کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۰۶۵
تاریخ خبر:

رابطه سرد وام مسکن و ‌قیمت خانه

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بررسی آخرین تحولات بازار مسکن در ۱۰ شهر پرجمعیت کشور نشان می‌دهد زوج‌ها برای صاحبخانه شدن علاوه بر وام به حداقل ۶۰ میلیون پول نیاز دارند؛ این رقم در تهران به ۶۹۰میلیون می‌رسد. ‌وام مسکن نمی‌تواند کل قیمت یک خانه را پوشش دهد. دست کم در شهرهای بزرگ، یک زوج خانه ‌اولی علاوه بر دریافت وام مسکن ، به سرمایه اضافه‌ای به‌عنوان آورده احتیاج دارد تا بتواند قیمت یک خانه ۷۰متری را تامین کند.

این سرمایه اضافه، شهر به شهر متفاوت است. در برخی شهرها مثل تهران وام مسکن صندوق یکم در کنار سپرده اولیه و وام جعاله به ۲۸۰میلیون تومان می‌رسد و تنها ۲۹درصد سرمایه لازم برای خرید یک خانه ۷۰متری با قیمت ۹۷۰میلیون تومان را تامین می‌کند. بر این اساس زوج‌های خانه اولی در پایتخت به ۶۹۰میلیون تومان آورده برای خرید یک خانه ۷۰متری احتیاج دارند.

شرایط در بقیه شهرها کمی‌ بهتر است. در این گزارش با توجه به قیمت مسکن در ۱۰شهر پرجمعیت کشور، محاسبه کرده‌ایم که هر زوج ساکن این شهرها علاوه بر وام مسکن، چقدر سرمایه بیشتر برای خرید خانه احتیاج دارد. بر این اساس بهتر است قبل از اینکه سراغ دریافت وام مسکن برویم، برنامه‌ای برای سرمایه اضافه‌ای که بعد از دریافت وام احتیاج داریم بچینیم.

حداقل قیمت خانه در تهران وشهرستان

*** تهران؛ ۶۹۲میلیون تومان

آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۱۳میلیون و ۸۸۰هزار تومان رسیده است. این رقم مربوط به معاملات مسکن انجام‌شده در دی‌ماه است که نشان‌دهنده افزایش نسبی قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه قبل است. با این حساب اگر یک زوج بخواهد یک خانه ۷۰متری در تهران بخرد، باید به طور میانگین ۹۷۲میلیون تومان سرمایه داشته باشد.

وام مسکن ۱۶۰میلیونی در کنار سپرده اولیه ۸۰میلیونی و وام جعاله ۴۰میلیونی، می‌تواند ۲۸۰میلیون تومان از سرمایه مورد نیاز را برای خرید خانه تامین کند، اما چنین مبلغی تنها ۲۹درصد هزینه خرید یک واحد ۷۰متری را تامین می‌کند و زوج‌های خانه اولی علاوه بر وام مسکن خود، باید دست کم ۶۹۲میلیون تومان آورده داشته باشند.

*** مشهد؛ ۱۴۷میلیون تومان

بررسی آخرین معاملات انجام‌شده در بازار مسکن شهر مشهد نشان می‌دهد، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در این شهر به طور میانگین حدود پنج‌میلیون و ۲۴۰هزار تومان است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت یک واحد ۷۰متری در مرکز استان خراسان رضوی حدود ۳۶۷میلیون تومان قیمت دارد. زوج‌های ساکن این شهر می‌توانند ۱۲۰میلیون تومان وام مسکن صندوق یکم بگیرند که در کنار سپرده اولیه ۶۰میلیونی سرمایه اولیه برای خرید مسکن را به ۱۸۰میلیون تومان می‌رساند.

آنها می‌توانند برای افزایش قدرت خریدشان روی کمک وام جعاله ۴۰میلیونی حساب باز کنند. بر این اساس سرمایه اولیه زوج‌ها بعد از دریافت وام مسکن ۲۲۰میلیون تومان خواهد بود که ۶۰درصد هزینه‌های لازم برای خرید یک خانه ۷۰متری را پوشش می‌دهد. یک زوج خانه اولی در مشهد برای خرید خانه به ۱۴۷میلیون تومان سرمایه اضافه به عنوان آورده احتیاج دارد.

*** اصفهان؛ ۲۱۹میلیون تومان

وام مسکن صندوق یکم در اصفهان، نصف هزینه یک خانه ۷۰متری را تامین می‌کند. زوج‌های ساکن اصفهان بعد از دریافت وام مسکن، در کنار سپرده اولیه و وام جعاله می‌توانند سرمایه ۲۲۰میلیونی دست و پا کنند که معادل ۵۰درصد قیمت یک خانه ۷۰متری است. بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این شهر به حدود شش‌میلیون و ۲۷۷هزار تومان رسیده و این یعنی یک خانه ۷۰متری در اصفهان حدود ۴۳۹میلیون تومان قیمت دارد. بر این اساس یک زوج خانه اولی علاوه بر سرمایه ۲۲۰میلیونی که با دریافت وام مسکن به دست می‌آورد، برای خرید خانه به ۲۱۹میلیون تومان آورده احتیاج دارد.

*** کرج؛ ۱۰۵میلیون تومان

یک خانه ۷۰متری در کرج، مرکز استان البرز به طور میانگین ۳۲۵میلیون تومان قیمت دارد. بررسی آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن کرج نشان می‌دهد، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در این شهر حدود چهار‌میلیون و ۶۴۴هزار تومان است که تقریبا یک‌سوم قیمت خانه در تهران است. زوج‌های ساکن کرج با سپرده‌گذاری ۶۰میلیونی می‌توانند ۱۲۰میلیون تومان وام بگیرند. اگر آنها سپرده اولیه را در کنار وام مسکن صندوق یکم بگذارند و برای افزایش قدرت خریدشان وام جعاله ۴۰میلیونی بگیرند، سرمایه‌شان بعد از دریافت وام به ۲۲۰میلیون تومان می‌رسد که ۶۸درصد قیمت یک خانه ۷۰متری را تامین می‌کند. آنها برای خرید خانه ۱۰۵میلیون تومان سرمایه اضافه احتیاج دارند.

*** شیراز؛ ۲۲۳میلیون تومان

یک زوج خانه اولی در شیراز برای خرید خانه ۷۰متری به آورده ۲۲۳میلیون تومانی احتیاج دارد. چراکه وام مسکن در این شهر ۱۲۰میلیون تومان است و در کنار سپرده اولیه و وام جعاله به ۲۲۰میلیون تومان می‌رسد. این رقم حدود ۵۰درصد هزینه خرید یک خانه ۷۰متری را پوشش می‌دهد. چراکه بررسی آخرین اطلاعات بازار مسکن شیراز نشان می‌دهد، خانه‌ها در این شهر به‌طور میانگین متری شش‌میلیون و ۳۲۴هزار تومان قیمت دارند و یک واحد ۷۰متری در آنجا ۴۴۳میلیون تومان می‌ارزد.

*** تبریز؛ ۱۱۳میلیون تومان

بررسی آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تبریز طی معاملات دی‌ماه به چهار‌ میلیون و ۷۵۴هزار تومان رسیده است. این یعنی یک واحد ۷۰متری در این شهر ۳۳۳میلیون تومان قیمت دارد. زوج‌های خانه اولی بعد از دریافت وام مسکن با سرمایه ۲۲۰میلیونی‌شان می‌توانند ۶۶درصد قیمت یک خانه ۷۰متری را تامین کنند و برای بقیه آن نیاز به آورده ۱۱۳میلیون تومانی دارند.

*** قم؛ ۱۲۷میلیون تومان

زوج‌های خانه اولی در شهر قم می‌توانند ۱۲۰میلیون تومان وام مسکن صندوق یکم دریافت کنند. این رقم در کنار سپرده اولیه ۶۰میلیونی و وام جعاله به ۲۲۰میلیون تومان می‌رسد و کفاف ۶۳درصد قیمت یک خانه ۷۰متری در این شهر را می‌دهد. چراکه چنین خانه‌ای به طور میانگین ۳۴۷میلیون تومان قیمت دارد.

بررسی آخرین داده‌ها از بازار مسکن قم نشان می‌دهد، طی معاملات انجام‌شده در دی‌ماه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این شهر به چهار‌میلیون و ۹۶۲هزار تومان رسیده است. بر این اساس یک زوج خانه اولی علاوه بر سرمایه ۲۲۰میلیونی بعد از دریافت وام مسکن، به آورده ۱۲۷میلیون تومانی احتیاج دارد تا بتواند از پس هزینه یک خانه ۷۰متری بربیاید.

*** اهواز؛ ۶۲میلیون تومان

هر مترمربع واحد مسکونی در اهواز چهار‌ میلیون و ۳۰هزار تومان قیمت دارد. این مورد از بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی به‌دست آمده و نشان می‌دهد یک واحد ۷۰متری در این شهر به طور میانگین ۲۸۲میلیون تومان قیمت دارد. زوج‌های خانه اولی با سرمایه ۲۲۰میلیونی خود می‌توانند ۷۸درصد هزینه لازم برای یک خانه ۷۰متری را تامین کنند. این مورد نشان می‌دهد، زوج‌ها برای خرید خانه به سرمایه اضافه‌ای در حد ۶۲میلیون تومان احتیاج دارند. این کمترین رقم آورده برای خرید مسکن در بین ۱۰شهر پرجمعیت کشور به حساب می‌آید.

*** کرمانشاه؛ ۸۱‌میلیون تومان

وام مسکن در کنار سپرده اولیه و وام جعاله سرمایه ۲۲۰میلیونی برای زوج‌های کرمانشاهی دست و پا می‌کند. این سرمایه می‌تواند ۷۳درصد قیمت یک خانه ۷۰متری را پوشش دهد. چراکه هر مترمربع واحد مسکونی در کرمانشاه به طور میانگین حدود ۳۰۱میلیون تومان قیمت دارد. بر این اساس زوج‌های خانه اولی در این شهر به سرمایه اضافه در حد ۸۱میلیون تومان احتیاج دارند تا بتوانند کل هزینه‌ خرید یک واحد ۷۰متری را تامین کنند.

*** رشت؛ ۹۰میلیون تومان

تعجب نکنید؛ دهمین شهر پرجمعیت کشور ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی است. ولی بررسی داده‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، تعداد معاملات مسکن انجام‌شده در شهر ارومیه طی دی‌ماه آنقدری نیست که بتوانیم روی نتایج آن حساب باز کنیم. چراکه در دی‌ماه تنها ۱۳مورد معامله مسکن در شهر ارومیه امضا شده و میانگین قیمت آنها دو‌میلیون و ۷۳۰هزار تومان به ازای هر مترمربع در نظر گرفته شده است، اما با توجه به محدود بودن داده‌ها، نمی‌توان به این رقم اطمینان داشت.

برای همین سراغ شهر رشت به‌عنوان یازدهمین شهر پرجمعیت کشور رفته‌ایم. بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، هر مترمربع واحد مسکونی در رشت به طور میانگین چهار‌میلیون و ۴۲۳هزار تومان قیمت دارد و می‌توان گفت یک واحد ۷۰متری در این شهر ۳۱۰میلیون تومان قیمت دارد. زوج‌های خانه اولی با سرمایه ۲۲۰میلیونی که بعد از دریافت وام مسکن صندوق یکم دست و پا می‌کنند، می‌توانند ۷۱درصد هزینه یک واحد ۷۰متری را تامین کنند. بر این اساس آنها برای خرید خانه به رقمی ‌حدود ۹۰میلیون تومان به عنوان آورده احتیاج دارند.

کدخبر: ۳۰۶۰۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر