کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۷۰۷
تاریخ خبر:

تاکتیک دولت؛ حراج سهام برای رونق بیشتر بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت سهام تخفیف‌دار دولت مشخص شد. همان سهامی که قرار است از طریق پذیره‌نویسی در قالب واحدهای صندوق‌ سرمایه‌گذاری ETF به عموم مردم عرضه شود. آن هم نه با کد بورسی، بلکه صرفا با کد ملی. حالا بعد از کلی گمانه‌زنی درباره ارزش واقعی سهام دولت، وزارت اقتصاد قیمت در نظر گرفته شده برای سهام پنج بانک و بیمه دولتی را اعلام کرده.

بررسی این نرخ‌ها و مقایسه‌شان با قیمت روز سهام در بورس نشان می‌دهد، دولت سهامش را با نصف قیمت به فروش گذاشته است. پذیره‌نویسی سهام دولت در قالب صندوق‌‌های ETF از ۱۴اردیبهشت شروع شده و تا آخر همین ماه ادامه دارد. دولت پیش از این مصوب کرده بود که قیمت سهام در این صندوق‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۲۵درصدی عرضه شود.

اما آنطور که وزارت اقتصاد جزئیات قیمت‌گذاری سهام دولت را در بانک‌های صادرات، تجارت و ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین اعلام کرده، تخفیف حراجی دولت به ۴۷درصد می‌رسد. این مورد می‌تواند پذیره‌نویسی سهام دولت را به یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. چراکه اگر کسی واحدهای سرمایه‌گذاری را با نصف ارزش واقعی آنها بخرد، می‌تواند به دوبرابر شدن سرمایه خود امیدوار باشد.

*** تخفیف ۲۲ تا ۵۱درصدی برای سهام دولت
عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید، قیمت سهام بانک تجارت در صندوق ETF، ۱۰۴تومان در نظر گرفته می‎شود. سهام تجارت با نماد وتجارت چهارشنبه در بورس با قیمت پایانی ۲۱۹تومان معامله شد و نشان می‌دهد، سهام این بانک ۵۰درصد زیر قیمت در نظر گرفته شده است.

قیمت سهام بانک صادرات از طرف دولت معادل ۱۰۷تومان در نظر گرفته شده که ۵۱درصد ارزان‌تر از قیمت روز آن در بورس یعنی ۲۱۳تومان است. هر سهم بانک ملت در صندوق ETF واسطه‌گری مالی یکم با قیمت هزار و ۴۵تومان فروخته می‌شود که نسبت به نرخ هزار و ۹۲۳تومانی آن در بورس، شامل تخفیف ۴۶درصدی است.

قیمت در نظر گرفته شده برای سهام دولت در بیمه البرز ۷۶۷تومان اعلام شده است. دیروز در بورس سهام البرز با قیمت پایانی هزار و ۹۰تومان معامله شد و نشان از تخفیف ۳۰درصدی دولت در عرضه سهام خود دارد. سهام شرکت بیمه اتکایی امین با نماد اتکام، دیروز در بورس با قیمت ۷۵۵تومان معامله شد و آنطور که معاون وزیر اقتصاد گفته، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش سهام دولت ۵۹۳تومان است. مقایسه این دو رقم نشان از تخفیف ۲۲درصدی سهام اتکام در صندوق ETF واسطه‌گری مالی یکم دارد.

*** ارزش سهام دولت به ۳۲هزار میلیارد تومان رسید
آنطور که وزارت اقتصاد اعلام کرده، ارزش کل سهام دولت در پنج بانک و بیمه حدود ۳۲هزار میلیارد تومان است، ولی از مردم رقمی حدود ۱۷هزار میلیارد تومان پول دریافت می‌شود. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد، دولت برای عرضه سهامش در بورس نسبت به قیمت روز تخفیف ۴۷درصد را در نظر گرفته است.

*** شرایط خرید واحدهای صندوق ETF
هرکس می‌تواند بدون محدودیت سنی صرفا براساس کد ملی خود از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌های بورس، برای خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF پذیره‌نویسی کند. شرکت در این پذیره‌نویسی محدودیت سنی ندارد و حتی می‌توانید برای فرزندانتان سهام دولت بخرید.

اگر کد بورسی ندارید، می‌توانید از طریق بانک‌ها و برخی اپلیکیشن‌های کیف پول برای پذیره‌نویسی سهام دولت اقدام کنید. اگر کد بورسی دارید، علاوه بر این روش می‌توانید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF را با نماد دارا یکم بخرید. هر واحد این صندوق ۱۰هزار تومان است و می‌توانید تا سقف ۲۰۰واحد پذیره‌نویسی کنید. با این حساب سرمایه مورد نظرتان باید مضربی از ۱۰هزار تومان باشد.

معمارنژاد می‌گوید، سقف سرمایه‌گذاری مردم در این صندوق‌ها معادل دومیلیون تومان درنظر گرفته شده است که تقریبا این دومیلیون به قیمت امروز دوبرابر خواهد شد. اگر تعداد پذیره‌نویسی زیاد باشد، واحدهای صندوق به صورت مساوی بین متقاضیان تقسیم می‌شود.

کدخبر: ۳۲۷۷۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر