کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۰۷۲
تاریخ خبر:

حبس طویل‌المدت برای طبری و قاسم‌نژاد

روزنامه هفت صبح | روز گذشته غلامحسن اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، رای دادگاه پرونده اکبر طبری را اعلام کرد و بر این اساس او به بیش از ۵۸ سال حبس محکوم شده که ۳۱ سال آن قابل اجراست. این رای البته هنوز غیرقطعی است و در دیوان‌عالی کشور هم باید بررسی شود. طبری مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه بود و در این مدت برگزاری دادگاه او هم به یکی از رویدادهای جنجالی کشور تبدیل شده بود.

در این پرونده متهمان شناخته‌شده دیگری هم حضور داشتند از جمله رسول دانیال‌زاده ملقب به سلطان فولاد یا بیژن قاسم‌زاده، بازپرسی که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد و البته قاضی منصوری که متواری بود و در نهایت در بخارست رومانی به طرز مشکوکی درگذشت. در ادامه جزئیات احکام صادره را از وب‌سایت میزان برایتان نقل می‌کنیم و مختصری از آنچه درباره هر کدام از متهمین می‌دانیم را هم یکبار مرور می‌کنیم.

*** اکبر طبری
سخنگوی قوه قضائیه این مواردی را که در ادامه می‌خوانید به عنوان مجازات اکبر طبری در ازای دو عنوان اتهامی ارتشا و پولشویی اعلام کرده. بنابراین مجازات این متهم در ۶ عنوان جرم دیگر هنوز اعلام نشده. در نهایت هم البته طبق قانون در مجازات حبس اشد مجازات قابل اجراست. یعنی در سایر عناوین اتهامی هم هرچقدر او حبس بگیرد باز هم حداکثر آن یعنی ۳۱ سال که در رابطه با تشکیل شبکه چندنفره ارتشاست اجرا می‌شود.

* اکبر طبری در این پرونده ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در ۸ مورد دادگاه وی را مجرم شناخت، در دو عنوان اتهامی مجرمیت وی برای دادگاه به اثبات نرسید.

* اکبر طبری بابت تشکیل شبکه چندنفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.

* در عنوان اتهامی تحت عنوان پولشویی اکبر طبری به ۱۲ سال‌ونیم حبس تعزیری و قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی محکوم شده است.

* سه دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر و واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر که حکم ضبط آن‌ها صادر شده است.
یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران در یکی از برج‌های مجلل به مساحت ۶۳۳ متر از ناحیه دادگاه مورد ضبط قرار گرفته است.

* ۵ قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ‌ویلای بسیار بزرگ شده و ویلای مجللی در آن ساخته شده هم مورد ضبط قرار گرفته است.

* یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان نیز مورد ضبط قرار گرفته است. * * * * همچنین یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریمخان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریمخان زند به عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشاء است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آن‌ها صادر شده است.

* درمجموع این متهم به قریب به هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده و علاوه‌برآن به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشاء اخذ کرده و املاکی که اشاره کردم، محکوم شده است.

* در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که ۳۱ سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل اجراست.

*** توضیح هفت صبح: اکبر طبری اواسط تیرماه سال گذشته بازداشت شد. او سه ماه قبل‌تر درست ۷ روز بعد از شروع کار سیدابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه هم برکنار شده بود. او در دوران دو رئیس قبلی این قوه؛ یعنی هاشمی‌شاهرودی و آملی‌لاریجانی مسئولیت‌های کلیدی‌ای برعهده داشت. یکبار در سال ۸۶ و در مقطعی که رئیس قوه قضائیه تغییر کرد شایعه برکناری طبری هم منتشر شده بود، اما او باز هم ابقا شد.

خودش در یکی از جلسات دادگاه می‌گفت با ۲۰ سال سابقه صادقانه در قوه قضائیه خدمت کرده. در جریان همین دادگاه‌ها که از ۱۸ خرداد امسال شروع شد، از تخلفات مالی و اداری متعدد او پرده‌برداری شد. یک جمله از او در جلسه دوم دادگاه در حافظه افکار عمومی ماند که گفت من دوستانم اگر کل لواسان را هم بخواهم به نامم می‌کنند. ۸۰۰ میلیارد هم اگر بخواهم می‌دهند! اکبر طبری سابقه عضویت در هیأت‌رئیسه فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی را هم در کارنامه دارد.

*** فرهاد مشایخ‌فریدون
فرهاد مشایخ‌فریدون به جرم مشارکت در تشکیل شبکه چندنفره ارتشاء با لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده و با تخفیفات موردنظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است.

*** توضیح هفت‌صبح: فرهاد مشایخ همان متهمی است که در جلسه سوم دادگاه آمد و گفت گول خوردم. او گفته بود به واسطه رفیق ۵۰ ساله‌اش، حسن نجفی، با اکبر طبری آشنا شده. حسن نجفی، متهم ردیف دوم این پرونده، متواری است. یکی از عناوین اتهامی مشایخ پرداخت ۵۰۰ هزار رشوه به قاضی منصوری بود که خودش در جریان یکی از جلسات دادگاه گفت منصوری با او تماس گرفته و گفته در دادگاه بگو این پول را به عنوان قرض به من پرداخت کردی.

*** ‌رسول دانیال‌زاده
در مورد رسول دانیال‌زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشاء به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفات به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

*** توضیح هفت صبح: نکته‌ای که سخنگوی قوه قضائیه دیروز اعلام کرده این است که دانیال‌زاده پس از تشکیل پرونده به کشور برگشته، اما آبان‌ماه سال گذشته اعلام شده بود که او به آلمان گریخته و بعد با تلاش سازمان اطلاعات سپاه ابتدا به دوبی و سپس به کشور بازگردانده شده (منبع: باشگاه خبرنگاران جوان).

دانیال‌زاده به عنوان یک ابربدهکار بانکی در رسانه‌ها معرفی می‌شد و یکبار هم در سال ۹۵ خبر بازداشت او منتشر شده بود. به او لقب سلطان فولاد داده‌اند چون شرکت‌هایی از جمله نورد و لوله سمنان، مجتمع فولاد گیلان، فولاد کاویان و … از جمله دارایی‌های اوست. همچنین دانیال‌زاده مالک برج‌های لوکس روما رزیدنس و فلورا کامرانیه است.

*** بیژن قاسم‌زاده‌سنگرودی
بیژن قاسم‌زاده‌سنگرودی به جرم تاثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی محکوم شده است.

*** توضیح هفت صبح: بیژن قاسم‌زاده را همه با صدور دستور فیلترینگ تلگرام می‌شناسند. او در اردیبهشت ۹۷ حکم به توقیف تلگرام در ایران داد. قبل از آن اما او حکم جنجالی دیگری هم داشت. در سال ۹۴ او بود که در کسوت رئیس دادسرای ورزش کارکنان دولت، حکم بازداشت سوشا مکانی را بعد از انتشار عکس‌های خصوصی صادر و اعلام کرد علی پروین و علی دایی هم در این پرونده پادرمیانی نکنند. یک‌سال بعد در سال ۹۵ او در مقام بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بعد از توهین‌های امیر تتلو به او، دستور بازداشت این خواننده را صادر کرد. در تابستان سال ۹۶ هم حکم به بازداشت حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد داد.

*** حمیدرضا علیزاده
این متهم هم با اتهامات مشابه با قاسم‌زاده، به ۱۰سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم شده است.

*** توضیح هفت صبح: حمیدرضا علیزاده بازپرس شعبه ۱۵ کارکنان دولت بوده و در ششمین جلسه دادگاه گفته شد که او از رسول دانیال‌زاده ۳ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده. او در ازای دریافت این مبلغ در سال ۹۵ با اعمال نفوذ طبری برای دانیال‌زاده منع تعقیب صادر کرده بود. چندی پیش محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران هم اعلام کرد که بازپرس پرونده املاک نجومی شهرداری هم همین حمید علیزاده بوده که البته این پرونده هم به نتیجه مشخصی نرسید.

*** اموال ضبط‌شده طبری چیست؟
* چهار واحد آپارتمان مجلل در کامرانیه و پاسداران مجموعا به مساحت ۲۰۳۴ مترمربع
* ۵قطعه زمین در بابلسر که تبدیل به باغ‌ویلا شده بود
* زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ مترمربع در لواسان
* یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ مترمربع در برج سانا
* یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع در بلوار کریمخان زند
* طبقات پنجم و ششم ساختمان احداثی در بلوار کریمخان زند
* ۱۰۰ میلیارد تومان در حق دولت
* ۱۷٫۹ میلیارد تومان وجه نقد

کدخبر: ۳۴۹۰۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر