کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۶۱۹۳
تاریخ خبر:

حال خوش خودروسازان در قاره‌ سبز !

هفت صبح| آمار فروش ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ در اروپا منتشر شد تا مشخص شود بحران دامان دومین بازار بزرگ جهان را هم گرفته است.
بررسی وضعیت فروش اتومبیل در بازار اروپا نشان می‌دهد علیرغم کاهش دریافت سفارشات در ماه‌های اخیر از سوی خریداران، همچنان آمار فروش از وضعیت مثبتی حکایت دارد که به مدد رونق فروش در نیمه نخست سال حاصل شده است.
بر این مبنا گرچه اکتبر ۲۰۱۸ برای خودروسازان خوش یمن نبوده ولی در ده ماهه ابتدایی سال این صنعت در قاره اروپا ۱٫۶ درصد رشد کرده و شرایط مناسبی را تجربه کرده است. اکتبر ۲۰۱۸ البته افت خودروسازان چشمگیر بوده به طوری که نرخ نزول تقاضای اتومبیل تا ۷٫۳ درصد هم می‌رسد. این افت که عمدتا از ناحیه اجرای قانون جدید زیست محیطی WLTP بروز کرده، کل فروش ماه اکتبر را به ۱٫۰۸۳ میلیون واحد محدود کرده در حالی که از این به بعد هم احتمالا برای آن دسته از برندهایی که خودروهایی چندان سبز تولید نمی‌کنند، جای چندان خوشایندی نخواهد بود.
در عین حال در ده ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸، فروش خودروسازان در بازار اروپا به مرز ۱۲٫۸۲۸ میلیون واحد رسیده است که عمدتا به دلیل رشد ۱۰، ۵٫۷ و ۱٫۴ درصدی در بازارهای مهمی نظیر اسپانیا، فرانسه و آلمان بوده است. ایتالیا و انگلستان هم با نزول ۳٫۲ و ۷٫۲ درصدی بدترین شرایط را تجربه کرده‌اند.

در بین برندهای خودروساز، فولکس‌واگن همچنان با اختلاف صدرنشین بیشترین فروش در بازار اروپا است. این کنسرسیوم که از پنج شرکت فولکس، آئودی، اشکودا، سئات و یورشه تشکیل شده، در ماه اکتبر به تنهایی ۳٫۱۱۷ میلیون دستگاه فروش داشته و رشد معادل ۲٫۹ درصد را تجربه کرده است.
گروه فرانسوی PSA هم به رهبری پژو موفق شده سهم فروش خود را در ۱۰ ماهه نخست امسال به مرز ۱٫۴۸۸ میلیون برساند و به لطف رشد ۴۲درصدی، اقبال بازار به چهار شرکت پژو، اوپل/واکسهال، دی‌اس و سیتروئن را بازگردانده و به دوره رونق برگردد. اتحادیه رنو نیسان هم که سومین گروه خودروساز امسال بوده با اندکی اختلاف پشت سر دو رقیب در حال حرکت است. این گروه که متشکل از رنو، نیسان، داچیا و آلپاین است موفق شده با رشد ۴٫۵ درصدی، فروشی معادل ۱٫۳۲۲ میلیون دستگاه را در ۱۰ ماهه اول ۲۰۱۸ تجربه کند.
در رده چهارم بازار اروپا کنسرسیوم FCA به رهبری فیات قرار دارد که از ابتدای امسال علیرغم افت ۱٫۹درصدی مجموعا ۸۹۲ هزار دستگاه اتومبیل به اروپایی‌ها فروخته‌اند.
فورد که هم تحت تاثیر برگزیت و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا شرایط تلخی را سپری می کند، با افت ۱٫۶درصدی توانسته امسال در ده ماه چیزی حدود ۸۵۲ هزار دستگاه به خریداران اروپایی خودرو بفروشد. اتفاق بزرگ امسال تا اینجای کار برتری گروه ب.ام.و بر گروه دایملر بنز است به طوری که خودروساز باواریا موفق شده به مدد افت بنز و با کمک رشد ۰٫۳درصدی خود با ۸۲۷ هزار دستگاه فروش، ششمین خودروساز بزرگ اروپا لقب بگیرد.
دایملر بنز که سال خوبی را در اروپا نگذرانده هم با افتی محسوس تنها توانسته ۸۰۹٫۵ هزار دستگاه اتومبیل به مشتریانش تحویل دهد که چندان رضایتبخش نیست. البته این شرکت هنوز هم بر تویوتا برتری دارد. تویوتا که وضعیت فروش خوبی در اروپا ندارد، در ۱۰ ماهه نخست سال توانسته با رشد ۶٫۲ درصدی حدود ۵۹۵هزار واحد فروش داشته باشد.

کدخبر: ۲۳۶۱۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر