کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۹۱۶
تاریخ خبر:

حذفش کن؛ ‌بد آموزی دارد

این نخستین بار نیست که ممیزی یک سریال واکنش‌برانگیز می‌شود. ربطی هم ندارد که ساترا متولی کار باشد یا وزارت ارشاد. از سال ۸۸ که سریال‌های خانگی راه افتادند، با مسئله‌ای به نام ممیزی روبه‌رو بوده‌اند. سانسور گاه صرفا به دلیل پوشش بازیگران زن بوده و گاه محتوای سریال را شامل می‌شده. برای مرور همه ممیزی‌های شبکه خانگی حجم صفحه اجازه نمی‌دهد و صرفا سراغ شش مورد که از بقیه پر سر و صداتر بوده‌اند رفته‌ایم. این گزارش به بهانه اعتراض محمد حسین مهدویان بعد از سانسور سریال زخم کاری تدوین شده است.

مورد اول| زخم کاری
یکی از جسورترین سریال‌هایی که در شبکه خانگی ساخته شده، ‌زخم کاری است. سریالی که توانسته توجه خاص و عام را جلب کند و در هر قسمت محل نقد و نظر و واکنش شود. نزدیک شدن محمد حسین مهدویان به برخی خطوط قرمز و نیز سیگار کشیدن افراطی برخی شخصیت‌ها، مهم‌ترین واکنش‌هایی است که سریال به همراه داشته. برخی علیه این رویه هستند و برخی آن را لازمه منطقی یک سریال می‌دانند. حالا مهدویان اذعان کرده زحم کاری در هر قسمت سرشار از سانسور بوده. او که تا قبل از قسمت ششم سکوت کرده بود بعد از ممیزی سکانس آخر قسمت اخیر، لب به اعتراض گشوده. همزمان هانیه توسلی بازیگر زخم کاری صحنه سانسور شده سریال را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته. هر چند مخاطب تیزهوش، بدون دیدن این عکس پی می‌برد منصوره (هانیه توسلی) و مالک (جواد عزتی) شب‌نشینی داشته‌اند. با این حال، حذف نماها و سکانس‌هایی این چنینی به روند داستان ضربه می‌زند و بهره‌ای که نویسنده و کارگردان در قسمت‌های آینده می‌خواهند بگیرند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
مورد دوم| می‌خواهم زنده بمانم
پیش از زخم کاری‌، سریال می‌خواهم زنده بمانم توقیفی چند روزه را تجربه کرد. نیروی انتظامی به چگونگی نمایش چهره یک مامور نقد داشت. بهمن دشتی با بازی مهران احمدی عهده‌دار ریاست اداره کمیته در دهه شصت است که از موقعیت‌اش سوء‌استفاده می‌کند. ناجا معترض شد و ساترا حق را به این سازمان داد. در نهایت با توافق و تعامل مشکل حل شد و هفته پیش فصل اول سریال می‌خواهم زنده بمانم به آخر خط رسید.
مورد سوم| آقازاده
سال پیش آقازاده در شبکه خانگی توزیع شد و نامش مدت‌ها نقل محافل و رسانه‌ها بود. این سریال هم با ممیزی‌های زیاد به دست مخاطبان رسید که پر سر و صداترین آن مربوط به سکانس مشهد است.بعدا مشخص شد مدت زمان ۱۵دقیقه‌ای که از سریال حذف شده، مربوط به حضور یک زائر مسیحی در حرم امام رضا(ع) بوده که حامد (سینا مهراد) از طرف شخصی به نام شیخ‌باقر بسته‌ای را به او می‌رساند. دیالوگ‌هایی که رد و بدل می‌شود، به مذاق ارشاد خوش نمی‌آید و سازندگان آقازاده مجبور به حذف آن‌ها می‌شوند.
مورد چهارم |قورباغه
سریال قورباغه، مسیری طولانی طی کرد تا به پخش رسید. بعد از رفع مشکل مالکیتی و دیگر مسائل حاشیه‌ای آن، صحبت از سانسور به میان آمد. گفته می‌شود صحنه‌ای که پلیس کشته می‌شود از مجوز نگرفته است. حذف این سکانس به چشم مخاطب آمد و به منطق روایی قورباغه لطمه زد. در قسمت‌های بعد اما حذفیات‌، گل درشت نبودند.
مورد پنجم| ممنوعه
سریال ممنوعه در همان قسمت‌های نخست با اعتراض رسانه‌های اصولگرا مواجه شد و مهر توقیف خورد. مثلا خبرگزاری تسنیم درباره‌اش این طور نوشت:«استفاده علنی کوکائین مقابل دوربین و معرفی یک گروه مختلط از دختران و پسران که با روشی شبیه «کارتی پارتی»، پارتنر جنسی خود را انتخاب می‌کنند، از نشانه‌های نمایشی ممنوعی بود که در این سریال استفاده شد.» با این حال بعد از رفع توقیف ممنوعه ، ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از سریال دفاع کرد. در ادامه اما کارگردان معترض شد که حذفیات، به کیفیت ممنوعه لطمه زده است.
مورد ششم| عاشقانه
و اما دیگر سریالی که در زمان پخش ممیزی ارشاد را تجربه کرد، عاشقانه است. البته تاثیر منفی ممیزی به چشم مخاطب نیامد چرا که اصولا درام چنین سریال‌هایی با حذفیات زیاد هم دستخوش تغییر نمی‌شود!‌ همان طور که حالا دنباله سریال عاشقانه یعنی گیسو هم کشدار است و با حذفیات لطمه نمی‌بیند. مهم ترین ممیزی سریال عاشقانه به حجاب بازیگران بر می‌گشت که بر کیفیت بصری سریال خدشه انداخت. اتفاقی که حالا برای گیسو هم رخ داده است.منوچهر هادی هم چند بار یادداشت نوشت و اعتراض خود را درباره حذفیات عاشقانه بیان کرد.

کدخبر: ۴۰۱۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر