد؟ آها! وزن دوربین با لنز به ۷۵۰گرم می‌رسد و در زمان فیلمبرداری می‌توان آن را روی ۴K تنظیم کرد.صفحه‌نمایش سه اینچی کمک می‌کند تصاویری ثبت شده را مرور کرده یا پاک کنید. در صورت نیاز می‌توان با خرید لنز‌های بهتر کیفیت عکاسی کانن ۸۵۰D را ارتقا داد. این کار هفت، هشت میلیون تومان آب می‌خورد.
نقاط منفی: لنز استاندارد کاملا معمولی ۵۵-۱۸ میلیمتری
قیمت: حدود ۲۱میلیون تومان

توضیحات

دوربین دیجیتال؛ کانن 850D

توضیحات

کنسول بازی خانگی؛ PlayStation 5

توضیحات

کامپیوتر خانگی؛ HP 200 G4-C

توضیحات

تبلت؛ مایکروسافت Surface Pro 7 - A

توضیحات

موبایل؛ Galaxy S21 Plus 5G

توضیحات

‌لپ‌تاپ؛ VivoBook S431

کدخبر: ۳۸۳۶۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر