کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۳۹۲
تاریخ خبر:

عقب‌نشینی کند قیمت‌ها در بازار دلار و سکه

روزنامه هفت صبح | خبرگزاری‌ها در صفحات مربوط به طلا و سکه خود دیروز چنین تیترهایی انتخاب کرده‌اند: «سقوط آزاد تقاضا در بازار سکه و طلا»، « حباب سکه تخلیه شد» و «تشدید رکود در بازار». از همین حالا بهتر است بدانید بیشتر این کلمه‌ها را بر اساس اصل اغراق در تیتر انتخاب کرده‌‌اند. لابد برای اینکه مخاطب رغبت کند و خود گزارش را بخواند. یک جورهایی مودبانه فریب دادن است.

اما راستش را بخواهید بازار طلا و حتی ارز در بی‌کسادترین حالت ممکن به سر می‌برد و تنها به‌ خبرهایی واکنش نشان می‌دهد که از هتل بزرگ وین در اتریش و محل مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی برجام می‌آیند وگرنه با گذشت یک ماه از شروع سال جدید و حدود ۱۲روز معامله نوسانات قیمت دلار تنها حدود چهار درصد بوده.

از پنجم فروردین تا امروز که ۲۵فروردین است دلار از ۲۵هزار و ۲۰۰تومان به ۲۸هزار و ۱۰۰تومان رسیده است. سکه تمام بهار آزادی حدود ۸۰هزار تومان ارزان شده و هر گرم طلا را زرگرها ۴۰هزار تومان کمتر فاکتور می‌کنند. اگر بخواهیم اوضاع فعلی بازار را با هم مرور کنیم چیز دندان‌گیری نصیب‌مان نمی‌شود.

*** هشدار درباره افزایش معاملات مجازی
تعطیلات اجباری کرونایی، صنف فروشندگان طلا و جواهر را ناگزیر به تعطیلی کرده است. این مسئله سبب شده برخی واحدهای صنفی دارای پروانه و مجوز کسب و چه بی‌نام و نشان‌ها در دنیای مجازی اقدام به تبلیغات فراوان در زمینه فروش آنلاین طلا و دریافت وجه پس از تحویل مصنوعات درب منزل شهروندان کنند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره این مسئله با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: در اتحادیه طلا و جواهر هنوز آیین‌نامه‌ای برای این کار تدوین نشده است و بارها به شهروندان هشدار داده‌ایم که خرید و فروش طلا در فضای مجازی طبیعتا نمی‌تواند زیر نظر و کنترل اتحادیه باشد. بنابراین بارها توصیه کرده‌ایم که شهروندان چنین کاری را انجام ندهند و اگر کسی هرگونه معامله‌ای را در این فضا انجام دهد و دچار مشکل، ضرر و زیان شود، اتحادیه نمی‌تواند به موضوع رسیدگی کند چون این‌ موارد قابل پیگیری و رهگیری نیست.

*** اثر کاهش تقاضا در بازار طلا
تعطیلات اجباری برای طلافروش‌ها هم دردسرساز شده است. با وجود هزینه‌های جاری، زرگری‌ها هم مثل بقیه اصناف زیان می‌‌دهند. به‌طور سنتی در ماه رمضان هم حجم تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا می‌کند. محمد کشتی‌آرای می‌گوید به‌دلیل تعطیلات اجباری کرونایی هنوز با مسئله ابطال پروانه کسب مواجه نبودیم اما در مجموع و به سبب کاهش مصرف طلا و مصنوعات طلا و افت درآمد مکفی برای واحد برخی از همکاران ما مجبور به تعطیلی و ابطال پروانه کسب شده‌اند. بسیاری از واحدهای تولیدی هم نهایتا با حداکثر ۲۰ تا ۳۰درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

*** مقایسه قیمت دلار و طلا از ابتدای فروردین
بازار طلا و ارز نسبت به اخبار مثبت و امیدوارکننده بی‌توجه هستند اما خدا نکند خبر یا حتی شایعه‌ای منفی منتشر شود. بلافاصله جو ملتهب می‌شود. به‌عنوان مثال پس از انتشار خبر خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز دلار گران شد. دلار که گران می‌شود، قیمت طلا و سکه هم افزایش پیدا می‌کند.

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم وضعیت بازار طلا و ارز در ۲۵روز اول سال ۱۴۰۰ را شرح دهیم باید بگوییم همه‌مان سر کاریم. چرا؟ چون دلار در پنجم فروردین ماه ۲۵هزار و ۲۰۰تومان قیمت داشته. در ۱۴فروردین ماه به ۲۴هزار و ۷۵۰تومان هم رسید اما دیروز در کف کانال ۲۵هزار تومان و به‌طور دقیق ۲۵هزار و ۱۰۰تومان فروخته شد.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم فعلا یک میلیون و حدود ۴۰هزار تومان ارزش دارد در حالی که در پنجم فروردین می‌توانستید آن را گرمی یک میلیون و ۸۰هزار تومان بخرید. از آن موقع تا الان شاهد افت ۴۰هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸عیار بوده‌ایم.افت قیمت سکه از پنجم فروردین تا الان حدود ۸۰هزار تومان بود. سکه تمام بهار آزادی در پنجم فروردین ۱۱میلیون و ۲۵۰هزار تومان فروخته می‌شد.

در ۱۴فروردین شاهد عرضه سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان بودیم و حالا در پایان هفته چهارم فروردین قیمت سکه به ۱۰میلیون و حدود ۴۰۰هزار تومان رسیده است. موضوع مهم در مورد کاهش قیمت سکه این است که این عددها به تخلیه حباب قیمت سکه مربوط می‌شود.

کدخبر: ۳۸۳۳۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر